اقتصاد ایران از دهه ۵۰ به سمت سوداگری حرکت کرده است

شقاقی گفت: از دهه ۵۰ به این سمت با ورود تورم به اقتصاد کشور و رها شدن بخش تولید و با شروع واردات بی رویه، درگیر یک نظام اقتصادی سوداگرانه شده ایم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «صد سال به از این سالها» رادیو گفت‌وگو با وحید شقاقی، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه به صورت تلفنی گفتگو کرد.

وحید شقاقی تولید را مسئله اصلی اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: ایران در حال یک جنگ اقتصادی است و شدیدترین نوع تحریم ها را علیه کشورمان اعمال کردند. البته در یک فضای پرآشوب منطقه‌ای ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی قرار داریم که اثرات آن بر اقتصاد کشور غیرقابل انکار است.

وی با بیان اینکه ایران اگر بخواهد در چنین شرایطی سر پا بایستد و مقاومت کند و حداقل رفاهی که مردم باید برخوردار باشند را ایجاد کند، نیازمند تولید قوی است، اظهار کرد: تولید با کیفیت و رقابتی نیازهای کشور را به ویژه در شرایط تحریم می تواند تامین کند و پوشش دهد. همچنین صادرات محصولات تولیدی می تواند ایران را در زنجیره اقتصاد جهانی قرار دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه تولید ملی با شعار، حرف و صرفاً جلسه محقق نمی شود، عنوان کرد: رونق تولید ملی نیازمند تدبیر و عقلانیت، برنامه محوری و یک بسته اجرایی مشخص است تا ایران بتواند در دنیای کنونی که همه کشورها در حال رقابت هستند بازار خود را تصاحب کند.

وی از وجود موانع بسیار زیاد تولید در کشور گفت و بیان کرد: ایران از نظر ظرفیت های بالقوه جزو کشورهای پیشتاز محسوب می شود که سرمایه های انسانی، جایگاه ژئوپلیتیک و همچنین داشتن ذخایر انرژی و معادن، جزو مزیت های کشورمان محسوب می شود، اما متاسفانه این ظرفیت‌ های بالقوه سال ‌های سال است که بالفعل نشده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه از سال ها قبل مسائل و مشکلات تولید و اقتصاد را مطرح کرده‌ ایم اما همچنان باز هم با همان مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم، بیان کرد: متاسفانه نه تنها مشکلات برطرف نشده اند بلکه حتی شاهد اضافه شدن چالش های جدید نیز هستیم.

شقاقی افزود: متاسفانه در کشور درگیر یک نظام اقتصادی سوداگر بوده ایم؛ به عبارتی، سفته بازی در اقتصاد کشورمان بیداد می‌کند. از دهه 50 به این سمت با ورود تورم به اقتصاد کشور و رها شدن بخش تولید و با شروع واردات بی رویه، درگیر یک نظام اقتصادی سوداگرانه شده ایم که نتیجه آن حرکت جریان نقدینگی به سمت بازارهای غیرمولد است.

کد خبر 1041513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha