نشاط حقیقی، شادابی معنوی  است

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با بیان اینکه یکی از دعاهای اهل‌بیت(ع) درخواست نشاط و سرور از خداوند بوده است گفت:شادابی غیر از بیهودگی و تمسخر است و نشاط حقیقی همان شادابی معنوی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «ناصر رفیعی» امشب(یکشنبه 1فروردین) بعد از نماز مغرب وعشاء در سخنرانی حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به بحث شادی و نشاط گفت: یکی از موضوعات مهم این ایام موضوع نشاط و شادابی در جامعه است.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد:  این موضوع هم در روایات به آن پرداخته‌شده و هم در کلام بزرگان به آن اشاره ‌شده و هم در قرآن نیز با واژه‌های خاصی در این خصوص سخن به میان آمده است.

 

وی با بیان اینکه طبق فرموده حضرت علی علیه‌السلام یکی از صفات مؤمنین این است که صبحگاه با شادابی از خواب برمی‌خیزد و مرگ برای انسان‌های شاداب آسان‌تر است گفت: یکی از دعاهای اهل‌بیت(ع) درخواست نشاط و سرور از خداوند بوده است و شادابی غیر از بیهودگی و تمسخر است و نشاط حقیقی همان شادابی معنوی است.

 

استاد حوزه علمیه  با بیان اینکه نشاط حقیقی ارزش روحی محسوب می‌شود گفت: قرآن کریم یکی از صفات اولیاء الهی را عدم حزن و اندوه می‌داند درحالی‌که انسان‌های خائن همواره در ترس و نگرانی هستند.

 

وی ادامه  داد: در واقعه عاشورا امام حسین علیه‌السلام هرچقدر به زمان شهادت نزدیک‌تر می‌شدند نشاط معنوی بیشتری را داشتند و نقطه مقابل نشاط معنوی کسالت، بی‌قراری و ملالت است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: دودسته عوامل برای نشاط معنوی وجود دارد که به عوامل ظاهری و باطنی تقسیم می‌شود و این عوامل شکلی و ظاهری و همچنین عوامل باطنی در روایات بیان‌شده است.

 

وی ادامه داد:طبق احادیث اهل‌بیت(ع) پیاده‌روی، اسب‌سواری، شنا، نگاه به اشجار و باغچه‌های سبزرنگ، نوشیدن آب گوارا ،  زدن مسواک، نگاه به همسر و گفتگو و دورهمی با دوستان از عوامل ظاهری نشاط است. 

 

این استاد حوزه افزود: تشکیل گروه‌های علمی و خانوادگی در فضای مجازی و گفتگوهای دوستانه در خصوص مباحث مختلف می‌تواند نشاط ایجاد کند درحالی‌که متأسفانه فضای مجازی رهاشده و استفاده درستی از آن نمی‌شود.

 

وی با بیان اینکه یکی از عوامل مهم باطنی نشاط، یاد خداوند است گفت: طبق آیات قرآن کریم یاد خدا باعث آرامش دل می‌شود و لرزشی در دل ایجاد می‌کند که می‌تواند مقدمه حرکت انسان شود و هیچ‌چیزی در زندگی نمی‌تواند به‌اندازه یاد خدا آرامش ایجاد کند.

 

کد خبر 1039714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha