وزش شدید باد گرم در گیلان/ از روشن کردن آتش در جنگل‌ها خودداری شود

دادرس از وزش باد گرم شدید در گیلان از امروز تا روز پنج‌شنبه همین هفته خبر داد و گفت: به علت افزایش دمای هوا باید برای جلوگیری از هرگونه حریق احتمالی از روشن کردن آتش در جوار جنگل‌ها خودداری شود.

«محمد دادرس» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با بیان اینکه بر اساس الگوها و نقشه‌های هواشناسی، هشدار سطح زرد صادر شده است از افزایش دمای هوا و وزش باد گرم در گیلان سخن گفت و اظهار داشت: باید برای جلوگیری از هرگونه حریق احتمالی از روشن کردن آتش در جوار جنگل‌ها خودداری شود.

 

مدیرکل هواشناسی گیلان در توصیف سامانه جوی که وارد استان شده مواردی را ذکر کرد و با تاکید بر اینکه به مدت حدودا سه روز وزش باد شدید تا خیلی شدید در استان پیش‌بینی می‌شود عنوان کرد: فعالیت این سامانه جوی در استان گیلان از امروز(سه‌شنبه، 3 فروردین) شروع شده و تا روز پنجشنبه( 5 فروردین) ادامه دارد.

 

دادرس نوع مخاطراتی که این سامانه جوی همزمان با افزایش دمای هوا در استان گیلان به همراه دارد را هم تشریح کرد و ابراز داشت: بر اساس الگوها و نقشه‌های هواشناسی به تدریج در سه‌شنبه تا چهارشنبه وزش باد گرم شدید که در بعضی نقاط به ویژه در ارتفاعات و دامنه‌ها خیلی شدید خواهد بود، انتظار می‌رود.

 

وی با بیان اینکه این افزایش محسوس دما به طور متوسط بین 7 تا 15 درجه سلسیوس و در نقاط مختلف استان گیلان اعم از جلگه و مناطق کوهستانی و دامنه‌ها اتفاق می‌افتد یادآور شد: همچنین در روز پنجشنبه( 5 فروردین) وزش باد شمالی در بعضی نقاط شدید به همراه کاهش دما پیش‌بینی می‌شود.

 

مدیرکل هواشناسی گیلان از احتمال آسیب به ‌سازه‌ها، تاسیسات و بناهای سست بنیان در پی وزش باد گرم در استان خبر داد و اذعان کرد: شکستن و سقوط درختان، گسترش آتش‌سوزی احتمالی در جنگل‌ها و مراتع، افزایش ذوب برف در ارتفاعات و افزایش سطح آب رودخانه‌ها برخی از مخاطراتی است که باید برای مواجه با آن تدابیری اتخاذ شود.

 

دادرس با اشاره به اینکه بخش‌های مختلف کشاورزی اعم از گلخانه‌داران، باغداران مرکبات، کیوی و مرغداری‌ها نیز باید اقدامات پیشگیرانه لازم را به عمل آورند اظهار داشت: احتیاط لازم در زمان تردد و استقرار در حاشیه رودخانه‌ها امری است که در چنین شرایطی به جهت کاهش مخاطرات و آسیب‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

 

وی عدم تردد و استقرار در حاشیه درختان و سازهای سست بنیان را هم لازم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در ساعات آینده وزش باد شدید را در استان گیلان داریم بنابراین محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، پوشش گلخانه‌ها و احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و کوهستانی باید لحاظ شود.

کد خبر 1040009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha