سجاده ملّه خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی ثبت شد

مسئول ثبت میراث منقول (اشیاء) تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌جنوبی، از ثبت سجاده ملّه شهرستان خوسف در فهرست میراث غیر منقول (اشیاء) ملی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «جواد سیروسی» با اعلام این خبر گفت: پارچه ملّه یکی از نمونه های منحصر بفرد پارچه در ایران است. ماده اولیه این پارچه پنبه خود رنگ خاکی است. اهمیت پارچه ملّه به خاطر خود رنگ بودن آن است، چون رنگ پارچه های این پنبه شبیه به خاک است بومیان منطقه آن را بیشتر برای سجاده و جانماز استفاده می کرده اند و معتقدند که معاد و بازگشت به خاک را برای آنها تداعی می کند.

 

او ادامه داد: پس از  حدود 40 سال که این هنر منسوخ شده بود در سالیان گذشته دوباره احیا شده و رونق آن بازگشته است هنر پارچه بافی ملّه با شماره 1623 در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیده است.

 

سیروسی گفت: این سجاده تنها نمونه به جای مانده از سجاده های گلدوزی است. قدمت این سجاده مربوط به دوره قاجاریه است. بر روی این سجاده با نخ های ابریشم نقوش گل و بته گلدوزی یا بخارا دوزی که یکی از نقوش رایج در منطقه است انجام شده است. این سجاده دارای ابعاد طول 150 سانتیمتر و عرض 100 سانتیمتر است.

 

 

 

کد خبر 1042918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha