موانع تولید و بستر لازم برای تحقق شعار سال/ از سیطره بانک ها تا افزایش ریسک سرمایه گذاری در تولید

۱۰ سال است که مقام معظم رهبری سال ها را با شعار اقتصادی نامگذاری می کند و این مهم بیانگر ‌آن است که برای تحقق شعار سال موانعی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، مقام معظم رهبری در سال های اخیر به موضوع اقتصاد در منویات خود تاکید فراوانی داشتند تقریبا از سال ۱۳۸۷ به بعد، رهبر انقلاب اسلامی در نامگذاری سال ها بر مسائل اقتصادی و لزوم پیشرفت اقتصادی و تکنولوژیک کشور تاکید داشتند.

 

لذا شاهد آن هستیم 10 سال مقام معظم رهبری سال ها را با شعار اقتصادی نامگذاری کردند، این مسئله بیانگر آن است که هنوز کشور و انقلاب اسلامی برای رسیدن به قله های اقتصادی راه زیادی دارد و از سویی دیگر آنگونه که باید منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی عملیاتی نشده است.

 

موانع زیادی بر سر راه تولید در کشور وجود دارد از جمله تامین مواد اولیه، وابستگی صنایع و تکنولوژی به خارج از کشور، عدم توجه به جوانان و توان داخلی، سوء مدیریت، قاچاق کالا و غیره که باعث شده امروز مسئولان ما در حوزه اقتصادی مستاصل باشند و لذا بخش های مختلف به ویژه دانشگاه ها باید در این زمینه به کمک مدیران تصمیم گیر کشور بیایند.

 

*دانشگاه ها برای تحقق شعار سال برنامه ریزی کنند

«علیرضا خواجه شاهکوهی» استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه گلستان در این باره می گوید: دانشگاه ها باید برای تحقق شعار سال برنامه داشته باشند و در این امر به دستگاه های اجرایی کمک کنند.

 

استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه گلستان ادامه داد: بسیاری از افرادی که وارد عرصه تولید می شوند دانش و تخصص لازم را ندارد و این مهم باعث شده که بسیاری از این واحدها پس از مدتی از چرخ تولید خارج شوند.

 

خواجه شاهکوهی با بیان اینکه برخی دیگر از افرادی که وارد عرصه تولید می شوند صرفا درصدد دریافت تسهیلات بخش تولید هستند و این تسهیلات در بخش های دیگری هزینه می شود، ابراز داشت: اگر بنا است موانع تولید شناسایی شود باید یک کار نظام مند صورت بگیرد و باید کارگروه یا ستاد موانع زدایی تولید در استان شکل بگیرد.

 

وی گفت: بسیاری از موانع تنها منوط به بخش دولتی و دستگاه های اجرایی نیست و لذا با تصمیم گیری در دستگاه های اجرایی این مشکلات را برطرف نمی شود.

 

استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه گلستان به تفویض اختیارات استانداران برای رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: برای مثال باید استاندار بتواند امر و نهی به یک مدیر بانک داشته باشد و اگر این اتفاق نیفتد نمی تواند رفع موانع تولید را شاهد باشیم.

 

خواجه شاهکوهی متذکر شد: برای بالا برون اراده مردمی و آگاهی بخش مردمی باید کار فرهنگی در راستای تحقق شعار سال صورت بگیرد و دانشگاه ها صدا و سیما و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که می توانند نسبت به این مهم نقش آفرین باشد.

 

*اقتصاد کشور بانک محور است/ بانک ها به دنبال سود بیشترنه تولید

«محمد رهبری»، قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان نیز می گوید: از سال 87 کارگروه متعددی تحت عنوان واحدهای مشکل دار، رفع موانع تولید و تولید رقابت پذیری ایجاد شد تا به بخش های تولیدی کمک شود.

 

قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان ادامه داد: اقتصاد ما بانک محور است و در این اقتصاد بیشتر فعالیت بانک ها تجاری است و لذا بانک ها در بخش هایی سرمایه گذاری می کنند که سود بیشتری داشته باشد و یا در تضامین بتوانند تملک داشته باشند و سازمان صنعت، معدن و تجارت و قوه قضاییه نیز متاسفانه در این خصوص بانک ها را همراهی می کنند.

 

رهبری یادآور شد: در سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها باید تکلیف واحدهای تملکی بانک ها از سال 85 که تسهیلات زودبازده شروع شده است مشخص شود، این واحدها اکثر تعطیل هستند.

 

وی بابیان اینکه برای تحقق شعار سال باید نسبت به حذف واسطه های رسمی اقدام کنیم، متذکر شد: برای مثال شرکت پشتیبانی خوراک دان را ایجاد کریم ولی شاهد افزایش قیمت نهاده ها هستیم.

 

قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان متذکر شد: در سالجاری باید برنامه ای برای مشاغل خانگی کوچک باشیم و باید شرایطی را برای فروش این محصولات و ایجاد زنجیره ارزش فراهم کنیم.

 

رهبری متذکر شد: دولت به پیمانکاران بدهی دارد و باید این بدهی ها تعیین و تکلیف شود و از آنجا که دولت اوراق قرضه را پیشروی پیمانکاران قرار داده این امر باعث شده که کارها متوقف شود.

 

وی بیان کرد: در حال حاضر بازبینی نظام بانکی فایده ندارد و باید در سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها بانک ها بازآفرین شوند و اگر می خواهیم تسهیلات ارائه کنیم پرداخت این تسهیلات باید هدفمند باشد.

 

قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان به پنجره واحد کسب و کار اشاره کرد و گفت: بنا بود در این پنجره واحد مشکلات را بررسی و حل کنیم ولی این مهم اتفاق نیفتاده است.

 

رهبری خاطرنشان کرد: 55  درصد نیروهای کار استان غیررسمی است و فاقد بیمه هستند و از سال 88 هنوز تغییری در خصوص روند قراردادهای بیمه ای بین کارفرمایان و نیروی کار اتفاق نیفتاده و این در حالی است ما شاهد فعالیت های مشاغل جدید و اینترنتی هستیم.

 

*تورم باعث کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینه تولید می شود

«رضا شهمردای» معاون صمت گلستان با اشاره به موانع تولید، گفت: تورم باعث کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینه تولید و ریسک سرمایه گذاری در کشور شده است.

 

معاون امور صنایع صمت گلستان ادامه داد: نرخ ارز ثبات اقتصادی حائز اهمیت است و با تغییر نرخ ارز برخی واحدها با مشکل رو به رو شدند.

 

شهمردای متذکر شد: در حوزه بحث تامین مالی در کشور واحدهای صنعتی به بانک ها بسیار وابسته شدند و کمبود سرمایه در گردش از دیگر موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.

 

وی خاطرنشان کرد: ورود کالای خارجی به صورت بی رویه و یا قاچاق به کشور از موضوعاتی است که باعث کاهش رقابت پذیری کالای داخلی شده است.

 

وی گفت: افزایش هزینه های انرژی مثل آب، برق و گاز باعث افزایش قیمت محصولات شده است.

 

معاون امور صنایع صمت گلستان به تصدی گری دولت اشاره کرد و یادآور شد: قانون مالیات بر ارزش افزوده از دیگر موضوعاتی که باید در سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها اصلاح شود.

 

شهمردای به منطقی بودن سود سرمایه ای اشاره کرد و ابراز داشت: تمایل سرمایه گذاران برای سپرده گذاری در بانک ها و به تبع آن ارائه تسهیلات بانک ها به صنایع کاهش یافته است.

 

کد خبر 1042328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha