حلوای ضیابری در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شد

مهرگان گفت: حلوای ضیابری که دارای قدمت ۵۰۰ ساله است، در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شد.

«علیرضا مهرگان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از صومعه‌سرا اظهار کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده، توانستیم حلوای ضیابری را به نام سوغات شهرستان صومعه‌سرا ثبت کنیم.

 

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا با بیان اینکه این شیرینی ضیابری دارای 500 سال قدمت است افزود: برای ثبت رشته خشکار طاهرگوراب هم منتظر اعلام نتیجه بررسی پرونده آن هستیم.

 

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های دیگری برای ثبت در آثار ناملموس شناسایی کردیم که بزودی اطلاع رسانی خواهیم کرد گفت: از حمایت‌های مدیر کل میراث فرهنگی گیلان، فرماندار و نماینده شهرستان و همچنین دکتر جهانی و سرکار خانوم دکتر اشفته‌پورمسئول پژوهشگاه میراث فرهنگی استان گیلان و مردمان خوب ضیابر تشکر می‌کنم.

 

مهرگان تصریح کرد: مردم صومعه‌سرا به دلیل داشتن روحیه مهمان‌نوازی، همواره سعی در تهیه بهترین شیرینی‌ها با مرغوب‌ترین مواد برای پذیرایی از مهمان‌ها داشته‌اند و به همین دلیل کیفیت، رنگ، عطر و طعم شیرینی‌های سنتی این شهرستان آن را از انواع شیرینی‌های نقاط مختلف متمایز کرده است.

 

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا خاطرنشان کرد: همزمان با نزدیک به شدن عید نوروز بانوان کدبانو و هنرمند خطه ضیابر، پس از اطمینان حاصل کردن از نظافت منزلشان، به صورت انفرادی و اغلب گروهی، به همراه دیگر افراد خانواده، دوستان یا همسایه‌ها، شروع به پخت حلوای ضیابری که یکی از اجزای ثابت سفره هفت‌سین است، می‌کنند.

کد خبر 1041107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha