هنر متعهد وحدت ملی را تقویت می‌‌کند

مونا اسکندری، داور بخش دل‌نوشته و خاطره نخستین هنرواره ملی «روایت جهاد» گفت: هنرواره «روایت جهاد» در جهت نشان دادن ایثارگری،‌ از خودگذشتگی و فداکاری مردم،‌ کادر درمان و نیروهای جهادی در خط مقدم مبارزه با کرونا برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «مونا اسکندری» درباره هدف از برگزاری هنرواره «روایت جهاد» اظهار داشت: هنرواره ملی «روایت جهاد» با موضوع مجاهدت‌های مردمی در عرصه مواسات و مبارزه با ویروس کرونا برای ثبت لحظه‌های ناب الهی اجرا می‌شود. حادثه‌ای که در تمام جهان رخ داد و فطرت انسانی و مرام مسلمانی آن در کشور ما به گونه‌ای دیگر جلوه داد، این امر سبب شد تا برای ضبط و ثبت این همیاری و مواسات، چنین هنرواره‌ای برگزار شود. 


وی درباره استقبال هنرمندان از نخستین هنرواره «روایت جهاد» خاطرنشان کرد: با توجه به انتشار فراخوان هنرواره در فضای‌های مختلف مجازی و حقیقی ، استقبال خوبی صورت گرفته است. روی خوش این ره‌آورد ، شرکت کنندگانی هستند که اگرچه از عرصه هنر و ادبیات دور بوده‌اند اما در عرصه جهاد،  به وسط میدان آمدند و در این میان می توان سوژه های بسیار خوبی را دید.
داور بخش دل‌نوشته وخاطره هنرواره ملی «روایت جهاد»، درباره نحوه حمایت مجموعه از برگزیدگان اولین دوره این هنرواره گفت: هدف تمام جشنواره‌ها و عرصه‌های رقابت ، شناساندن استعدادهای درخشان در زمینه های مختلف است. ایجاد اعتماد بین ناشران و افراد شرکت‌کننده و نامی کردن گمنامان ولذا ایجاد انگیزه و رغبت برای ادامه کار و همچنین پرورش استعدادها برای ادامه کار است. امیدوارم این هنرواره به اندازه خود سهمی در این موضوع داشته باشد.


اسکندری، درباره نقش تاثیرگذار هنر در رفع بحران‌های اجتماعی بیان داشت: در همه‌ی اعصار، برای نشستن متنی بر دل قصه، از هنر استفاده می‌کردند. برای به مقصود رسیدن، فهماندن و قبولاندن موضوعات مختلف به افراد جامعه ، هنر به کمک هنرمند می‌آمد. بنابراین هنرمند می تواند با این چاقوی دو سر، به موضوعات بپرازد. حال اگرخوی انسانی او را در بحران‌های اجتماعی کمک کند تا جامعه از آن بحران بیرون آید، قطعا پیروز خواهد بود. 
وی درباره نقش و اهمیت فعالیت‌های مناسب هنری  و رسانه‌ای که تا چه میزان می‌تواند سبب تقویت روحیه در یک جامعه بحران زده شود گفت: همانطور که در مطالب فوق اشاره شد، هنر خاستگاه بیان به طور غیر مستقیم ولی تاثیر مستقیم دارد. آثار هنری می توانند به جوانب مختلف موضوعات بپردازند و با شناسایی مخاطبان و بزنگاه‌ها ، آثار خود را خلق کنند. با توجه به خاصیت هنر، فعالیت‌های رسانه‌ای در بستر هنری می تواند بسیار اثرگذار باشد و روحیه مردم را به ساحل آرامش سوق دهد.


مونا اسکندری  در پایان درباره نقش هنر در زمینه تقویت، وحدت و همدلی که تا چه میزان می‌تواند در جامعه اثرگذار باشد گفت: بحران یعنی عدم تعادل، یعنی چیزی سرجایش نیست و ایراد و نقصی رخ داده و این ایراد، امواجی را ایجاد می کند و دنیای خود را متاثر می کند. اما کشور ما به دلیل داشتن ایدئولوژی  هیهات من الذله ، انقلابی اسلامی است،که شرایط به آن تحمیل می‌شود و چهل سال است که با رمز همدلی و وحدت، توانسته بر همه‌ی مشکلات فائق آید. وقتی دشمن تیری رها می کند، وحدت ملی آن را زایل کرده است. و حالا هنر ، می تواند مثل کاتولیزور عمل کرده و این اتحاد را زودتر، محکم‌تر و مقاوم‌تر سازد.
گفتنی است که، اختتامیه هنرواره ملی «روایت جهاد» با موضوع مجاهدت‌های مردمی در عرصه مواسات و مبارزه با ویروس کرونا، با ویژه برنامه‌های هفته هنر انقلاب، در سالرزو شهادت شهید مرتضی آوینی، در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

 

کد خبر 1041048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha