مردم و سیاسیون موافق برجام امریکایی نیستند

تحلیلگر سیاسی با اشاره به جلسات برجامی در آینده نزدیک گفت: چه اصلاح طلب و چه اصولگرا؛ هیچ کس مدافع اینکه برجام آنطور که امریکا می‌خواهد، مورد تجدید نظر قرار گیرد، نیست!

به گزارش خبرگزاری شبستان، علیرضا شیخ عطار در ارتباط تلفنی با رادیو گفت‌وگو، احیای برجام را یک بحث و خروجی مذاکرات پیش رو را بحثی دیگر دانست و گفت: وقتی از احیای برجام سخن می‌گوییم، همان سندی مورد اشاره خواهد بود که در 2015 امضا شد و امریکا زیر آن زد و با بازگشت امریکا، همان سند با تمام نواقص اجرا می‌شود.

سفیر پیشین ایران در برلین ضمن گفتگو با برنامه "رویداد" یادآوری کرد: همان زمان هم خیرخواهان کشور از برجام انتقاد کردند و اگر سخن از احیا باشد، یعنی همان سند بایستی اجرا شده و تحریم‌ها نیز لغو شود.

شیخ عطار ادامه داد: در این شرایط اگر هم قرار باشد در موردی خاص، مذاکره انجام گیرد، مکانیزمی دیگر خواهد داشت.

وی با طرح این سوال که آیا مذاکرات پیش رو در اروپا در قبال برجام، اهداف فوق را برای آن‌ها تامین می‌کند، یا خیر، گفت: امریکایی‌ها با صراحت اعلام کردند بازگشت به برجام قبلی امکان پذیر نیست؛ چراکه شرایط با 2015 تفاوت کرده است.

شیخ عطار خاطرنشان کرد: آن‌ها چنین عباراتی را عینا از سخنان نتانیاهو کپی کرده‌اند؛ چراکه سیاست گذاری اصلی امریکا بر مبنای اسرائیل است و لذا چنین جلساتی به معنای تبعیت از برجام قبلی، نیست.

وی گفت: اگر چنین بود، ایران به سادگی و روشنی شرایط خود را مشخص کرده است که به معنای بازگشت هر دو طرف به تعهدات است. یعنی امریکا تحریم را لغو کند و ایران پس از راستی آزمایی محدودیت‌ها را بپذیریم و این مسئله‌ای پیچیده و قابل تفسیر نیست.

شیخ عطار تصریح کرد: اینکه آقایان چنین جلساتی می‌گذارند، بدین معناست که زمان را می‌خرند؛ یک دلیل آن انتخابات ریاست جمهوری ماست و طرف مقابل می‌خواهد بداند چه کسی رئیس جمهور شده و چه میزان در مقابل خواسته‌های غرب انعطاف پذیر یا مقاوم است.

این تحلیلگر حوزه سیاسی افزود: غرب تصور می‌کند اگر چند ماه پیش رو بگذرد و فشارها ادامه داشته باشد، ما کوتاه می‌آئیم که در این مورد هم اشتباه بزرگی می‌کنند.

شیخ عطار با بیان اینکه سیستم تصمیم گیری در کشور با شخصِ رئیس جمهور نیست، ادامه داد: تایید و نظر نهایی باید از سوی رهبری صورت گیرد و سخنان روشنِ ایشان، هیچ جای تفسیری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: از همه بالاتر مردم هستند که تا امروز به اشکال مختلف اعلام داشتند که این وضع نمی‌تواند ادامه یابد؛ چه آن‌هایی که منتقد و چه کسانی که طرفدار دولت هستند!

شیخ عطار اضافه کرد: چه اصلاح طلب و چه اصولگرا؛ هیچ کس مدافع اینکه برجام آنطور که امریکا می‌خواهد، مورد تجدید نظر قرار گیرد، نیست!

وی گفت: امروز مصوبه مجلس یک سند قانونی در دست ماست؛ خاصه در کشوری که مجلس را در رأس امور می‌داند و این مصوبه برای همه، لازم الاجراست.

کد خبر 1042768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha