نقش موثر فضای مجازی بر مشارکت رأی اولی‌ها در انتخابات

پژوهشگر سواد رسانه‌ای درمورد شرکت رأی اولی‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: این دسته از مخاطبان تعامل بسیار خوبی با فضای مجازی دارند اما اثرپذیری آن‌ها بسته به اینکه به کدام منابع اعتماد بیشتری داشته باشند متفاوت و متغیر است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، لیلا وصالی مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با برنامه «پایش» درمورد سواد رسانه‌ای و انتخابات 1400 گفتگوی تلفنی کرد.

وصالی با بیان اینکه رسانه‌های رسمی و غیررسمی در فضای انتخابات به شدت فعال می‌شوند گفت: هر کدام از این رسانه‌ها تکنیک‌های اقناعی خودشان را دارند اما هر کدام که مخاطبان بیشتری داشته باشند قطعاً قدرت اثرگذاری بیشتری هم دارند.
وی با بیان اینکه رسانه‌های تصویری قدرت اقناعی بیشتری دارند افزود: این رسانه‌ها با استفاده از تکنیک‌های تصویری، می‌توانند بر ذهن و فکر مخاطبان خود اثر بگذارند.

پژوهشگر سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی مطرح کرد: گفتمان‌هایی که در فضای مجازی شکل می‌گیرد تا حد زیادی می‌توانند تعدیل کننده اثر رسانه‌های رسمی باشند.

وصالی درمورد نوع دسترسی مخاطبان به فضای مجازی و رسانه‌های مختلف گفت: با توجه به تفاوت میزان دسترسی مخاطبان به رسانه‌های مختلف، قطعاً میزان اثرپذیری آن‌ها هم متفاوت است ضمن اینکه بسیاری از پدر و مادرها در این شرایط کرونایی و برای بحث آموزش مجازی، تلفن همراه خود را در اختیار فرزندان قرار داده‌اند و لذا خودشان کمتر در این فضای انتخاباتی حضور دارند.

وی با بیان اینکه رسانه‌های غیررسمی همچنان برای مردم اولویت دارند و بسته به میزان دسترسی به این فضا، این رسانه‌ها را مورد استفاده قرار می‌هند متذکرشد: البته بخشی از پیام‌هایی هم که در فضای رسمی رسانه‌ها هم وجود دارد در فضای مجازی بازتاب می‌شود و اثرگذاری خودش را دارد.

پژوهشگر سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی تأثیرگذاری رسانه‌های رسمی را قوی تر دانست و گفت: رسانه‌های تلویزیونی و تصویری اعم از داخلی و خارجی اثرگذاری عمیق تری بر مخاطبان دارند.

وصالی با بیان اینکه دسترسی به فضای مجازی، اطلاعات و آگاهی‌های ما را افزایش می‌دهد و به تصمیم گیری بهتر ما کمک می‌کند افزود: در شبکه‌های رسمی اعم از داخلی و خارجی، تکلیف مخاطب از نظر مواضع سیاسی با این رسانه‌ها روشن است اما در فضای مجازی تکلیف مخاطب روشن نیست که پیام‌ها را از چه گروه و منبعی دریافت می‌کند.

وی درمورد شرکت رأی اولی‌ها در انتخابات 1400 گفت: این دسته از مخاطبان تعامل بسیار خوبی با فضای مجازی دارند و الان هم که از طریق همین فضا تحصیل می‌کنند اما اثرپذیری آن‌ها بسته به اینکه به کدام منابع اعتماد بیشتری داشته باشند متفاوت و متغیر است.

پژوهشگر سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی اضافه کرد: اگر رأی اولی‌ها رابطه خوبی با خانواده داشته باشند در نهایت به رأی و نظر اعضای خانواده اعتماد می‌کنند اما کسانی که مستقل تر تصمیم می‌گیرند منابع مورد اعتمادشان را در فضای مجازی پیدا می‌کنند.

وصالی معتقد است که برای مشارکت دادن افراد در انتخابات و اطلاع رسانی بیشتر به مردم می‌توان از بستر فضای مجازی و گفتمان‌های این فضا وارد شد.

کد خبر 1041511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha