از بهار معنوی تا بهار طبیعت/ریشه ی "شعبان" چیست؟/تقارن نیکوی ماه شعبان با نوروز ۱۴۰۰

حجت الاسلام ضیایی نیا گفت: جا دارد تا همه ما در بهار معنویت نفوس و جان هایمان را در برابر تلالو انوار قدسی الهی که از عرش ربوبی ساطع گشته است قرار دهیم تا جانی دوباره بگیرم.

حجت الاسلام سید محمدصادق ضیایی نیا، کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به فلسفه و جایگاه ماه شعبا ن المبارک گفت: شعبان از ریشه ش ع ب به معنای گروه و جمع بزرگی است که از یک حقیقت واحد سرچشمه گرفته اند.

وی افزود:  شعبان به معنای دو گروه عظیم است که از یک حقیقت منشعب شده اند.  بنا بر نظر علمای اخلاق و عرفان اسلامی چه بسا دلیل نام گذاری این ماه به شعبان به دلیل الحاق دو گروهی است که  با ورود در ماه رجب، ماه امیرالمومنین (ع)  زنگار گناه از جسم و جان زدوده اند و در ماه شعبان، ماه نبی مکرم اسلام عباداتشان آنها را آماده ورود به ماه رمضان ماه ضیافت الهی کرده است.

حجت الاسلام ضیایی نیا عنوان کرد: رجب باب ورود به شعبان است و شعبان وادی ورود به رمضان چنانکه پیامبر فرمود انا مدینة العلم و علی باب ها .نکته بعد اینکه این سه ماه پربرکت در واقع بهار معنویت است همچنانکه طبیعت مرده در بهار طبیعت جان دوباره می گیرد نفوس و ارواح سالکین الی الله در این سه ماه جان دوباره می گیرند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: از قدیم الایام سالکان وادی طریق رمضان الکریم را آغاز سال معنوی خود قرار می دادند  و آن را غنیمت می شمردند در روایت نبوی آمده است اِغْتَنِمُوا بَرْدَ اَلرَّبِيعِ فَإِنَّهُ يَفْعَلُ بِأَبْدَانِكُمْ مَا يَفْعَلُ بِأَشْجَارِكُمْ"  سرما و باد بهاری را مغتنم شمارید همانطور که درختان مرده را زنده می کند بدن ها شما را نیز زنده می کند.

وی افزود: جا دارد تا همه ما در بهار معنویت نفوس و جان هایمان را در برابر تلالو انوار قدسی الهی که از عرش ربوبی ساطع گشته است قرار دهیم تا جانی دوباره بگیرم و زنده شویم همچنانکه گیاهان  و درختان مرده در بهار طبیعت زنده می شوند این تقارن مبارک گویا تلنگری است برای نفوس مرده و زنگار زده جامعه بشری

گفت پیغامبر ز سرمای بهار               تن مپوشانید یاران زینهار

زانک با جان شما آن می‌کند             کان بهاران با درختان می‌کند

 

کد خبر 1039717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha