امامزاده یحیی(ع) در قلب طهران

بازدید از محله امامزاده یحیی(ع) می تواند شما را با چنار ۹۰۰ ساله و طهران قدیم بیشتر آشنا کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، بناهای تاریخی زیادی در کشور وجود دارد که مشهورترین های آثار تاریخی تخت جمشید شیراز، قلعه فلک افلاک لرستان، مجموعه میدان نقش جهان اصفهان، مسجد جامع یزد، فین کاشان و بناهای های بیشمار و  مختلف که در هر گوشه از شهرهای کشور به چشم می خورند برای هر کسی دیدنی است.

 

اما در دوسال اخیرمشکلات اقتصادی و محدودیت هایی ناشی از ویروس کووید  19 موجب شده است تا پایتخت نشینان نتوانند از بناهای تاریخی کشور بازدید کنند و برخی از آن ها هم با مکان های دیدنی و تاریخی تهران ناآشنا هستند بنابراین خانه نشینی را ترجیح می دهند. در حالی که جای جای تهران می توان مراکز تاریخی و دیدنی یافت که می توان برای بازدید از این اماکن از حمل و نقل عمومی هم استفاده کرد.

 

یکی از این مکان های دیدنی، زیارتی و سیاحتی امامزاده یحیی(ع) است. محله امامزاده یحیی از شمال به خیابان امیرکبیر و از شرق به خیابان ری می رسد و در جنوب خیابان پانزده خرداد شرقی است. دو ایستگاه پانزده خرداد و بهارستان نزدیک ترین ایستگاه ها به بارگاه امامزاده یحیی (ع) هستند.ما بازدید را از ایستگاه 15 خرداد آغاز کردیم و پس از 10 دقیقه عبور از محوطه بازار و پس از گذراندن خیابان مصطفی خمینی وارد محله امامزاده یحیی(ع) شدیم.

 

این امامزاده تاریخی در محله ای پیچ و خم دار با خانه و مغازه هایی با بافت فرسوده قرار دارد. خیابانی که با سنگ فرش مدرن  شده است اما پیچ و خم های آن، خانه و مغازه هایش اجازه نداده این مدرنیته چیزی از نشانه های تاریخی آن کم کند.

 

رفت آمد در این  محله زیاد است و جریان زندگی را می توان از عبور و مرور موتورها،چرخ باری، بازی بچه ها، مغازه هایی که بسیار قدیمی هستند اما فعالیت دارند دید.

 

جدای از جذابیت هایی که این بافت سنتی دارد، یکی از جذابیت های بارگاه امامزاده یحیی(ع) در بدو ورود، چناری با تنه پهن است که بر روی آن نوشته شده است «کهنسال ترین چنار با عمر 900 سال» که دور آن را میله های آهنی کشیده اند تا در بازدیدهای مردمی آسیب نبیند.

امامزاده یحیی (ع) هم دارای یک صحن وسیع و دلباز است که مسجد، ایوان، رواق، ضریح، حرم آیینه کاری، سرداب، گنبد کاشی مخروطی شکل و سقاخانه‌ دارد.

 

 قدیمی‌ترین اثر منقول این بقعه تاریخی صندوق چوبی روی مرقد است که دارای تاریخ« ۸۹۵ ه»‌است. در باب نسب امامزاده یحیی (ع) چنین نوشته شده:«وی با ۱۵ واسطه به امام چهارم می‌رسد و پس از پدر نقابت طالبیه ری، قم و آمل را به عهده داشته و به سال ۵۹۲ ه‍.ق به دست علاءالدین تکش خوارزمشاه کشته‌شده‌است».

بنای قدیمی این بقعه شامل برج خشتی هشت ضلعی متعلق به قرن هفتم هجری است که یک گنبد آجری ۱۲ ضلعی هرمی شکل بر بالای آن قرار داشت در کنار آن یک بقعه هشت ضلعی احداث شده است که به زمان حال باز می گردد.

 

در محله امامزاده یحیی(ع) خانه های قدیمی زیبایی وجود دارد که می توان به سرای کاظمی که به زمان ناصر الدین شاه باز می گردد، دبیرالملک هم خانه «مهرانگیز کامبیز» خانه «وثوق الدوله» که خانه سریال پدرسالار هم معروف است. حمام نواب و مدرسه معمارباشی که  برای دوران قاجار است را نیز می توان در محله امامزاده یحیی بازدید کرد. با کمترین هزینه میتوان از آثار تاریخی در قلب تهران بازدید کرد و بیشتر با طهران قدیم آشنا شد.

کد خبر 1040330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha