رخ به رخ با مرگ در جاده های خراسان جنوبی

درحالی که این روزها آمار مبتلایان به کرونا به شدت در حال افزایش است که در نوروز امسال با عدم اتخاذ تدابیر و محدودیت های لازم، شاهد جولان مرگ در جاده های استان بودیم.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: درحالی این روزها افزایش آمار مرگ و میر کرونا دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است و بسیاری از مردم در خوف از دست دادن وابستگان خود، تلاش بیشتری برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم حضور در جوامع عمومی می‌کنند، در نوروز امسال شاهد افزایش چشمگیر آمار مرگ و میر مردم در جاده‌ها بودیم. آماری که در جای خود شاید بتوان گفت در قیاس با کرونا در آ‌ن روزها، رشد بسیار زیادی گرفت.

 

خراسان جنوبی یکی از استان‌های کم برخودار در بحث زیرساخت‌های حمل و نقل «ریلی، بزرگراه، آزادراه و حتی جاده های اصلی و فرعی» است که بدون شک یکی از مهمترین عوامل موثر در تصادفات و در بُعد دیگر، مناسبت اقتصادی و تجاری است.

 

بیش از ۱۷ هزار کیلومتر طول راه‌های استان خراسان جنوبی که موجب شده است ششمین استان از نظر طول راهها در سطح کشور باشد اما از دیگر سو، فاصله طولانی بین شهرهای استان موجب شده است که دوبانده سازی را کاری پرهزینه و زمان بر کند بگونه‌ای که سالیان سال است حتی دوبانده سازی جاده بیرجند به قاین به طول انجامیده است.

 

این موضوع حتی موجب شد که نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با مدیرکل راه و شهرسازی استان زبان به گلایه باز کند.

 

پروژه ها راه‌سازی در خراسان جنوبی عقب مانده است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به عقب ماندگی پروژه های راه‌سازی خراسان جنوبی، گفت: راه‌های ترانزیتی استان و سایر پروژه ها باید مورد توجه مسئولان وزارتخانه قرار گیرد و خیلی زودتر به سرانجام رسد.

 

آیت الله «سید علیرضا عبادی» (۸ فروردین) در دیدار نوروزی با مدیران کل راه و شهرسازی و بنیاد مستعضفان در خراسان جنوبی ضمن تبریک سال جدید و فرارسیدن میلاد حضرت مهدی (عج)، گفت: استان خراسان جنوبی با وجود جمعیت پایین، اما راه‌های مواصلاتی زیادی دارد، و با عقب ماندگی هایی رو برو است، راه مواصلاتی بیرجند_قاین باید خیلی زودتر از اینها به سرانجام می رسید.

 

وی بیان کرد: راه‌های ترانزیتی که در خراسان جنوبی وجود دارد، باید مورد توجه مسئولین وزارتخانه قرار گیرد، چندی پیش که تصادفی در یکی از این مسیرها صورت گرفته بود، می گفتند این راه روستایی است اما استفاده ترانزیتی می شود؛ خیلی از پروژه ها در استان نسبت به سایر استان ها عقب مانده است که با توجه به جدیتی که در شما(مدیرکل راه و شهرسازی استان) وجود دارد باید به صورت مستند و مستدل از مقامات بالایی مطالبه کنید.


افزایش ۱۰۶ درصدی حوادث جاده ای در خراسان جنوبی

مديرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه کل حوادث نوروز ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در دوره قبل هفت درصد کاهش داشته است، گفت: علی رغم این کاهش، حوادث جاده ای پوشش داده شده توسط هلال احمر با افزایش ۱۰۶ درصدی همراه بوده است.

 

«محمدرضا رضایی» با اشاره به اجرای طرح امداد و نجات نوروزی از 25 اسفندماه 99 در استان خراسان جنوبی به خبرنگاران رسانه‌های گروهی اظهار کرد: نیروهای امدادی طی 20 روز گذشته به 81 حادثه امدادرسانی کردند.

 

وی ادامه داد: از مجموع حوادث رخ داده 79 درصد جاده ای، 12 درصد شهری، چهار درصد کوهستانی و پنج درصد مربوط به سایر حوادث بوده است.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه 269 نفر در این ایام دچار حادثه شدند، افزود: از این تعداد 213 نفر در حوادث جاده ای، 29 نفر در حوادث شهری، 19 نفر در ارتفاعات، ۶ نفر در استخرهای ذخیره آب و ۲ نفر به صورت حضوری خدمات دریافت کرده اند.

 


وی با بیان اینکه امدادگران 54 نفر را در حوادث رخ داده نجات دادند، عنوان کرد: تعداد هفت نفر از این افراد به صورت سرپایی درمان و 47 نفر به مراکز درمانی انتقال داده شده اند.

 


رضایی با اشاره به اینکه 283 نفر از نیروهای عملیاتی در قالب 113 تیم جهت امدادرسانی در این حوادث حضور یافتند، گفت: همچنین تعداد 66 دستگاه خودرو آمبولانس و 44 دستگاه خودروی نجات در این عملیات ها به کارگیری شده است.

 


وی با بیان اینکه 14 مورد عملیات فنی رهاسازی در این مدت انجام شده است، اظهار کرد: بیشترین حوادث رخ داده به ترتیب مربوط به شهرستان های نهبندان، طبس و قاین بوده است.

 


مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه کل حوادث نسبت به مدت مشابه در دوره قبل هفت درصد کاهش داشته است، گفت: علی  رغم این کاهش حوادث جاده ای پوشش داده شده توسط هلال احمر با افزایش 106 درصدی همراه بوده است.

 

افزایش ۹۳ درصدی تردد در جاده های خراسان جنوبی
«اسدالله جلال زاده» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: از زمان شروع طرح نوروزی 1400، تاکنون مجموع تردد وسایل نقلیه در تمامی محورهای مواصلاتی استان 93 درصد افزایش را نسبت به نوروز 1399 نشان می دهد که همین آمار نسبت به نوروز 1398 کاهش 23 درصدی تردد را نشان می دهد.

 

وی ادامه داد: از 25 اسفند تا پایان روز 13 فروردین، بیش از 3.2 میلیون تردد وسایل نقلیه در کلیه محورهای مواصلاتی استان به ثبت رسیده است که 18 درصد از این مقدار را تردد ناوگان باری و حمل و نقل کالا به خود اختصاص داده است. همچنین مجموع ورودی خروجی استان در این مدت بیش از 660 هزار وسیله نقلیه بوده است که افزایش 120 درصدی تردد در مبادی ورودی و خروجی استان را نسبت به بازه مشابه نوروز سال گذشته نشان می دهد.

 

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی، بیشترین حجم ترافیک طی این مدت (از ابتدای طرح نوروزی) مربوط به محورهای بیرجند- سربیشه، بیرجند- خوسف، بیرجند- آرین شهر و قاین- خضری بوده است.

 

احداث باند دوم بشرویه - سه راهی شهید زارع ردیف اعتباری گرفت

احداث باند دوم مسیرهای بشرویه به سه راهی شهید زارع و طبس به دیهوک مشروط به اخذ مجوز کمیسیون ماده 23 در قانون بودجه 1400 ردیف دار ‌شد.

 

حجت الاسلام «مجید نصیرایی» نماینده مردم شهرستان های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوادث تاسف بار یک ماه گذشته در محور های ورودی شهرستان بشرویه که منجر به فوت ۸ نفر از شهروندان شد، گفت: برای کاهش حوادث از این دست لازم است تا مسئولان استان و مدیران سازمان برنامه و بودجه با همت و تلاش مضاعف در خصوص صدور مجوز احداث باند دوم این مسیر به فوریت اقدام کنند.


با پیگیری های انجام شده مجوز کمیسیون ماده ۲۳ برای باند دوم محور طبس - دیهوک - خوسف اخذ شده و عملیات اجرایی آن در سال جاری آغاز خواهد شد.

 

ورود دادستان به پرونده حادثه خونین بشرویه

دادستان بشرویه به تصادف خونین محور بشرویه - فردوس که سبب جان باختن 6 نفر شد واکنش نشان داد.

«احسان خسروی» با اشاره به این که از همه جاده‌های شهری و روستایی شهرستان بازدید به عمل آمده است، افزود: برای احداث، تعریض و بهبود جاده‌ها، مسئولان مربوط باید 100 درصد اعتبارات را جذب کنند تا شاهد وقوع حوادث ناگوار نباشیم.

 

او ادامه داد: وظیفه‌ دادستان احقاق حقوق عامه است و ما پس از استعلام نواقص و خطرات احتمالی در جاده‌ها و اعلام دقیق نقایص از ناحیه پلیس راه شهرستان، به طور جدی به دنبال آن هستیم تا حقوق عامه‌ مردم اجرایی شود و در پیگیری این موضوع با هیچ کس مماشات نخواهیم داشت.

 

 

 

 

 

کد خبر 1042858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha