محیط زیست نباید قربانی توسعه بی‌رویه شود

حجت‌الاسلام احمدی، توسعه بی‌رویه و بدون برنامه‌ریزی را بزرگترین مشکل محیط‌زیستی کشور برشمرد و گفت: محیط زیست نباید قربانی توسعه بی‌رویه شود.

حجت‌الاسلام قهرمان احمدی امام جمعه شهر باسمنج به‌عنوان امام جمعه فعال در عرصه محیط زیست،  در کفتگو با خبرنگار شبستان یکی از ارکان مهم و ارزشمند نظام هستی را محیط زیست برشمرد و گفت: حفظ و حراست از محیط زیست وجه مشترک تمام ادیان ابراهیمی است و بهره‌برداری مطلوب از طبیعت حق همه انسان‌ها است.


وی با ابراز تأسف از اینکه مشکلات محیط زیستی فراوانی در جهان به وجود آمده است اظهار کرد: انسان‌ها به حق خود قانع نیستند و باعث ضرر و زیان به دیگران و طبیعت می‌شوند؛ باید همه انسان‌های مؤمن و معتقد در این عرصه مشارکت کنند و دیپلماسی میان ادیانی را راه‌اندازی کنند تا بتوانند محیط زیست را نجات دهند.


امام جمعه شهر باسمنج ادامه داد: همه ادیان و مذاهب باید احساس مسئولیت کنند؛ دین مبین اسلام از قرآن، سنت، سیره پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت (ع) تا علما بر این مسأله تأکید دارند؛ محیط زیست در اسلام فقه، احکام و اخلاق جا دارد اما به آن کم توجه شده است؛ جای آن دارد که بزرگان حتی درس خارج فقه خود را در این راستا برگزار کنند و فراگیران حوزوی و دانشگاهی را به تحقیق، برررسی و پژوهش در این باره تشویق کنند.


حجت‌الاسلام قهرمان احمدی اخلاق در محیط زیست را از حقوق شهروندی دانست و ادامه داد: اخلاق محیط زیست و آموزش آن به افراد را باید از کودکی آغاز کرد که در این راستا، پدر و مادر، مربیان مهدهای کودک، معلمان و صدا و سیما نقش بسیار مهمی دارند.


وی فعالیت‌های محیط زیستی در کلیسا‌ها و قوانین کشورهای دیگر را مورد اشاره قرار داد تصریح کرد: در ایران اسلامی نیز محیط زیست باید به عنوان ماده درسی به نوجوانان و جوانان ما آموزش داده شود.


امام جمعه شهر باسمنج به برخی دستورات جنگی پیامبر اکرم (ص) درباره آلوده نکردن آب دشمنان، قطع نکردن درختان و آتش نزدن مزارع، گفت: این موارد نشان دهنده اهمیت محیط زیست در نگاه پیامبر اکرم (ص) و خدای متعال است؛ اما متأسفانه انسان‌ها با حرص و طمع طبیعت را غارت کنند و مخزن و منبعی شده است که تنها از آن برداشت می‌کنند و به دنبال منفعت خود هستند.


حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اصل پنجاهم قانون اساسی گفت: این قانون اشاره دارد که استفاده از محیط زیست فقط برای نسل امروز نیست؛ باید مراقبت شود تا برای نسل‌های آینده هم بماند؛ در حالی که اگر چنین نباشد، نسل آینده آسیب جدی خواهد دید.


وی با اشاره به مخاطرات تمام ارکان محیط زیست مانند آب، خاک، درخت، مزرعه و هوا گفت: نوزده میلیون هکتار جنگل کشور در سال‌های اخیر به چهار میلیون هکتار رسیده است؛ هوا هم که روز به روز در حال آلوده‌تر شدن است؛ با فرسایش خاک و کم آبی هم مواجه هستیم.


امام جمعه شهر باسمنج در بیان توصیه‌هایی برای خروج از بحران محیط زیستی اظهار داشت: سنت و سیره پیامبر و ائمه معصومین (ع) به درختکاری در کنار تعلیم علم و دانش، تدوین کتب، نگهداری از سالمندان و از این دست موارد توصیه می‌کند؛ یعنی ارزش و جایگاهی این چنینی دارد؛ علاوه بر سفارش به درختکاری محافظت از آن نیز مورد تأکید قرار گرفته است؛ بنا به همین فرمان شارع مقدس، در قانون هم آمده است و مجازات‌های سختی برای ناقضان آن در نظر گرفته شده است که برای برون رفت از این وضعیت باید به جدیت اعمال شود.


وی شهرداری‌ها را مسئول مقابله با قطع بی‌رویه درختان برشمرد و گفت: شهرداری‌ها باید خود را موظف بدانند که خاطیان را به مراجع قضایی معرفی کنند و پیگیر مجازات آن‌ها باشند؛ از سوی دیگر سازمان گردشگری و میراث فرهنگی باید آموزش‌های لازم را برای گردشگران داخلی برگزار کند تا در سفر به مناطق مختلف کشور با رها کردن پسماندها و زباله‌های خود، یا روشن کردن آتش چهره محیط زیست را مخدوش نکنند و یا آن را از بین نبرند.


حجت‌الاسلام احمدی، توسعه بی‌رویه و بدون برنامه‌ریزی را بزرگترین مشکل محیط‌زیستی کشور برشمرد و تصریح کرد: محیط زیست نباید قربانی توسعه بی‌رویه شود؛ باید به دنبال توسعه متوازن یا پایدار باشیم یعنی هم جامعه توسعه پیدا کند و هم محیط زیست محفوظ بماند؛ نباید به بهانه گسترش صنعت، از بین بردن بیکاری و توسعه گردشگری، محیط زیست را تخریب کنیم.

 

کد خبر 1040944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha