صله رحم آموزه اسلام برای کمک و رفع مشکل نزدیگان و دوستان است

حجت الاسلام امیری آتشانی با اشاره به احادیث و روایاتی در اهمیت صله رحم به عنوان یکی از آموزه های اخلاقی اسلام، گفت: صله رحم برای کمک و رفع مشکلات خویشاوندان و نزدیکان و دوستان و همسایگان است .

حجت الاسلام والمسلمین «علی امیری آتشانی» در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: صله رحم به معنای سلوک و محبت داشتن و ارتباط با اقوام، خویشاوندان و دوستان است. صله رحم یکی از آموزه های اخلاقی اسلام است که بسیار بر انجام آن تاکید شده است.

 

کارشناس مذهبی افزود: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: صله رحم كنيد ، گر چه با يك سلام و یا امام على عليه السلام می فرمایند: با يك سلام هم كه شده صله ارحام كنيد؛ زيرا خداوند تبارك و تعالى مى فرمايد: «از خدايى كه به نام او از يكديگر چيزى مى طلبيد، بترسيد و از بريدن خويشاوندي ها پروا كنيد، همانا خداوند ناظر بر اعمال شماست» 

 

وی با بیان اینکه سلام کمترین حد صله رحم است، ‌خاطرنشان کرد: در اعیاد شعبانیه که همزمان شده با آغاز سال جدید همواره دید و بازدید رونق داشته است اما امسال به دلیل شیوع کرونا و الزام رعایت پروتکل های بهداشتی، صله رحم و دید و بازدیدها با محدودیت هایی انجام شد.

 

حجت الاسلام امیری آتشانی با بیان اینکه در همه حال باید از احوال اقوام و خویشاوندان و همسایگان خود باخبر باشیم، افزود: در اسلام به موضوع صله رحم بسیار تاکید شده است چراکه در همین رفت و آمدها است که می توان از مشکلات و مسائل هم مطلع شد و برای حل مشکلات و گرفتاری ها به همدیگر کمک کرد.

 

وی تصریح کرد: بخش مهم صله رحم این است که با مشکلاتی که ارحام مواجه است، مطلع شویم و به رفع مشکلات بپردازیم بنابراین حل مشکلات یکی از پایه های صله رحم است.

 

کارشناس مذهبی با اشاره به شرایط خاص شیوع کرونا،‌گفت: نباید به بهانه شیوع کرونا از دید و بازدید و انجام صله رحم سرباز بزنیم بلکه می توان با استفاده از شیوه های جدید ارتباطی از احوال اقوام و خویشاوندان مطلع شد و با آنها به گفتگو پرداخت.

 

حجت الاسلام امیری آتشانی افزود: می توانیم با استفاده از شبکه های اجتماعی و از طریق فضای مجازی در ایام عید نوروز از احوال اقوام و خویشاوندان مطلع شویم. با یک گفتگوی تلفنی جویای حال یکدیگر شویم.

 

وی تاکید کرد: اعیاد مذهبی به ویژه اعیاد شعبانیه فرصت مناسبی است تا در قالب پرداخت عیدی به خانواده های کم بضاعت فامیل ضمن حفظ حرمت و کرامت اقوام، به آنها کمک هم کرده باشیم. در حال حاضر که دید و بازدید حضوری انجام نمی شود مبلغ عیدی را می توان به حساب آنها واریز کرد. از طرفی با توجه به همزمانی اعیاد شعبانیه و نوروز می توان از این فرصت برای صله رحم و کمک به خانواده های کم بضاعت استفاده کرد.

کد خبر 1040746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha