سیزده‌بدر  در حصار امن خانه

امسال برای دومین بار در شیوع همه‌گیری ویروس کرونا باید رسم سیزده‌بدر و حضور در دامن طبیعت را کنار بگذاریم و در حصار امن خانه بمانیم چون کرونا هم آغوش طبیعت و تجمع‌ها شده و سلامت همگانی را به خطر انداخته است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ سیزدهم فروردین در فرهنگ ایرانی، به عنوان روز سیزده بدر و روزی که باید در خارج از خانه و در دامان طبیعت سپری شود و ایرانیان از گذشته بر این باور بوده‌اند که نحسی روز سیزده را باید با حضور در بیرون از خانه و طبیعت و همراه با سرسبزی و طراوت بهار در دامن سبزه‌ها بیرون کرد.

 

هر سال با فرارسیدن سیزدهمین روز از سال جدید که پایان تعطیلات نوروز به حساب می‌آید ایرانیان با حضور در دامان طبیعت و تفرجگاه‌ها این روز را در کنار خانواده و اقوام و خویشاوندان سپری می‌کنند تا سال جدید کاری را با روحیه مضاعف آغاز کنند.

 

اما در حالی برای دومین بار در شیوع ویروس کرونا صدای پای روز طبعیت به گوش می رسد که این بار نیز همانند سال گذشته باید دل خوشی خود برای روز طبیعت را در خانه به سبزه هفت سین سفره نوروزمان گره بزنیم چون با شروع تعطیلات نوروزی و افزایش سفرها، باز هم آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا افزایش یافته است، مسئولان به صورت مداوم توصیه می کنند که مردم در خانه بمانند تا در امان باشند، اما گویا برخی از مردم گوششان بدهکار نیست.

اما نکته ای که این روزها نگرانی ها را بیشتر می‌کند، کرونای جهش یافته است، کرونا​ آن هم از نوع انگلیسی،  فرقی بین کوچک و بزرگ، ​جوان یا پیر قائل نمی‌شود. بی احتیاطی در این روزها به هر شکلی ممکن می‌تواند منجر به جولان دوباره کرونا بشود. باید امسال هم در روز طبیعت برای حفظ سلامت همه کسانی که دوستشان داریم و سلامتی آنها برای ما مهم است سیزده بدر را در خانه بمانیم.

 

رعایت توصیه‌های کارشناسان علاوه بر آنکه باعث حفظ سلامت خود و خانواده است، کمک بسیار بزرگی به کادر درمان و پزشکان و پرستارانی است که بیش از یکسال تحت سخت‌ترین شرایط و خستگی در خط مقدم مبارزه با این ویروس بی رحم، خالصانه و ایثارگرانه به خدمت رسانی به هموطنان و همشهریان مشغول هستند و فقط در این بین همکاری مردم می‌تواند از درد و آلام و خستگی‌های آنها بکاهد.

 

روند صعودی آمار بستری بیماران کرونایی

اتفاقی که در تعطیلات نوروزی امسال در حال شکل گرفتن است، افزایش تعداد مبتلایان به کرونا می‌باشد به گونه ای که دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی اعلام کرده است در حال حاضر موارد کرونا مثبت بستری در این استان نسبت به هفته آخر اسفند سال گذشته ۷۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

رئیس بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند نیز که بیمارستان اصلی پذیرش و بستری بیماران مبتلا به کرونا در مرکز استان است، از افزایش چهار برابری بیماران بستری کرونا خبر داد.

 

«علیرضا محمودی راد» در ادامه می گوید: زمستان سال گذشته تعداد بیماران و پیک سوم کرونا کاهش پیدا کرد و با همکاری مردم و همیاری کادر بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند توانستیم مجموعه خودمان را بازیابی کنیم.

 

به گفته وی توانسته ایم بخش‌ها را کوچک کنیم به نحوی که با کاهش تعداد بیماران، بعضی از بخش‌ها بسته شد و آی سی یو از ۲۵ بیمار به ۲ بیمار و بخش‌های بستری از ۱۴۰ بیمار به ۲۰ بیمار کاهش پیدا کرد ولی متاسفانه بعد از فروردین امسال تعداد بیماران به ویژه بیماران بستری آی سی یو در حال افزایش است.

 

هشدار خطر پیک چهارم کرونا در بیرجند

رئیس بیمارستان ولی‌عصر (عج) با ابراز نگرانی از اینکه تعداد بیماران بخش کرونا از ۲۰ بیمار به ۸۰ بیمار افزایش پیدا کرده که رشد چهار برابری در بیماران کرونایی است، بیان می کند: در این راستا مجبور شدیم تعداد کادر پرستاری، خدماتی و کادر کمکی خود را در ۲ روز گذشته افزایش دهیم تا بتوانیم خدمات را به بیماران بستری ارائه دهیم.

 

وی می افزاید: متاسفانه با توجه به شرایط، احتمال افزایش بیماران سرپایی و بستری وجود دارد و احتمالا وارد پیک چهارم می‌شویم.

 

محمودی راد از هم‌استانی‌ها تقاضا می‌کند فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و از حضور در تجمعات بخصوص فضاهای سر بسته و بدون تهویه خودداری کنند، رفت و آمدهای خانوادگی را به حداقل برسانند بخصوص در ۱۳ فروردین حتی الامکان سعی کنند از حضور در تجمعات خودداری شود و استفاده از ماسک را جدی بگیرند تا بتوانیم از ورود به پیک چهارم کرونا جلوگیری کنیم.

بنابر اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روز گذشته ۷۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی شناسایی شدند که از این تعداد ۳۲ نفر مربوط به شهرستان بیرجند است.

 

تغییر وضعیت رنگ کرونایی در بیرجند از زرد به نارنجی

شهرستان بیرجند تا روزهای آغازین سال نو از لحاظ رنگ‌بندی کرونا جز شهرستان‌های زرد (خطر متوسط) بود که با عادی انگاری شرایط، این وضعیت تغییر کرد و در حال حاضر این شهرستان به رنگ نارنجی (پرخطر) درآمده است.

 

شهرستان سربیشه که در رنگ‌بندی قبلی آبی بود به زرد تغییر رنگ داد و اکنون شهرستان‌های طبس، نهبندان، قاینات، سرایان، بشرویه، درمیان، فردوس، زیرکوه و سربیشه در وضعیت زرد هستند همچنین خوسف تنها شهرستان آبی رنگ خراسان جنوبی است.

 

یکی از شهروندان بیرجندی که در حال خرید نان است در گفتگو با خبرنگار شبستان، می گوید: روز طبیعت سال جاری نیز باید همانند سال قبل در فضای داخل منزل و به صورت خانوادگی برگزار شود تا سلامت خود و خانواده مان حفظ شود، در غیر این صورت باید رد پای عادی انگاری کرونایی را در بیمارستان ها ببینیم.

«سیزده به بام» به جای «سیزده به‌در»

«حسین مزگی نژاد» با یادآوری سیزده به در سال گذشته، می افزاید: با وجود همه تاکیدها و با اینکه بسیاری از مردم سال قبل سیزده بدر را در خانه و حیاط منزل یا روی پشت بام های خانه خود برگزار کردند، اما برخی ها نیز بیرون رفتند. امیدوارم امسال گوششان بدهکار توصیه های مسئولان بهداشت و درمان باشد.

 

اگرچه کنار گذاشتن یک رسم دیرینه شاید کمی سخت باشد اما همچنان که بسیاری از مراسم ها را محدود و برای در امان ماندن از ویروس کرونا کنار گذاشتیم، می‌توانیم امسال باز هم سیزده به در متفاوتی را تجربه کنیم. سال قبل بیشتر خانواده ها ترجیح دادند در حیاط یا پشت بام خود بساط «سیزده به در» را پهن کنند؛ یک دورهمی خودمانی بگیرند و بساط سفره هفت سین را جمع کنند.

 

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی نیز می گوید: ما پارسال در پشت بام منزل چادر مسافرتی برپا کردیم و بچه ها کلی بازی و شادی کردند و امسال نیز با توجه به وضعیت شیوع کرونا حتما همین کار را خواهیم کرد.

 

«مریم قاسمی» می افزاید: بدون شک همه محدودیت ها و اعمال منع تردد و جرایم تنها به خاطر محدود کردن دورهمی و حفظ سلامتی مردم است.

 

وی از مردم عاجزانه درخواست می کند در روز سیزده بدر حتما در خانه بمانند و با حضور در طبیعت نحسی کرونا را برای خود و خانواده شان که موجب به خطر افتادن سلامتی آنان می شود به جان نخرند.

امسال هم با وجود افزایش سرعت انتقال و تغییر رنگ شهرها و مناطق مختلف و اپیدمی کرونا باز هم زنگ هشدار و خطر برای عدم برگزاری تجمعات و گردهمایی سیزده بدر به صدا درآمده است که انتظار می رود مردم با جدی گرفتن این مسأله از تجمع و حضور در اماکن تفریحی و تفرجی پرهیز کنند.

 

بسته شدن بوستان‌ها در روز طبیعت

سرهنگ «علیرضا عباسی» رئيس پليس راهنمایی و رانندگی استان خراسان جنوبی می گوید: در راستای مصوبه ستاد مقابله با كرونا و پيشگيری هرچه بيشتر از شيوع كرونا، شهروندان با توجه به ممنوعيت ورود به تفرجگاه ها در روز طبيعت ۱۳ فروردين همكاری لازم را با پليس و ديگر عوامل اجرایی داشته باشند.

 

عباسی با تأکید بر اینکه توقف در مقابل کلیه بوستان ها ممنوع است، می افزاید: در صورت توقف وسایل نقلیه در این محل ها، ضمن اعمال قانون، خودرو نیز به پارکینگ منتقل خواهد شد.

 

وی می افزاید: کلیه تفرجگاه های حاشیه شهر نیز توسط پلیس کنترل خواهد شد بنابراین از شهروندان درخواست می کنیم خدمتگزاران خود را در راستای اجرای مصوبات ابلاغی ستاد کرونا بیش از پیش همراهی کنند.

 

رئيس پليس راهنمایی و رانندگی استان خراسان جنوبی تأکید می ند: با توجه به نارنجی شدن بیرجند، خروج خودروهای با پلاک بومی از این شهر و ورود خودروهای با پلاک غیربومی به آن ممنوع است.

 

نکته پایانی

سیزده‌بدر آخرین روز برای وداع با تعطیلات نوروزی است که انتظار می‌رود همه با هم امسال روز طبیعت در خانه بمانیم و از هرگونه حضور در پارک‌ها، تفرجگاه ها و حاشیه شهرها که می‌تواند عامل جدی برای گسترش ابتلاء به کرونا شود خودداری کنیم تا سلامت خود، خانواده و دیگران را حفظ و نحسی سیزده را با سلامت پشت سر بگذاریم.

 

در شرایط کنونی در خانه ماندن از توصیه‌های جدی پزشکان برای جلوگیری از سرایت و انتقال ویروس و کرونا و در امان ماندن از آن است و ما ایرانیان برای چنین روزهایی جملات و ضرب المثل‌های زیبایی داریم مانند «هیچ جا خونه خود آدم نمیشه»، جمله‌ای که این روزها باید بارها آن را تکرار و به آن عمل کنیم.

 

کد خبر 1042076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha