نظام بانکی قرار نیست خزانه دوم دولت باشد

قاسمی با اشاره به اینکه نظام بانکی، نظام تامین اجتماعی یا نظام حمایتی نیست گفت: نظام بانکی قرار نیست خزانه دوم دولت باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه منابع مالی، خون رگ‌های تولید است در برنامه گفتگوی ویژه خبریشبکه دو سیما گفت: با توجه به اینکه هزینه تامین مالی در قیمت تمام شده محصول تولیدی موثر است بنابراین این موضوع بر مصرف کننده هم تاثیر دارد. اگر چه حرف‌های زیادی درباره میزان نقدینگی در کشور زده می‌شود، اما واقعیت این است که تامین مالی تولید از طریق بازار سرمایه و سرمایه گذاری خارجی در کشور، چندان وسیع نبوده است بنابراین می‌توان گفت نقدینگی و منابع کافی برای سرمایه گذاری در کشور وجود ندارد و از منابع موجود هم به خوبی استفاده نمی‌شود.

 

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه نظام بانکی، نظام تامین اجتماعی یا نظام حمایتی نیست گفت: نظام بانکی قرار نیست خزانه دوم دولت باشد.

 

قاسمی افزود: سال هاست که سیاست گذاران اعم از دولت و مجلس، نظام بانکی را از کارکرد خود خارج کردند.

 

وی با بیان اینکه نقش نظام بانکی در طرح‌های زودبازده و طرح‌های مشابه، صرفاً نگاه حمایتی بود ادامه داد: زمانی که این بنگاه‌ها جنبه اقتصادی نداشته باشند، پول، خراب می‌شود و به جایی می‌رود که بازده ندارد.

 

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی اضافه کرد: از آن جایی که همیشه کسری بودجه وجود دارد یکی از راه‌های تامین این کسری، رجوع مستقیم و نامستقیم به بانک هاست.

 

وی با بیان اینکه حجم عمده‌ای از منابع بانک‌ها به عنوان بدهی‌های دولت، محبوس شده است، تاکید کرد: بانک باید بانکداری کند نه اینکه به عنوان منبع تامین کسری بودجه باشد.

 

قاسمی گفت: سیاستگذار باید نظام بانکی را در مسیر توسعه کشور، هدایت کند ضمن اینکه بانک مرکزی و نظام بانکی به اصلاح نیاز دارند.

 

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی با بیان اینکه گردش پول در همه اقتصاد‌های مدرن؛ جدی مدیریت می‌شود افزود: باید بانک‌های اطلاعاتی نظام مالیاتی، بانکی و عملیات تولید را به هم وصل کنیم.

 

قاسمی اضافه کرد: بی ثباتی قیمت مواد اولیه و نبود دسترسی به موقع به منابع مالی از مشکلات اصلی تولید کنندگان است.

کد خبر 1042485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha