خودسازی و تزکیه نفس رمز ظهور امام زمان(عج) است

حجت‌الاسلام و المسلمین حیدری کاشانی گفت: خودسازی و تزکیه نفس رمز ظهور امام زمان(عج) است که باید در فرد و جامعه به حد نصاب برسد و جامعه مهذب درست شود.

به گزارش خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدباقر حیدری کاشانی» شامگاه جمعه ۶ فروردین در آستانه نیمه شعبان در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخته و گفت: سوره شمس از سوره‌های مهدوی قرآن است.

وی افزود: در عظمت و فضیلت سوره شمس فرمودند کسی که احساس می‌کند توفیقات معنوی او اندک است و خسارت و حسرت عمر دارد باید بر تلاوت سوره شمس مداومت کند که خداوند توفیقات او را زیاد کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آنچه در فضیلت سوره‌های قرآن بیان می‌شود فضیلت قرائت، تدبر و اندیشه در پیام قرآن و قیام عملی به آن است. عنوان کرد: شمس در این سوره خورشید نبوت پیامبر اکرم(ص) است، ضحی که پرتو افشانی خورشید نبوت است وجود بقیة الله اعظم(عج) است که در زمان ظهور با پرتو افشانی نور ولایت و امامت ایشان تمام عالم نورافشانی می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حیدری کاشانی با اشاره به این آیه قرآن کریم «قسم به ماه زمانی که تلالو پیدا می‌کند»، اظهار کرد: در معنای باطنی این آیه را به نور ولایت و امامت امیرمومنان امام علی(ع) تعبیر کردند، که فرزند ایشان امام زمان(عج) معارف الهی پیامبر(ص) را در عالم فراگیر کرده و از ظلمات نجات می‌دهد.

وی با اشاره به بخش دیگری از سوره شمس ابراز کرد: به تحقیق کسی به فلاح و رستگاری رسید که نفس خود را پاکسازی کرد و ناامید و خسارت زده کسی است که نفس خود را رها بگذارد و آن را به ظلمت معصیت آلوده کند، اینجا صحبت از مرگ و زندگی در افق ابدیت است.

استاد حوزه علمیه با استناد به فرمایشی از علامه طباطبایی گفت: ایشان همواره می‌فرمودند ما زندگی ابد در پیش داریم، چند روزه دنیاست که باید ابدیت و آخرت ما تامین کند، از روح خدا در انسان دمیده شده است و برای او مرگ وجود ندارد مرگ این دنیا وسیله انتقال به آخرت ابدی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حیدری کاشانی افزود: خداوند در سوره شمس پس از ۱۱ سوگند پرعظمت می فرماید رستگار شد و به سعادت دنیا و آخرت رسید کسی که نفس خود را پاکسازی کرد و مهار آن را به دست گرفت. در طول تاریخ اکثریت مردم مصداق کسانی هستند که بر اساس نفس اماره عمل کردند و دچار خسارت شدند.

وی با تاکید بر اینکه رسیدن به آستان ظهور امام عصر(عج) و بهره‌گیری از نور ایشان وابسته به تزکیه نفس و اصلاح نفس است، عنوان کرد: کسی می‌تواند با امام زمان(عج) ارتباط برقرار کند که همه هم و غم او اصلاح نفس باشد. آیت‌الله بهجت می‌فرمودند بزرگترین مانع بین ما و امام زمان(عج) عدم تزکیه نفس است. تا نفس ما اصلاح نشود حجاب‌های پرده غیبت کنار نمی‌رود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خودسازی و تزکیه نفس رمز ظهور امام زمان(عج) است که باید در فرد و جامعه به حد نصاب برسد و جامعه مهذب درست شود، اظهار کرد: مشکل جامعه دینی این است که انسان‌های مهذب در آن به حد نصاب نرسیدند. هنوز خودپرستی‌ها، تکبرهای پنهان و رذایل اخلاقی در وجود آنها است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حیدری کاشانی با تاکید بر اینکه دنیای فانی تمام می‌شود و پس از آن ما ابد را در پیش داریم، ابراز کرد: امام راحل می‌فرمایند رسیدن به خداوند یک منزل بیشتر نیست اینکه بر روی نفس خود پا بگذارید و بر اساس هوای نفس عمل نکنید.

وی در تفسیر این آیه قرآن کریم «قد افلح من زکی‌ها» گفت: یعنی اینکه انسان طوری زندگی کند که دل امام زمان(عج) را نسوزاند، امام زمان(عج) به خاطر گناهان ما در محضر پروردگار عرق شرم می ریزند. امام زمان در انتظار به حد نصاب رسیدن کسانی هستند که بر اساس نفس اماره عمل نکنند. دشمن‌ترین دشمنان انسان نفس او است که باید به جهاد با آن پرداخت، اگر همه انسان‌های دیندار در یک جامعه به این جهاد بپردازند زمینه ظهور فراهم می‌شود.

کد خبر 1040678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha