تهاجم‌فرهنگی؛ حمله به المان‌های ایرانی-اسلامی است

یک کارشناس رسانه در تعریف تهاجم فرهنگی گفت: فرهنگ ایرانی و اسلامی المان و عناصر فرهنگی خاص را در نظر می‌گیرد و تهاجم دقیقا حمله به این معانی بوده که کاملا با چارچوب فرهنگی ما، متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مهدی کاشفی فرد با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه "تقاطع فرهنگ" در رابطه با مفهوم تهاجم فرهنگی در بعد رسانه‌ای اظهار کرد: انسان اساسا موجودی فرهنگ محور است و از بدو تولد، وارد یک فرهنگ می‌گردد.

وی با بیان اینکه با گذر عمر انسان، المان‌های فرهنگی بیشتری، سوژه‌های زندگی او را شکل می‌دهد، گفت: فرهنگ، همان معنای زندگی است که گستره‌ی آن، همه پدیده‌ها را در بر می‌گیرد.

کاشفی فرد افزود: فرهنگ در حدود مرزی خود باقی نمی‌ماند؛ چنانچه در گذشته فرهنگ به محدوده‌های مرزی و جغرافیایی محدود می‌ماند ولی امروز تهاجم فرهنگی، در نقطه‌ی مقابل فرهنگ، در جریانِ اصلی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: فرهنگ ایرانی و اسلامی المان و عناصر فرهنگی خاص را در نظر می‌گیرد و تهاجم دقیقا حمله به این معانی بوده که کاملا با چارچوب فرهنگی ما، متفاوت است.

کاشفی فرد با بین اینکه پرسش‌های اخلاق محور در رابطه با محتواهای رسانه‌ای، در همه جای دنیا دیده می‌شود و مختص ایران نیست، گفت: اخلاق در همه جای دنیا برای انسان‌ها امری متعالی و پرسش‌های اخلاقی در باره آن مطرح است.

این کارشناس حوزه رسانه این اینباره شکل گیری ضوابط و نظارت سازمان‌های مختلف بر آن را متذکر شد و افزود: مفهومی تحت عنوان سرمایه، قدرت و نگاه فرهنگی در اختیار صاحبان رسانه است و ممکن است بدلیل اهداف سیاست مدارانِ، ممنوعیت‌ها در کشورشان را برای سایر ملل ممنوع ندانند.

کاشفی فرد ادامه داد: شما اگر یک گوشی هوشمند در اختیار داشته باشید، حتی با وجود فیلترینگ قادر خواهید بود به محتواهای ممنوع دست پیدا کنید؛ یعنی قانون گذاری در سطح کلان و ضوابط فردی برای استفاده از محتواهای مجازی متفاوت است.

وی در این راستا به ساخت آثاری نظیر استندپ کمدی و انتشار آن در صفحات مختلف مجازی اشاره کرد که افراد تولید گر از این طریق، گویی سرمایه‌ای اجتماعی برای خود دست و پا می‌کنند.

کاشفی فرد اضافه کرد: ما در چارچوب‌های سیاست گذاری رسانه‌ای، خطی قرمز حول چنین موضوعاتی می‌کشیم و صحبت درباره آن‌ها را ممنوع می‌دانیم.

این تحلیلگر در حوزه رسانه، با اشاره به نسخه رسانه‌های دشمن برای اختلاف آفرینی در منطقه غرب آسیا اظهار کرد: دشمن آزمون‌های مختلفی را سنجیده است و فهمیده در صورت بروز جنگ نظامی، سلحشوری جوانان به پاسداری از منطقه می‌انجامد.

کاشفی فرد با بیان این مطلب افزود: آن‌ها در مقابل دریافتند اگر سراغ جنگ روایت‌ها بروند، نوعی اختلاف شروع به سر باز کردن می‌گذارد.

وی گفت: تهام فرهنگی قصد دارد روایت‌هایی را در ذهن افراد نفوذ دهد و اتفاقا جامعه ما نیز دارای پتانسیل [های پذیرشی] است].

کاشفی فرد خاطرنشان کرد: اگر روی نگاه‌های سنتی خود به فرهنگ پافشاری کنیم، همه آنچه بعنوان چالش و تعارض فرهنگی ایجاد می‌شود، در خطوط قرمزِ امنیتی قرار خوهد گرفت و لذا قائله را خواهیم باخت.

کد خبر 1039669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha