فعالیت ۵ میلیون استاد و سرمربی در شبکه تعلیم و تربیت بسیج

حجت الاسلام عزیزی از فعالیت ۵ میلیون استاد و سرمربی در شبکه تعلیم و تربیت بسیج خبر داد و گفت: با بهره گیری از این مربیان در ماموریت های حوزه های بسیج در بحران های مختلف سیل و زلزله و یا بحران های امنیتی از این افراد استفاده می شود.

خبرگزاری شبستان_گروه سیاسی _فرزانه تهجا: بسیج یکی از نهادهای مهم در نظام جمهوری اسلامی ایران است که با گذشت زمان کوتاهی از پیروزی انقلاب با فرمان امام خمینی(ره) در 5 آذر 58 در دی ماه به شکل رسمی تشکیل شد و کارنامه درخشانی در تمام بحران ها و حل مشکلات کشور در حوزه های مختلف عمران و آبادانی، بهداشت و پزشکی، اشتغال و کارآفرینی، تولید و اقتصاد، فرهنگ و اطلاع رسانی دارد از سوی دیگر بسیج مستضعفین با تربیت نیروهای کارآمد و انقلابی در عرصه های گوناگون همواره منشا خدمت رسانی به مردم در مناطق مختلف کشور از جمله مناطق محروم بوده است در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام حمید عزیزی، مدیر روابط عمومی و رسانه معاونت تعلیم و تربیت در سازمان بسیج به شرح زیر ارایه می شود.

رسالت معاونت تعلیم و تربیت بسیج را توضیح بفرمایید؟

در مورد رسالت معاونت تعلیم و تربیت بسیج باید بگوییم که مهمترین عرصه ای که هر جبهه و انقلابی نیاز به آن دارد، عرصه کادرسازی است و اگر نیروی کارآمد و مکفی که بتواند اهداف انقلاب را پیش ببرد، نداشته باشیم، قطعا انقلاب، جبهه و نهضت با شکست مواجه می شود؛ به همین دلیل امام (ره) و رهبر انقلاب از ابتدای شکل گیری حرکت انقلاب اسلامی و پس از آن بر این موضوع تاکید داشتند. در ۲ سال قبل رهبر انقلاب در دیدار با نوجوانان تاکید کردند و فرمودند امروز ما با جنگ تربیتی مواجه هستیم و عده ای می خواهند ما خوابمان ببرد و از این موضوع غافل شویم. شما جوانان و نوجوانان باید در این عرصه گام بگذارید.

برای تربیت نیروی انسانی چه برنامه هایی دارید؟

 در اواخر سال 87 سپاه و بسیج به صورت تخصصی، منسجم و تشکیلاتی پا به عرصه تربیت نیروی انسانی کارآمد برای انقلاب اسلامی گذاشتند و برنامه بلندمدت و راهبردی را به نام شبکه تربیتی بسیج یا صالحین پایه گذاری کردند. در این شبکه با استفاده از وجود علما، روحانیون، فرهنگیان و معلمان که دغدغه مند بوده و تخصص و تجربه کافی در کار تربیتی دارند، می توانند به صورت شبکه ای و تشکیلاتی اتفاق بزرگی را رقم بزنند.

با گذشت 12 سال از تشکیل شبکه تخصصی تربیت نیروی انسانی چه تعداد مربی و استاد در این شبکه به فعالیت می پردازند؟

امروز پس از گذشت 12 سال قریب به 5 میلیون نفر از بسیجیان را در این شبکه که از استاد، استادیار، سرمربی و مربی ارتزاق می شوند، تربیت کردیم.

 

شیوه تعلیم و تربیت در شبکه تخصصی نیروی انسانی چگونه تعریف می شود؟

در این شبکه هر سرگروه 10 الی 15 نفر را تحت تربیت خود قرار می دهد و با آنها ارتباط می گیرد. رفتارهای اجتماعی و روابط خانوادگی آنها را رصد می کند و بر روی آن برنامه ریزی کرده و تحت نظارت و هدایت مربی قرار می گیرند. در این حوزه با کارسپاری به این افراد موجبات رشد آنها فراهم می شود و تلاش می شود تا نیروی کارآمدی پس از گذشت ۲ تا ۴سال برای جامعه تربیت شود. با بهره گیری از این مربیان در ماموریت های حوزه های بسیج، محلات از این افراد استفاده می شود و در بحران های مختلف سیل و زلزله و یا بحران های امنیتی از این افراد استفاده می شود.

 

مواد آموزشی این دوره آموزشی توضیح دهید؟

بر اساس منظومه فکری مقام معظم رهبری و امام (ره) مواد درسی برای این دوره ها در نظر گرفته شده است که در آن بر اساس آموزه های انقلاب و روایات تربیتی یک نظام تربیتی در نظر گرفته می شود و این آموزه ها توسط مربیان و سرمربیان و اساتید روحانی بومی سازی شده و قریب به 1500 عنوان جلد کتاب، نشریه و مجله و فیلم آموزشی با این رویکرد تولید شده است که تنها قطره ای از نیاز متربی است و نیاز اصلی توسط مربی و استاد تشخیص داده می شود. در سطح کشور 57 استاد در حلقه صالحین فعالیت می کنند که توسط سپاه و بسیج به رهبر انقلاب معرفی شده اند و مورد تایید ایشان قرار گرفتند.

 

اساتید و مربیان در حلقه های صالحین چگونه انتخاب می شوند؟

در شورای محتوایی حلقه صالحین که نماینده ولی فقیه در سپاه، مسئول تعلیم و تربیت و بسیاری از اساتید نخبه و خبره در موضوعات تربیتی مانند آیت الله کعبی و فراهانی حضور دارند که با تصمیم سازی این افراد اساتید به عنوان مربی و استاد به مقام معظم رهبری معرفی می شوند و به عنوان استاد صالحین فعالیت می کنند. این اساتید هدایت کننده و نظارتگر شبکه های فعالیت های تربیتی در آن استان و قشر بسیج است.

 

کد خبر 1042851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha