نقش مسجد در تربیت جوان انقلابی

حضور جوانان در مساجد و واگذاری مسئولیت به آنان، روحیه مسئولیت پذیری را در آنان ایجاد می‌کند، از شاخصه‌های انقلابی بودن، مسئولیت‌پذیری است. پیامبر اکرم(ص) نیز مسئولیت‌های خطیر و بزرگ فرهنگی، نظامی و اجتماعی را به جوانان واگذار می‌کردند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مساجد بزرگترین پایگاه های الهی برای تربیت و تعالی افراد در جامعه است و از ظرفیت های عظیمی که مسجد در نهان دارد می توان برای ایجاد جامعه اسلامی و مدینه فاضله استفاده کرد. یکی از عوامل مهم و مؤثر در ایجاد انقلاب اسلامی، حضور جوانان انقلابی برخواسته از مساجد انقلابی و فعال در عرصه فرهنگی و سیاسی است.

نقش مسجد در تربیت جوان انقلابی:

1.پرورش فکری و اعتقادی


حضور جوانان در مساجد یعنی اتصال به منبع و تکیه گاه محکم دینی و ارتباط با عالم دین و انسان های مؤمن و متدین. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله سه فایده را از فواید فکری و اعتقادی دانستند که مترتب بر رفت و آمد در مساجد می شود؛ ایجاد دانشى جديد، سخنى كه انسان را به سوى هدايت می کشاند و يا سخن ديگرى كه او را از بدى باز دارد «عِلْماً مُسْتَظْرَفاً أَوْ كَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى هُدًى أَوْ أُخْرَى تَصْرِفُهُ عَنِ اَلرَّدَى»[1]. جوانی که با دین آشنایی دارد و برای شبهات روز، پناهگاهی دارد بی تفاوت نسبت به جامعه اش نیست و فکرش در گرو تحقق جامعه اسلامی و اقامه ولایت و اطاعت از اوامر الهی است لذا در روایت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است که: «إِذَا رَأَیْتُمُ الرَّجُلَ یَعْتَادُ الْمَسَاجِدَ فَاشْهَدُوا لَهُ‏ بِالْإِیمَانِ‏»[2] همين كه ديديد كسي به مسجد رفت و آمد مي‌كند، به ايمان او گواهي دهيد.

 

2.ایجاد آرامش روحی و روانی


مساجد خانه های خدا در روی زمین اند[3] و بهترین مکان برای ذکر و یاد خدای متعال می باشند. جوان مؤمنی که تفریح خودش را ارتباط داشتن با مسجد می داند و خودش را عضوی از اعضای فعال در مسجد می داند قطعا در درون خود آرامشی می بیند که در هیچ جای و مکان دیگری چنین آرامشی را بدست نخواهد آورد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در وصف مسجد فرموده اند: «مَنْ‏ کَانَتِ‏ الْمَسَاجِدُ بَیْتَهُ ضَمِنَ اللَّهُ لَهُ بِالرَّوْحِ وَ الرَّاحَةِ» هرکسی که مسجدها خانه اش باشد، خداوند آسایش و آرامش را برای او ضمانت می‌کند.[4] جوانی که در درون خود احساس آرامش می کند و دین را مایه آرامش خودش میداند برای پیشبرد دین و حاکمیتی دینی که آرامش را دربردارد تلاش می کند و روحیه‌ی انقلابی و جهاد را در او فروزان می کند.

 

3.رسیدن به خودباوری


فرهنگ ناب اسلام آنقدر غنی و مستحکم است که شناخت و عمل به آن انسان را در برابر صفات منفی اخلاقی بیمه می کند و فضایل اخلاقی را در او نمو و رشد می دهد. مسجد در اسلام مهمترین فضایی است که مردم می توانند با ارتباط با آن به معارف الهی دست پیدا کنند و فضایل اخلاقی را کسب و رذایل اخلاقی را از وجودشان پاک کنند. یکی از چیزهایی که جوانان می توانند با ارتباط با مسجد به آن دست پیدا کنند رسیدن به خودباوری دینی و حتی خودباوری ملی است. امام خامنه ای (مدظله) عمده عوامل ضعف در خودباوری را این گونه بیان فرمودند: «احساس حقارت، تردید، منفی‌بافی، ترس و عدم اطمینان، تقلید كوركورانه، تبلیغات گسترده دشمنان، اختلاف و تشتت، تجمل‌پرستی و افزون‌خواهی و شایعه‌‌پراكنی و شایعه‌پذیری». و مساجد انقلابی پناهگاه خوبی هستند برای در امان ماندن جوانان از این عوامل ضعف در خودباوری.
جوان انقلابی زمانی انقلابی نام می گیرد و انقلابی عمل می کند که به روحیه خودباوری رسیده باشد دین را باور کرده باشد. ایمان در وجودش رسوخ کرده باشد و اعتقاد و امید به آینده داشته باشد. و مسجد انقلابی تربیت کننده چنین جوانانی است که به باورها و داشته های خود یقین دارند و در جهت ایجاد یک جامعه اسلامی خودمحور تلاش می کنند.

 

4.تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری


مساجد فضایی مناسب برای انجام کارهای فرهنگی و حتی کارهای سیاسی ملازم با دین و فعالیت های اقتصادی همانند ایجاد خیریه ها و صندوق های قرض الحسنه، برگزاری اردوهای زیارتی، تفریحی و... هستند. وجود کانون های فرهنگی هنری و پایگاه های بسیج در کنار مساجد و تحت نظر ائمه جماعت و روحانیون، زمینه گسترده و مساعدی برای پرورش مدیران مؤمن و جهادی و انقلابی برای آینده این انقلاب را دارد. با مدیریت صحیح و انقلابی، می توان جوانان انقلابی و مسئولیت پذیری را تربیت کرد که آینده کشور و نظام اسلامی را تضمین می کنند.
حضور جوانان در مساجد و واگذاری مسئولیت به آنان، روحیه مسئولیت پذیری را در آنان ایجاد می کند که یکی از شاخصه های انقلابی بودن، مسئولیت پذیری است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز مسئولیت های خطیر و بزرگ فرهنگی، نظامی و اجتماعی را به جوانان واگذار می کرد. پيش از هجرت حضرت به مدينه مصعب بن عمير كه نوجوانى بيش نبود از سوى رسول الله صلى الله عليه و آله براى انجام رسالت فرهنگى و تبليغى به مدينه اعزام مى شود.[5] و همين جوان در جنگ هاى بدر و احد فرمانده و پرچمدار سپاه حق است. كه با حماسه آفرينى در جنگ احد به شهادت مى رسد.[6]

 

5. تقویت روحیۀ جمع‌گرایی


یکی دیگر از امتیازات ویژه مساجد در کلام رسول الله صلی الله علیه و آله بدست آوردن رفیق راه و برادرى كه در راه خدا مورد استفاده او باشد «أَخاً مُسْتَفَاداً فِی اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏»[7]. مسجد محل آمد و رفت همه گروه ها، جوانان و نوجوانان، میانسال و مسن، زن و مرد، فقیر و پولدار، کاسب و کارمند، استاد و دانشجو و... می‌باشد و حضور یک جوان در مسجد یعنی ارتباط با همه قشرها با همه سلیقه ها اما در زیر یک سقف که نام خدا آن را پوشانده است. می‌توان لازمه روحیه انقلابی داشتن را برخورداری از روحیه جمع گرایی دانست و مسجد بهترین مکان برای ساختن چنین جوانانی است.

نویسنده: مجید فرخی، کارشناس سطوح عالی حوزه علمیه قم

پی نوشت:
[1] خصال، جلد۲، صفحه۴۱۰.
[2] عوالي اللئالي، جلد۲، صفحه۳۲.
[3] کلیات حدیث قدسی(ترجمه الجواهر السنیة فی الأحادیث القدسیة)، صفحه: 298.
[4] بحارالانوار، ج٣، صفحه: ٥٥٤.
[5] ر.ک. رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم الگوی زندگی.
[6] سيره حلبى، ج 3، صفحه 59.
[7] من لا يحضره الفقيه، جلد۱، صفحه۲۳۷.

کد خبر 1041926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha