همدلی منتظران در بهار مهدوی/ بی تو شمرده ایم هزاران سپیده را...

حاصل کرونا و محدودیت در ارتباطات اجتماعی، برگزاری جشن نیمه شعبانی متفاوت از دیگر سالها در خراسان جنوبی است جشنی که در بهاری مهدوی، دل‌های منتظران منجی موعود را به هم نزدیکتر و کانون‌های خانوادگی را در عید انتظار گرم تر می کند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ نیمه شعبان دیگری فرا رسید و همچنان خیل منتظران حقیقی امام مهدی ارواحنافداه چشم انتظار قدوم مبارک غایت همیشه حاضر نشسته اند. هرساله همزمان با شب و روز نیمه شعبان خیابان‌ها و کوچه‌های شهرها مملو از جمعیت و ایستگاه‌های صلواتی و جشن و سرور در میلاد یگانه منجی عالم بشریت بود، اما امسال هم شیوع ویروس کرونا برای دومین بار حسرت جشنی باشکوه، همه را بی‌تاب قرار حضرت موعود کرده است و اشک‌‌های دلتنگی بر صفحه دعای فرج چلچراغ‌های شهر شده‌اند تا بگویند این دلتنگی‌ها دیگر مخصوص شب‌های جمعه نیست و روزبه‌روز بی‌قرار و دلتنگ آمدنش هستند.

 

ای گل خوش بوی هستی، دل كوچكمان ديگر تاب و توان اين انتظار بزرگ را ندارد، فقط می ترسيم از روزی كه پايان عمرمان فرا رسد و اجل مهلت ديدن مولايمان ندهد و با شوق ديدارت جان دهيم. «دلم ز هجر تو ای یار خوب رو خون است/نپرسی از من مسکین که حال تو چون است؟/شبم ز هجر تو روز است و روز همچون شام/ز دوریت غم و دردم هماره افزون است/بیا به کلبه بیمار خویش از سَرِ مِهر/که از فراق تو حالش بسی دگرگون است».

 

در این روزها دل‌ها آذین شده‌اند و خانه‌ها چراغانی. خیل عظیم دل‌های منتظران و مردمان خراسان جنوبی از همین راه دور و از دل کویر راهی کوی عشق در شهر قم شده است و قلب‌هایشان حضور در مسجد مقدس جمکران را تمنا می‌کند و هر لحظه بر تعداد چشمان منتظر و عاشق و مشتاق حضرت ولی عصر(عج) افزوده می‌شود و مرغ دل دوستداران و منتظران یوسف زهرا(س)، سوخته و افروخته در هوای این مسجد به پرواز درآمده و اشک حسرت از چشمانشان جاری است. 

 

هرچند امسال توفیق نداریم تا ندای فرج را از مسجد جمکران روانه عرش کبریایی کنیم تا دلتنگی‌های غم‌آلود خود را به نرگس زهرا(ع) برسانیم، اما از پشت‌بام‌ها با اشک‌های حسرت‌کشیده هم‌قسم می شویم تا با جسم و روح‌مان «عجّل‌ لولیک الفرج» سر دهیم و عدل‌گستر جهان و منتقم «یا لثارات الحسین» را از نیمه شعبان طلب کنیم.

 

هر خانه، محفلی برای جشن و آرزوی ظهور

مردم شهر بیرجند امسال در خانه‌های خود و در جمع خانوادگی و با ذکر صلوات و زمزمه‌های اللهم عجل لولیک الفرج جشن میلاد امام عصر خویش را برپا کرده‌اند. شیوع بیماری واگیردار ویروس کرونا سبب شد که امسال ایستگاه صلواتی در شهر برپا نشود اما این امر سبب نشد که عاشقان غافل شوند. شربت و شیرینی و جشن در خانه‌ها و خانه دل‌ها برپاست.

 

 

بچه هیئتی‌ها به‌ همراه بچه‌های مساجد در قالب کاروان شادی فعالیت خود را آغاز کردند تا با حضور در شهرک‌های مسکونی بیرجند با پخش سرود و مولودی‌خوانی فضای شادابی و نشاط معنوی در نیمه شعبان را بین مردم ایجاد کنند.

 

تعدادی از دلدادگان حضرت ولی‌عصر(عج) همزمان با نیمه شعبان با توزیع غذای گرم و اقلام کمک‌معیشتی بین نیازمندان میزان عشق و ارادت خود را به امام زمان(عج) نشان می دهند؛ حرکتی مردمی که حلاوت انتظار را دوبرابر می‌کند.

 

این روزها در بهار مهدوی صفحه‌های اغلب جوانان در فضای مجازی، نام و نشانی از انتظار حتی در قالب یک پست و چندین بیت شعر دیده می‌شود. برخی از همین جوانان فعال در شبکه‌های اجتماعی نیز صفحه خود را به طور کامل به تبلیغ برای ظهور و مهدویت اختصاص داده اند. با گشتی در این فضا نیز هشتگ هایی دیده می‌شود. هشتگ هایی همچون «سرباز مهدی»، «منتظران موعود» و هزاران لفظ دیگر که توسط جوان‌‌ها به راه افتاده و جست و جوی آن‌ها بیش از یک دقیقه وقت نمی‌برد و حضور گسترده و مشتاقانه نوجوانان و جوانان در فضای مجازی را برای جمع کردن یاران مهدی نشان می‌دهد.

 

طنین بانگ رسای «یا مهدی ادرکنی» در شب نیمه شعبان

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز از مردم ایران دعوت کرد تا در ساعت ۲۱ شب میلاد منجی عالم بشریت، همزمان با نورافشانی در میهن اسلامی، بانگ رسای «یا مهدی ادرکنی» را بر فراز بام‌ها و در کوچه‌ها و خیابان‌ها سر دهند و با زمزمه دعای «سَلامُ اللّهِ الْکامِلُ التَّامُّ الشَّامِلُ الْعامُّ» از درگاه خداوند متعال تعجیل در ظهور حضرتش و رفع بلایا و گرفتاری‌ها را طلب کنند.

 

آری در این بحران و گرفتاری که تمام مردم دنیا و نیز ما را گرفتار نموده و شیوع ویروس کرونا همه را سراسیمه کرده است با دلی شکسته و قلبی سوزان از خداوند بخواهیم به برکت وجود مقدس امام زمان ارواحنافداه که مولود این شب است خداوند بلاها را از سر تمام مردم دنیا به‌ویژه دوستان اهل‌بیت(ع) رفع فرماید. شکی نیست که خداوند به دل های شکسته مؤمنین نظر رحمت انداخته و با عنایت امام زمان علیه السلام دعای آنها را مقرون به اجابت خواهد کرد. بر طبق وعده خداوند، روزگاری می رسد که زمین را صالحان مالک می شوند و آن را مدیریت می کنند و این وعده در زمانی محقق می شود که ظهور تحقق یابد.

 

مشارکت عاشقان امام‌ زمان(عج) در دفع بلا با نذر قربانی نیمه‌شعبان

حجت الاسلام «محمدعلی سلم آبادی» معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان از بیرجند می گوید: امسال برنامه‌های متعددی برای مناسبت نیمه شعبان در نظر گرفته شده که با توجه به شیوع بیماری کرونا، به گونه ای برنامه ریزی شده که در کنار شادی، اقدامات پیشگیرانه نیز برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس صورت گیرد.


وی ذبح قربانی در روز نیمه شعبان به نیت سلامتی و تعجیل در فرج امام عصر(عج) در نقاط مختلف استان توسط هیات های مذهبی، مردم و خیران و توزیع گوشت نذری بین نیازمندان را از جمله برنامه‌های این جشن اعلام کرد.

 

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به آذین بندی و فضاسازی شهرها به مناسبت عید نیمه شعبان می افزاید: همچنین جشن میلاد حضرت مهدی (عج) در مساجد همراه با اجرای سخنرانی مذهبی، مولودی خوانی، برگزاری مسابقه، سرود خوانی و برنامه های شاد و متنوع با همکاری هیئات مذهبی و مساجد برگزار می شود.

 

وی اجرای رژه موتوری «منتظران ظهور» را از دیگر برنامه‌های نیمه شعبان ذکر می کند و می گوید: احیای شب نیمه شعبان در مساجد و منازل با رعایت پروتکل های بهداشتی، قرائت خانوادگی زیارت آل یاسین و دعای فرج بعد از نماز مغرب و عشاء، برگزاری حلقه های معرفتی و پاسخ گویی به شبهات مهدویت و اجرای مسابقات فرهنگی مختلف در فضای حقیقی و مجازی از دیگر برنامه های پیش بینی شده است.

 

حزکت کاروان شادی خودرویی در مرکز استان

کاروان شادی به مناسبت میلاد حضرت مهدی(عج) با اجرای تواشیح، سرود، مولودی خوانی، قرائت دعای فرج و دعای هفتم صحیفه سجادیه نیز با همت کانون فرهنگی و تبلیغی زمینه سازان ظهور ساعت ۹ فردا صبح مصادف با نیمه شعبان از میدان آزادی به سمت چهار راه صیاد شیرازی حرکت خواهد کرد.

 

 

حجت الاسلام «حسین کمیلی» مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی نیز با اشاره به برگزاری مسابقه کتابخواین منجی موعود، می گوید: پویش جشن خانگی برای دختران ۹ سال یکی از برنامه های مجازی این بنیاد است که دخترانی که به سن تکلیف می رسند، می توانند با حضور خانواده های خود جشنی برپا، تصویر ۶۰ ثانیه ای از برنامه های خود تهیه کرده و آن را در کانال های بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عج) در شبکه های مجازی به نشانی چشم به راه به اشتراک بگذارند.

 

وی ادامه می دهد: جشن محوری شب نیمه شعبان همراه با سخنرانی و مولودی خوانی در محل امامزادگان شهدای باقریه بعد از نماز مغرب و عشاء با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد.

 

جشن میلاد امام زمان (عج) در ۲۵ بقعه متبرکه شاخص

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان از بیرجند نیز با بیان اینکه جشن میلاد امام زمان(عج) امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در بقاع متبرکه خراسان جنوبی به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار می شود، می افزاید: جشن ولادت منجی عالم بشریت حضرت صاحب الزمان(عج) در نیمه شعبان در ۲۵ بقعه متبرکه استان با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی برگزار می شود و بانگ یا مهدی در این بقاع متبرکه طنین انداز خواهد شد.

 

حجت الاسلام «حسین رحیمی» در ادامه با بیان اینکه ۵ کاروان شادی روز نیمه شعبان در سطح استان به حرکت در خواهند آمد، می گوید: این کاروان های شادی در شهرستان های نهبندان، بیرجند، قاین و طبس راه اندازی خواهند شد و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در دستور کار این بقاع متبرکه قرار دارد.
 

حجت الاسلام رحیمی می افزاید: به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان و روز ولادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) مقرر شده است که بیش از سه هزار و ۲۰۰ پرس غذای گرم بین نیازمندان خراسان جنوبی از محل درآمد موقوفات مرتبط توزیع شود.
 

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان می کند: در روز نیمه شعبان ۵۰ بسته غذایی در بشرویه و ۸۰ بسته گوشت قرمز در خضری بین نیازمندان از محل درآمد موقوفات مرتبط  توزیع خواهد شد.

 

 

در روایت متعدد فضیلت و ثواب بسیاری برای منتظران قائم(عج) بیان شده است؛ امیرالمومنین(ع) می فرمایند: «منتظر فرج باشید و از رحمت خداوند ناامید نشوید. بدرستی كه خوشایندترین اعمال نزد خداوند، صاحب عزت و جلال، انتظار فرج است».

 

امام صادق(ع) نیز در حدیثی می فرماید: «خوشا به حال شیعیان قائم ما كه در زمان غیبتش چشم به راه ظهور او هستند و در هنگام ظهورش فرمانبردار او، آنان اولیاء خدا هستند، همان ها كه نه ترسی برایشان هست و نه اندوهگین شوند.»

 

 

 

کد خبر 1040640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha