حضرت علی اکبر(ع)؛ الگوی جوان منتظر در حرکت به سوی ظهور/ دو آرزوی امام زمان(عج) برای جوانان

حجت‌الاسلام حسن‌زاده با بیان اینکه طی طریق ظهور و یاری امام زمان(ع) با الگوگیری از کربلا ممکن است، گفت: جوان منتظر با سرمشق گرفتن از حضرت علی‌اکبر(ع) برای رسیدن به جامعه مطلوب مهدوی در عصر غیبت، سختی‌ها را تحمل می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، هفتمین روز از دهه مهدویت، ایام منتهی به سالروز ولادت امام زمان (عج) و مقارن با سالروز ولادت حضرت علی اکبر (ع) «روز جوان، تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور»  نامگذاری شده است. به مناسبت فرا رسیدن این روز با حجت الاسلام والمسلمین «مصطفی حسن زاده»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگویی درباره وظایف جوان منتظر ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه خطر کردن برای رسیدن به هدف یکی  از شاخصه‌های شخصیت حضرت علی اکبر علیه السلام بوده است، اظهار کرد: جوان منتظر نباید تنها به دنبال آسایش و رفاه خود باشد. وقتی هدف متعالی و مقدس است رفتن به سوی آن هدف مقدس نیز سختی هایی دارد. جوان منتظر با سرمشق گرفتن از حضرت علی اکبر علیه السلام در کربلا برای رسیدن به جامعه مطلوب مهدوی باید در عصر غیبت، سختی ها را بپذیرد و به خود سختی بدهد و خطرپذیر باشد نه اینکه تن به خطر ندهد و با نگاه تن آسایی و آسایش به دنبال هدف باشد. که در این صورت هرگز به هدف نخواهد رسید.

 

این کارشناس مهدوی ادامه داد: جوانان امروز با الگوگیری از حضرت علی اکبر علیه السلام و کسب معرفت به امام زمان ارواحنافداه، توجه به معنویات و با دوری از گناهان و بدی ها می توانند امام زمان(عج) خود را یاری کرده و برای زمینه سازی ظهور حضرت مهدی ارواحنافداه تلاش مضاعف کنند تا همانگونه که حضرت علی اکبر علیه السلام مورد رضایت امام زمان خود بود و به او مباهات می کرد، طوری عمل نماییم تا حضرت مهدی علیه السلام از اعمال و رفتار ما راضی باشد.

 

وی درباره ویژگی جوان پیرو حضرت علی اکبر(ع) تصریح کرد: جوانی که امروز بتواند مقابل هجوم فرهنگی و جنگ روانی دشمن علیه اصول دین، عفت و حیای خود را حفظ کرده و از امام زمان ارواحنافداه غافل نشود پیرو حضرت علی‌اکبر(ع) است؛ این روز فرصتی مغتنم برای بازنگری همه جوانان ، در زمینه‌های رشد و تعالی راه حضرت علی‌اکبر علیه السّلام است و فتح بابی برای اندیشه و تفکر در باب جوانی و جایگاه جوان است تا این فصل مهم  از زندگی را به خزان و بیهودگی از دست ندهیم و برای بهره‌گیری از لحظاتش دغدغه‌مند باشیم.

 

بیشترین یاران امام زمان(عج) جوان هستند

 

حجت الاسلام حسن زاده تاکید کرد: امام صادق عليه السلام می فرمایند: «علَيكَ بِالأَحداثِ فَإِنَّهُم أسرَعُ إلى كُلِّ خَيرٍ؛ جوانان را درياب، چراكه آنان سريع تر به كارهاى خير روى مى آورند.» برای همین ویژگی است که زمان ظهور، بیشترین اصحاب و یاوران حضرت ولیعصر (عج) جوانان هستند چنان که امیرمومنان امام علی(علیه السلام ) می‌فرمایند: «یاوران امام مهدی جوان‌اند و پیری در آن‌ها نیست، مگر به اندازه سرمه‌چشم یا به اندازه نمک در غذا و کمترین چیز در غذا، نمک است».

 

وی افزود: به تصریح آیه قرآن  برای هر کسی که اهل ایمان است حقیقت و تمام خیر بقیه الله الاعظم(عج) است: «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ».

 

آرزوی امام مهدی(عج) برای جوانان

 

این کارشناس مهدوی درباره اولین خواسته و انتظار امام زمان ارواحنافداه از جوانان ابراز کرد: از دعاهای منسوب به امام عصر(ارواحنافداه)، دعای معروف «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ...» است که به زیبایی هر چه تمام و در فرازهایی کوتاه، وظایف منتظران از اقشار و گروه های مختلف را بیان کرده و راه و رسم زندگی به سبک انتظار را نشان می دهد.

 

وی در ادامه ابراز کرد: در فرازی از این دعا حضرت حجت(عج) برای جوانان دعا می کنند: «وَ عَلَى الشَّبَابِ بِالْإِنَابَةِ وَ التَّوْبَةِ» انابه و توبه دو درخواست مهم برای جوانان توسط پدر مهربان عالم است. در فرق انابه و توبه سخنان بسیار زیادی توسط عالمان بیان شده است، برداشت من این است که ثمره و کمال توبه،، انابه است و منیبین الی الله فقط توبه کنندگان نیستند. لذا وجود مبارک حضرت بقیه الله الاعظم(عج) ابتدا انابه را درخواست می کنند یعنی آرزوی امام زمان ارواحنا فداه برای همه جوانان در مرحله اول خالی کردن دل از غیر خدا و با تمام وجود مشتاق طریق الهی شدن است و در مرحله دوم برای جوانی که از این طریق جا مانده است و یا به مسیری غیر از این مسیر منحرف شده است توفیق توبه را درخواست دارند.

 

حجت الاسلام حسن زاده تاکید کرد: جوانی حساس ترین دوره زندگی انسان است که در سرنوشت و آینده آدمی و حرکت در مسیر سعادت یا انحراف و شقاوت وی نقشی مهم دارد، از این رو، جوان بیش از دیگران در معرض وسوسه ها و دام های شیطان قرار دارد.  بهترین پناه و حصن امن الهی برای دوری از وسوسه های شیطانی وجود مبارک امام زمان (عج) است.

 

وی بیان کرد: در آغاز ماه شعبان و قبل از ولادت امام زمان ارواحنافداه، ولادت انوار مقدس برپاکنندگان کربلا قرار دارد که آخرین این ولادت ها ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام و پل ارتباطی جوانان با امام زمان (عج) است و در شب نیمه شعبان تمام انبیاء و مؤمنان و جوانان توجهشان به کربلا است...؛  این ارتباط به زیبایی نشان می دهد طریق ظهور و یار امام زمان ارواحنا فداه شدن با الگو گرفتن از کربلا و حضرت علی اکبر علیه السلام امکان پذیر است.

 

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه داشتن اسوه و الگو در پیشرفت و رسیدن به مقصد بسیار بااهمیت است، تاکید کرد: این مسئله در این عصر و زمان اهمیت بیشتری دارد به جهت اینکه توسط دشمنان الگوه های غیرحقیقی، مجازی و نامناسب در فضای حقیقی و مجازی بسیار به جوانان ما عرضه می شود... هر جوانی باید با خودش فکر کند که حضرت علی اکبر علیه السلام از من جوانتر بودند هر قدر هم که استعداد و لیاقت داشته باشم استعداد و توانائیم از حضرت علی اکبر علیه السلام بیشتر نیست که تمام وجود و سرمایه جوانیشان را خرج امام زمانشان کردند.

 

کد خبر 1040290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha