زنده گیری نوزادان حیوانات وحشی حذف یک گونه جانوری از طبیعت است

مطهره قریشی گفت:زنده‌گیری نوزادان حیوانات وحشی لطمه‌های جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد می‌کند، زیرا حذف یک گونه جانوری از طبیعت است که سال‌ها می‌تواند زادآوری داشته و در ادامه نسل موثر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، «مطهره قریشی» گفت: زنده‌گیری نوزادان حیوانات وحشی پدیده‌ای است که هر سال در فصل بهار و هم‌ زمان با آغاز زاد و ولد حیات وحش رواج می‌یابد، در این زمان از سال شکارچیان با بی رحمی نوزادان تازه متولد شده حیوانات وحشی را که توانایی چندانی در فرار ندارند، تعقیب و زنده‌گیری می‌کنند.


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جیرفت افزود: به‌ دلیل عدم نیاز به اسلحه و مهارتی خاص، برخی از چوپانان، افراد محلی و متخلفانی که سلاح در اختیار ندارند، به ‌راحتی به زنده‌گیری نوزادان حیات وحش می پردازند و متاسفانه به دلیل عدم تولید صدای شلیک گلوله و متوجه نشدن محیط‌بانان از حضور شکارچی در منطقه، این دسته از متخلفان به ندرت دستگیر می‌شوند.


وی بیان کرد: در این فصل از سال در صورت شلیک به حیوانات ماده، بچه‌های کوچک آنها فرار نمی‌کنند، در کنار لاشه مادر خود می‌ایستند و به ‌راحتی به‌ دست شکارچیان اسیر می‌شوند.


قریشی خاطرنشان کرد: زنده‌گیری نوزادان حیوانات وحشی لطمه‌های جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد می‌کند، زیرا علاوه بر حذف یک گونه جانوری از طبیعت که سال‌ها می‌تواند زادآوری داشته و در ادامه نسل موثر باشد، در بسیاری از موارد در صورت زنده‌گیری بچه‌ها، ناتوانی حیوان ماده در شیردهی موجب مرگ حیوان ماده می‌شود.



رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جیرفت ادامه داد: نوزادان زنده‌گیری شده حیوانات وحشی حتی در صورت کشف و بازپس‌گیری از شکارچیان به‌ دلیل تغذیه دستی، انس با انسان و عدم آموزش مهارت‌های لازم برای زندگی در طبیعت، قابلیت بازگشت به عرصه‌های طبیعی را نداشته و به ناچار باید ادامه زندگی خود را در اسارت به سر ببرند.


وی تاکید کرد: حفاظت از گونه‌های حیات وحش بدون همکاری و تعامل شهروندان امکان پذیر نیست چرا که امروز به دلیل گسترش شهرها به نوعی مرز بین محل سکونت انسان و این گونه‌ها از بین رفته است.


قریشی عنوان کرد: مردم باید در صورت مشاهده هرگونه تخلف از جمله زنده گیری حیوانات و شکار گونه‌های حیات وحش موضوع را ماموران محیط زیست اطلاع دهند تا متخلفان در کوتاه ترین زمان ممکن دستگیر شوند.


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جیرفت اضافه کرد: گونه‌های حیات وحش سرمایه های نسل‌های بعدی هستند که نقش به سزایی در ادامه حیات طبیعت دارند بنابراین حفاظت از آنها تنها وظیفه ارگان و اداره خاصی نیست و همه در این خصوص مسئولیت دارند.


وی ابراز کرد: امید است با همکاری مستمر مردم با اداره حفاظت محیط زیست از این پس شاهد وقوع کمترین جرم در زمینه شکار گونه‌ای حفاظت شده در شهرستان باشیم.


قریشی با اشاره به این‌که فصل بهار فصل زادآوری حیات وحش است، از دوستداران طبیعت خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف گزارش خود را به نزدیک‌ترین اداره یا پاسگاه محیط‌بانی اطلاع دهند.


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جیرفت در خاتمه تصریح کرد: یگان حفاظت محیط زیست آمادگی دارد در هر ساعت شبانه روز با متخلفان زیست ‌محیطی قاطعانه برخورد کند.

کد خبر 1040446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha