روابط ایران و چین با امضای سند همکاری های ۲۵ ساله به مشارکت جامع راهبردی ارتقا یافت

زبیب با اشاره به اینکه در سند همکاری های ۲۵ ساله ایران و چین و سه بخش کلان سیاسی، اقتصادی و همکاری‌های دفاعی و امنیتی دیده شده است، گفت: روابط ایران و چین با امضای این سند به مشارکت جامع راهبردی ارتقا یافت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، رضا زبیب، دستیار وزیر امورخارجه در امور آسیا و اقیانوسیه در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما با اشاره به امضای سند همکاری های 25 ساله ایران و چین و با بیان اینکه در سند امضا شده بین ایران و چین سه بخش کلان سیاسی، اقتصادی و همکاری‌های دفاعی و امنیتی دیده شده است، گفت: سند امضا شده بین ایران و چین نتیجه پایه گذاری سال ۹۴ بین رهبران دو کشور است و روابط دو کشور به مشارکت جامع راهبردی ارتقاء پیدا کرده است.

 

وی با بیان اینکه  ویژگی های سیاسی، اقتصادی و همکاری‌های دفاعی و امنیتی که در این سند دیه شده برای دو کشور مهم است، گفت: این سند امضا شده روابط را وارد فاز مشارکت کرد یعنی از تجارت و خرید و فروش به مشارکت ارتقاء داده است و جامع است، چون همه ابعاد روابط را پوشش می‌دهد و راهبردی است، چون ابعاد راهبردی روابط در این سند دیده شده است.

 

زبیب با بیان اینکه 2 محور در این سند وجود دارد در تشریح این 2 محور گفت: اول محور زیرساخت‌ها است که در این محور همکاری‌های مهم دو کشور در بخش علمی و فناوری و حمایت از روابط که عمدتاً روابط اقتصادی در بخش تأمین مالی و سرمایه گذاری است دیده شده است.

 

وی درباره محور دوم اینگونه توضیح داد: دوم مربوط به تجارت و خدمات است که اگر ما در بخش اول قسمت انرژی، راه، توسعه سواحل ایران و فناوری ارتباطات را پوشش دادیم در بخش دوم در تجارت نفت، صادرات غیرنفتی، تأمین مواد اولیه و گردشگری همکاری‌های بلندمدتی را با چین پیش بینی کرده ایم.

 

دستیار وزیر امورخارجه در امور آسیا و اقیانوسیه با تثریح این نکته که مشارکت یعنی اگر تاکنون صادرکننده نفت بودیم و به صورت موردی چین در کشور‌ها برای پروژه‌های نفتی کار می‌کرد، ولی الآن افق همکاری‌های دو کشور نه تنها در حوزه نفت بلکه در کل حوزه انرژی (نفت، گاز، پتروشیمی و برق) ترسیم شده است و همچنین از تأمین مالی تا سرمایه گذاری شبکه‌های ملی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در این سند پوشش داده شده است، گفت: در این سند وارد یک بخش پایدار از همکاری‌های بلند مدت هم شدیم.

کد خبر 1040951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha