سند همکاری ایران و چین تنها یک سند ارتباطی است

عزیزی در پاسخ به سئوالی پیرامون امضای توافقنامه بین وزارت خارجه ایران و چین، گفت: این یک سند همکاری، برای شکوفایی کشور است و در این سند همکاری موضوع عدد، رقم و واگذاری زمین وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «ابراهیم عزیزی»، امروز (سه شنبه 10 فروردین) در جمع خبرنگاران که در سالن «شهید دستغیب»، حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد، گفت: حدود سه ماه و نیم و نزدیک چهار ماه گرفتار موضوع تلفیق بود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری این مطلب که نمایندگان مجلس باید پاسخگو باشند و پرسشگری هم کار رسانه است، تاکید کرد: باید اگر این روحیه در جامعه تقویت کنیم، برکات زیادی را شاهد خواهیم بود و هر بخشی که با اصحاب رسانه با نقد منصفانه همراه شود، به خوبی موفق خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امیداست مجلس وظیفه نظارت و قانون گذاری را دارد، اظهار کرد: تذکر، سئوال، تحقیق و تفحص و استیضاح از این اهرم های قانونی به جز استیضاح استفاده شده است.

عزیزی با تاکید بر اینکه توجه به شعار سال با حمایت از جامعه کارگری شکل می گیرد، اضافه کرد: بخش اعظمی از مطالبات جامعه کارگری در بودجه 1400 پیش بینی شد، این برای نخستین بار در انقلاب شکل گرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با یادآوری این مطلب که مجلس نگاه جامعی به این بخش کرد، افزود: نزدیک به 89 هزار میلیارد تومان اعتبارات از محل تبصره 2 بند «و» برای سازمان تامین اجتماعی ثبت کردیم و در بودجه 1400 نزدیک به 19 هزار میلیارد تومان برای افراد و گروه های آسیب پذیر در بودجه دیده ایم که سفره آن ها بزرگتر شود.

وی با اشاره به اینکه باید در میدان عمل قشر ضعیف و آسیب دیده را بهتر ببینیم، تاکید کرد: تا بتوان با انگیزه دهی به جامعه کارگری به روی مسئله تولید و توجه به شعار سال کارهای را اجرایی کنیم.

عزیزی با تاکید بر اینکه آب از مشکلات جدی استان ما در آینده است، اظهار کرد: مسئله آب استان را با شرایط فعلی نمی توان حل کرد، یک خط انتقال آب از خلیج فارس به گل گهر رفته سپس سیرجان، کرمان و یزد و «چادرمَلو» می رود و دولت برای این پولی نداده است و سه شرکت معدنی برای این کار سهم گذاشته است، خط دوم را اصفهان و شرکت های این استان هزینه داده اند بعد از آن خراسان هم کار را انجام داده است، بخش خصوصی فارس، نسبت به آب احساس نیاز نمی کنند و فرهنگ مشارکت و سرمایه گذاری در این رابطه ندارد، آب برای ما حیاتی است و به عنوان یک راهبرد جدی روی آن متمرکز خواهیم بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی پیرامون امضای توافقنامه بین وزارت خارجه ایران و چین، تاکید کرد: چهار یا پنج ماه پیش از وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی در این خصوص سئوال کردیم، وی یک توضیحاتی داد که تنظیم سند همکاری هستیم، این حالت موضوع با قرارداد و توافقنامه متفاوت است، قبلا وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی قول داده است که در بخش های دیگر به استحضار مجلس برساند.

وی با اشاره به اینکه این سند همکاری از جنس ارتباط است و هیچ قرارداد و تفاهم نامه ای نیست، تاکید کرد: سند همکاری امکان را فراهم می کند زمینه رشد فراهم شود و دولت ها نباید مردم خود را از این شکوفایی محروم کنند و این شکوفایی باید دارای عزت باشد و از طریق ارتباط می توان شکوفایی را ایجاد کرد و می توان از ظرفیت شرق هم استفاده کرد.

عزیزی با تاکید بر اینکه چگونه است همه دنیا را کنار گذاشته ایم و به آمریکا و اروپا چسبیده اند، بهره گیری از ظرفیت های شرق را نباید دست کم بگیریم، افزود: جریان هایی که این موضوع را یک طرفه می بینند، توضیح دهند مردم چه بهره ای از غرب و آمریکا برده اند و همکاری ایران و چین در این مرحله یک نقشه راه است و چارچوب روابط بلند مدت ایران و چین را مشخص می کند، در این سند همکاری موضوع عدد، رقم و واگذاری زمین وجود ندارد اما بر اساس اصل 77 قانون اساسی تمامی عهدنامه ها و قراردادهای دولت باید پس از موافقت مجلس شکل گیرد از این رو اگر این نقشه راه هم بخواهد تبدیل به موافقت نامه، قرارداد و سندهای مختلف شود باید از کانال مجلس پیش برود در آن صورت ما به عنوان نماینده مجلس هم با مردم اطلاع خواهیم داد.

 

کد خبر 1041618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha