امامزاده ای در جوار مسجد «صورتی» شیراز

امامزاده «سید جلال‌ الدین‌ بن زین ‌العابدین(ع)» از بقاع متبرکه شناخته شده شهر شیراز است که به امامزاده «زنجیری» شهرت دارد و در جوار مسجد «نصیرالملک» قرار دارد.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع)، علاوه بر حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، مامن امامزادگان واجب التعظیم متعدد دیگری نیز هست که یکی از آنها در محله «گود عربان» و در جوار مسجد تاریخی که به مسجد «صورتی» شهرت دارد، قرار گرفته است.

 

امامزاده ای در جوار یک مسجد تاریخی جهانی

مسجد «نصیرالملک» که از مساجد تاریخی شیراز است و شهرت جهانی دارد در محله «گودعربان» و خیابان «لطفعلی خان زند» قرار گرفته و یکی از امامزاده های متبرکه را در جوار خود دارد.

 امامزاده «سید جلال‌ الدین‌ بن زین ‌العابدین(ع)» از بقاع متبرکه شناخته شده شهر شیراز است که به امامزاده «زنجیری» شهرت دارد و گفته می شود شهرت امامزاده به این نام به دلیل اعتقاد «نصیرالملک» به این امامزاده، متهمان را در جوار این امامزاده زنجیر می‌کرد و اگر زنجیر پاره می ‌شد، نشانه بی ‌گناهی شخص بود.

 

سه شنبه ها در جوار امامزاده مطهر (ع)

مردم شیراز شب‌های سه ‌شنبه با حضور در حرم امامزاده زنجیری با نذر و نیاز کردن، حاجات خود را از این امامزاده مطهر (ع) که بنای آن دارای شاخصه های معماری زیبایی نیز هست، طلب می کنند.

یک راهنمای گردشگری با توصیف گنبد امامزاده زنجیری می گوید: این گنبد دارای کاشی‌ کاری زیبایی است و در ورود به اتاقی که مرقد مطهر امامزاده در آن قرار دارد با معجری از جنس نقره و استیل مواجه می شویم که توسط «نصیرالملک» ساخته شده است.

«عظیمه داوری» می افزاید: تاریخچه آرامگاه امامزاده زنجیری به دوره قاجار و پهلوی باز می گردد و بقعه این امامزاده توسط «نصیرالملک» ساخته می شود که به این امامزاده گرانقدر، ارادت ویژه داشت.

وی اضافه می کند: در ورودی اصلی امامزاده در کوچه «نصیرالملک» بازمی‌شود و در دیگری نیز در راهروی شمال شرقی حیاط وجود دارد و اکنون نیز در حیاط امامزاده و بالای سر در ورودی، زنجیری آویزان است.

داوری با توصیف فضای داخلی این صحن متبرک و دنج عنوان می کند: فضای درون بقعه متبرکه، مزین به آینه ‌کاری و شیشه ‌کاری است و بر روی سنگ قبر نیز معجری از مس، نقره و استیل قرار داده شده است.

وی تاکید می کند: امامزاده زنجیری در سال 1380 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و دیواره‌های این امامزاده که در گذشته در میان یک قبرستان قرار گرفته بود، طاق نما است و از طریق یک در به حیاط مسجد «نصیرالملک» راه دارد.

یک بسته گردشگری تاریخی-مذهبی

بافت تاریخی شیراز یک بسته گردشگری ویژه به شمار می رود که حرمین مطهر (ع)، مساجد کهن و خانه های تاریخی را در خود گرد آورده است.

اما مسجد «نصیرالملک» در این میان در کنار اینکه یک مسجد تاریخی و دارای شهرت جهانی است با راه داشتن حیاط خود به امامزاده «سید جلال‌ الدین‌ ابن زین ‌العابدین(ع)» و از طرف دیگر یک چاه قدیمی در گوشه دیگر خود، یک بسته گردشگری تاریخی-مذهبی ویژه به شمار می رود که برای گردشگران داخلی و خارجی جذابیت خاصی دارد و همواره در فصول مختلف سفر توسط گردشگران سراسر جهان مورد بازدید قرار می گیرد.

گزارش: مریم شمالیان

 

کد خبر 1041544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha