مدیریت توزیع و ذخیره سازی مهم ترین چالش های پیش روی عرضه مرغ در ایلام است

اصلانی کرچی با تاکید بر اینکه معیشت مردم به برنامه ریزی مسئولین اجرایی و نظارتی استان گره خورده است، گفت: عدم پیش بینی و نداشتن برنامه ریزی برای توزیع مرغ و ذخیره سازی در مواقع کاهش تامین و تولید از مهم ترین چالش های پیش روی عرضه مرغ در ایلام است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، مدیرکل سازمان بازرسی استان ایلام، شامگاه( ۱۵ فروردین) در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: یک هیئت بازرسی  در راستای سرکشی به کشتارگاه های دام، بررسی وضعیت مرغداری ها و فروشگاه های محل توزیع برای بررسی نحوه عملکرد دستگاه های اجرایی مرتبط با واحدهای مذکور در سازمان بزارسی استان تشکیل شد که منجر به آسیب شناسی دلایل بروز برخی مشکلات این حوزه شده است.

 

« مهدی اصلانی کرچی» یادآور شد: تشکیل این هیئت بازرسی در راستای فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، ریاست محترم قوه قضائیه و نیز سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر پیگیری تامین مایحتاج عمومی مردم و لزوم انجام بازرسی های سرزده از دستگاههای ارائه کننده خدمات عمومی و نیز تنظیم بازار، تشکیل شده است.

 

وی بیان کرد: مشکلات و نواقص احصا شده توسط این هیئت بازرسی، در قالب هشدارهای نظارتی با همراهی استاندار محترم به دستگاه های اجرایی عضو کارگروه تنظیم بازار استان ابلاغ شده است و امید است که با جدیت و پشتکار بیشتر مسئولین و مدیران، قدم های مثبتی به منظور رفع مشکلات و کاستی های حوزه مایحتاج عمومی  مردم عزیز استان برداشته شود.

 

مدیرکل بازرسی استان ایلام با بیان اینکه  مشکلات تامین و توزیع مرغ در بازارهای استان شامل دو بخش است، ابراز کرد: با توجه به ظرفیت بالای استان ایلام در تامین مرغ مورد مصرف مردم استان و نیز استان های همجوار، مدیریت این مهم نیازمند طرح و برنامه ریزی های مدون و کارشناسی است.

 

 اصلانی با تاکید بر اینکه کشور در شرایط فعلی درگیر یک جنگ اقتصادی تمام عیار است، گفت: با حمایت های صورت گرفته باید مسئولان، مرغداران و کشتارگاه های صنعتی پای کار آمده، در این جهاد اقتصادی همکاری های لازم را داشته باشند.

 

 مدیرکل بازرسی استان ایلام تصریح کرد: بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان، میزان جوجه ریزی در اسفند ماه سال گذشته  نسبت به بهمن ماه ۹۹ حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه بوده است که این میزان تولید در مقایسه با سال ماقبل، با کاهش حدود ۸۰۰ هزار قطعه مواجه شده است.

 

وی با بیان اینکه در استان مشکل تامین نهاده های دامی و واحدهای زیرساختی را نداریم، ابراز کرد: طی چند ماه گذشته اهتمام و جدیت لازم برای تامین مرغ مورد نیاز مردم استان و نیز استان های همجوار برآورده نشده است.

 

اصلانی با اشاره به اینکه سرانه مصرفی هر فرد در سال رقمی معادل ۳۰ تا ۳۲ کیلوگرم و در ماه حداقل ۲ و نیم کیلوگرم است، افزود: این میزان مصرف گوشت مرغ، با توجه به جمعیت ۵۸۰ هزار  نفری استان ایلام، مربوط به سرانه مصرفی هر فرد در شرایط عادی است  که مسئولین مربوطه می بایست شرایط ویژه ایام نوروز و ماه مبارک رمضان آتی در افزایش تقاضای مصرف لحاظ و پیش بینی های لازم را انجام دهند تا دچار مشکلات مربوط به عدم تامین مقدار گوشت مرغ گرم موردنیاز روزانه نشوند.

 

وی بیان کرد: بر اساس آمار ارائه شده روزانه باید ۴۶ تا ۴۷ تن مرغ گرم از طریق کشتارگاه های استان در بازار توزیع شود، اما طبق بررسی های صورت گرفته در بازه زمانی ۳۰ اسفندماه تا ۱۵ فروردین سال جاری با در نظر گرفتن حداقل سرانه مصرفی، این میزان توزیع حدودا ۴۹۰ تن بوده  و بر این اساس توزیع مرغ در این ایام حدود ۲۵ درصد کمتر انجام گرفته است.

 

مدیرکل بازرسی استان با اشاره به نیاز روزانه حدود ۶۲ تا ۶۵ تن مرغ زنده در استان که با حدود ۲۵ درصد افت لاشه حدود ۴۶ تا ۴۷ تن گوشت مرغ گرم روزانه برای شرایط عادی در روز است، ابراز کرد: با در نظر  گرفتن پیک مصرف مرغ در ایام عید نوروز و حضور میهمانان نوروزی در استان لذا میزان منطقی وزن مرغ زنده روزانه برای تحویل به کشتارگاه در تعطیلات نوروز برای پاسخگویی به تقاضای موجود  در بازار استان حدود ۱۰۰ تن است.

 

اصلانی یادآور شد: عدم تامین حداقل مورد نیاز سرانه مصرفی و نبود توازن عرضه و تقاضا منجر به ایجاد مشکلاتی در سطح شهر از جمله تشکیل صفهای طویل مردمی برای تهیه مرغ شده است.

 

مدیرکل بازرسی استان ایلام مشکل بعدی در حوزه عرضه مرغ را کوتاهی و قصور دستگاه های اجرایی ذی ربط در امر ذخیره سازی مرغ تولیدی استان دانست و افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته مرغداران در فصول تابستان و پاییز سال گذشته به تولید مقدار بالایی مرغ اقدام  کرده اند که برخی از مرغداران، عدم وجود تقاضای خرید توسط کشتارگاه های استان را در مراجعه به همکاران بازرسی کل استان در راستای حمایت از تولید را مطرح  کرده بودند، این درحالی است که درصورت داشتن برنامه ریزی و پیش بینی شرایط خاصی همچون شیوع بیماری واگیر و عدم تامین به موقع کشتارگاه برای ایفای تعهدات تامین و عرضه گوشت مرغ توسط مسئولین حوزه اقتصادی، باید درخواست خرید و ذخیره سازی گوشت مرغ مورد توجه قرار می گرفت تا در هنگام لزوم با آزاد سازی، در اختیار مردم قرار می گرفت.

 

وی یادآور شد: عدم پیش بینی و نداشتن برنامه ریزی برای توزیع مرغ، ذخیره سازی در مواقع کاهش تامین، عرضه مرغ گرم در برخی روزها و یا  توقف عرضه  در ۴ روز  تعطیلی کشتارگاه ها در فاصله زمانی ۳۰ اسفند سال گذشته تا ۱۵ فروردین با کسری توزیع مرغ در حدود ۲۱۵ تن از سرانه مصرفی موردنیاز استان در تعطیلات نوروز از جمله عوامل تاثیرگذار در عدم مدیریت صحیح در نظام تامین و عرضه مرغ موردنیاز و شکل گیری صفوف مردمی برای خرید مرغ گرم بوده است.

 


مدیرکل بازرسی استان ایلام بیان کرد: البته انحرافاتی نیز در فرآیند توزیع و فروش مرغ به مصرف کننده نهایی نیز ملاحظه شده که تذکرات و پیشنهادهای اصلاحی لازم به دستگاه های اجرایی ذی ربط داده شده است و بیان مشکلات یاد شده به منظور توجه هرچه بیشتر مسئولین اجرایی و داشتن برنامه ریزی منسجم جهت رفع آنهاست، چراکه معیشت مردم به برنامه ریزی مسئولین اجرایی و نظارتی استان گره خورده است.

 

اصلانی گفت: با دستور اکید استاندار در ستاد تنظیم بازار استان، ضرورت افزایش جوجه ریزی برای تامین مرغ مصرفی داخل استان و استان های مجاور و توجه به پیگیری پیگیری ذخیره سازی مرغ در ۱۰ روز باقی مانده به آغاز ماه مبارک رمضان برای تمهیدات لازم در جلوگیری از بروز مشکلات مشابه ایام نوروز سال ۱۴۰۰  مورد توجه قرار گرفته است و این موضوع نیز مورد تاکید بازرسی کل استان می باشد تا برای ذخیره سازی مازاد تولید مرغ و افزایش میزان جوجه ریزی به میزان افزون بر ۲ میلیون و ۵۰۰ قطعه در ماه اقدام شود.

 

مدیرکل بازرسی استان ایلام دلیل اصلی مطرح شده توسط مسئولین برای عرضه ناکافی مرغ در بازار استان و در نتیجه ایجاد صف های طویل مردم، را مشکل تهیه و تامین جوجه های یک روزه عنوان کرد و افزود: دلیل مطرح شده در حال بررسی است و در حال حاضر از سوی بازرسی کل استان تایید یا رد نمی شود.

 

مدیرکل سازمان بازرسی استان در ادامه با تاکید بر مشکلات نظام تامین و تولید مرغ، با بیان اینکه با بیان اینکه در گام اول باید میزان عرضه مرغ را متناسب با نیاز مصرف مردم استان پیش بینی و مابقی برای استان های همجوار توزیع شود، خاطرنشان کرد: عقد قرارداد و تفاهم نامه فی مابین جهاد کشاورزی استان و کشتارگاه های موجود و توسعه کشتارگاه های جایگزین از طریق استانهای همجوار و اخذ تضامین لازم جهت تامین و توزیع به موقع مرغ مورد نیاز مردم توسط کشتارگاه ها می تواند راه گشا باشد.

 

 

 

کد خبر 1042825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha