ضرورت فعالیت گسترده در حوزه قصه گویی/ کانال های قصه گویی اعتماد به نفس بچه ها را بالا می برد

شمس راه اندازی کانال های قصه گویی با همکاری نویسندگان، شاعران، مترجمان و هنرپیشه ها را امری ضروری و مورد نیاز جامعه دانست و گفت: با این کار کمک بزرگی به فرهنگ و ترویج کتابخوانی می شود.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: «محمد رضا شمس» متولد 1336 در تهران نویسنده، شاعر و مترجم حوزه کودک و نوجوان است که گویندگی، عروسک گردانی ، دستیار کارگردان و بازیگریدر کرنامه کاری وی به چشم می خورد.خواب و پسرک، یک سبد سیب، قصه بهار، دیوانه و چاه، جاده، پول های روغنی، اسکلت بخشنده، دامنی پر از ستاره، قصه های الفبا، عروسی، صیادان ماه، مراد شمر، قصه های علمی و پهلوان پنبه از جمله کتابهای این نویسنده است. شمس با هدف ترویج کتابخوانی کانال «قصه گویی» را حدود دو سال پیش و کانال «قصه گوهای کوچک» را پس از شیوع بیماری کرونا راه اندازی کرده است. گفتگویی در مورد این کانالها با وی ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

چه بازخوردی از مخاطبان کانال های «قصه گوهای کوچک» و «قصه گویی»   گرفتید؟

  بچه ها دوست دارند کسی برایشان قصه بگوید. بعد از راه اندازی این کانال ها خیلی از پدرها و مادرها به من گفتند که کار ما را آسان کردی و شب ها بچه ما قصه های شما را می شنود و می خوابد. خوشبختانه استقبال خوبی از کانال های قصه گویی شد. در کانال «قصه گویی»، داستان هایی از خودم و برخی نویسندگان را می گذارم و بچه ها با افسانه ها و داستان های مختلف آشنا می شوند. در کانال «قصه گوهای کوچک »همان طور که از نامش پیداست، بچه ها قصه ها را برای من ارسال می کنند و من آنها را در کانال قرار می دهم. در این کانال بچه ها قصه گو هستند.

 

مهم ترین تاثیرات کانال های قصه گویی چیست؟

 راه اندازی چنین کانال هایی به بچه ها اعتماد به نفس می دهد که در یک جمع صحبت کنند. ما سنتی رفتار کردیم و خیلی بلد نبودیم بچه های خود را تربیت کنیم و به آنها اعتماد به نفس بدهیم اما قصه گفتن باعث می شود که بچه ها شجاعت و مهارت صحبت کردن را پیدا کنند. اگر این جور کارها حمایت شود، گسترش بیشتری پیدا می کند و به ترویج کتابخوانی و افزایش اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان کمک می کند.

 

چه ابتکاراتی در این کانال ها داشتید؟

یک تعداد قصه گویان حرفه ای کتاب را خواندند و آن را در گروه گذاشتند. برخی قصه ها را به گویش های مختلف در کانال گذاشتم. اگر نویسندگان همکاری کنند، می توانیم قصه هایی را با گویش های محلی در کانال بگذاریم و این کار را برای کودکان و نوجوانان جذاب تر می کند.

 

این کار در روز چقدر وقت شما را می گیرد؟

کار، کار ساده ای است؛ در روز دو ساعت وقت مرا می گیرد، قصه ای جلویم می گذارم و آن را می خوانم و چند عکس نیز از کتاب می گیرم و آن را نیز در کانال می گذارم. این کار احتیاج به هزینه بالایی ندارد.

 

راه اندازی کانال های قصه گویی را تا چه اندازه برای کودکان و نوجوانان ضروری می دانید؟

 قصه گویی بسیار مهم است و لزومش احساس می شود. بعد از من هم یکی دو تا از دوستان این کار را انجام دادند. به نظرم این کاری است که نیاز جامعه و کودکان است. متاسفانه بنده به تنهایی کار می کنم و حمایتی نمی شوم. احتیاج است که کار ملی و گسترده صورت گیرد و به آن بها داده شود. کار، کار ساده ای است و می تواند خانواده های بسیاری را پوشش دهد. اگر 10 میلیون نفر خانواده ایرانی در شهرهای مختلف جذب این کانال ها شوند، کمک بزرگی به فرهنگ ما و همچنین ترویج کتابخوانی می شود.

 

تمایل دارید که نویسندگان در این مسیر با شما همکاری کنند؟

بله. اگر نویسندگان و مترجمان همکاری کنند و حتی یک داستان بخوانند و در کانال قصه گویی گذاشته شود، بسیار موثر است . با این کار بچه ها قصه را با صدای نویسنده گوش می دهند و این برایشان بسیار جذاب خواهد بود ضمن اینکه با نویسندگان و مترجمان مختلف هم آشنا می شوند.حتی هنرپیشه های ما می توانند در این زمینه همکاری کنند. مجریان و هنرپیشه های زیادی داریم. اگر هر یک از آنها فقط یک داستان بخوانند و در این کانال گذاشته شود، هم طرفداران آنها بیشتر می شود و هم ذوق و شوق بچه ها افزایش می یابد و هم به نوعی به ترویج کتاب و کتابخوانی بسیار کمک شده است.

 

اشاره کردید که احتیاج است این کار ملی شود. چطور می توان این کار را گسترده و ملی کرد؟

این کار بحث مالی ندارد، یک کار دلی است، با همکاری هم می شود آن را به یک حرکت ملی تبدیل کرد، حتی اگر 40-50 بازیگر پای کار بیایند و هر یک، یک قصه بخوانند سهم بزرگی در ترویج کتابخوانی می کنند و کار خوب و ملی ای می شود؛ بدین ترتیب خانواده ها، نویسندگان و بازیگران می توانند کمک کنند؛ ضمن اینکه فضای مجازی امکان این را فراهم می کند که افراد را در ابعاد گسترده ای تحت پوشش قرار دهیم؛ همان طور که در این کانال افرادی از کالیفرنیا و کانادا تا قم و مشهد عضو هستند. می توانیم یک منطقه بزرگ را تحت پوشش قرار دهیم و حتی تا آسیا و جهان را نیز در بر بگیرد.

 

 

کد خبر 1039350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha