کشاورزان نسبت به ضدعفونی بذرها و پاکسازی انهار سنتی اقدام کنند

موسوی با بیان اینکه کشاورزان طبق تقویم زراعی خزانه گیری برنج را آغاز کنند گفت: کشاورزان نسبت به ضدعفونی بذرها و پاکسازی انهار سنتی اقدام کنند.

«سید علی موسوی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: با شروع فصل بهار و با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی استان گیلان‌‌‌‌، کشاورزان شخم اولیه را آغاز کردند و تا به امروز ۶۵ درصد(حدود ۱۵۴ هزار و ۷۰۰ هکتار) از اراضی شخم خورده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی سال گذشته هزار و ۴۰۰ تن بذر گواهی شده تولید کرده بود که در سال جاری حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تن بذر گواهی شده و مادری را در ارقام هاشمی، گیلانه، رش، انام تولید کرده است افزود: با توجه به تقاضایی که از طریق کشاورزان بوده سعی ما بر این است که امسال این مقدار را به سه هزار و ۲۰۰ تن در ارقام گفته شده و ۲ بذر گواهی شده جدید 《گیلار》 و 《کیان》که اضافه خواهد شد، برسانیم.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایطی که در استان وجود دارد کشاورزانی که اقدام به تهیه بذور گواهی شده از جهاد کشاورزی و یا خود مصرفی داشته اند لطفاً نسبت به ضد عفونی بذرها اقدام کنند.

موسوی خاطر نشان کرد: کشاورزان می بایست با توجه به ابلاغیه سازمان جهاد کشاورزی در شهرستان ها و مراکز جهاد کشاورزی طبق تقویم زراعی عمل کنند.

وی با اشاره به شروع خزانه گیری از ۱۷ فروردین در سطح استان از کشاورزان خواست قبل از شخم اولیه کودهای پایه مخصوصا کود فسفات و بخشی از کود پتاسه را داخل مزارع بپاشند.

موسوی اضافه کرد: کشاورزان نسبت به پاکسازی انهار سنتی به خصوص در مناطقی که خارج از شبکه است اقدام کرده تا از هدر رفت آب جلوگیری کنند.

گفتنی است،  گیلان دومین تولید کننده برنج کشور است.

کد خبر 1042779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha