سهم کانون‌های مساجد در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

نقش و کارکرد کانون های فرهنگی و هنری مساجد در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، مقوله ای غیرقابل انکار و ضرورتی اساسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آسیب های اجتماعی یکی از چالش های مهم جامعه است که باید برای حفظ سرمایه انسانی و کاهش خسارت ها در کشور اقدام اساسی انجام شود که توانمندسازی و ارائه سرفصل های آموزشی در این حوزه مهم است.

 

اقدامات فرهنگی، ترویجی و آموزشی برای گروه های مختلف سنی از ضرورت های حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و در این خصوص باید نهادهای فرهنگی بر اساس تقسیم کار ملی و حوزه ماموریتی خود نقش آفرینی کنند.

 

سازمان های مردم نهاد و تشکل های فرهنگی و هنری مردمی مثل کانون های مساجد یکی از ظرفیت های کارآمد و اثربخش هستند که باید سهم فعالیت این دسته از نهادها فعال شود و از طرفی مدیران و تیم های اجرایی این مراکز برنامه های آموزشی ارائه دهند.

نقش و کارکرد کانون های فرهنگی و هنری مساجد در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، مقوله ای غیرقابل انکار و ضرورتی اساسی است که البته چندسالی است که در قالب برنامه هایی مثل حمایت اجتماعی این اتفاق در حال انجام می باشد و برخی از کانون ها نیز به صورت مجزا و بر اساس ظرفیت خاص خود کار را تاحدی پیش برده اند.

 

*یاریگران زندگی فرصتی برای آموزش عمومی

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان با اشاره به طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی این مراکز فرهنگی و هنری اظهارداشت: در بین بسیاری از کانون ها مساجد استان اصفهان طرح پیشگیری از پدیدهای شوم اجتماعی مطرح و اجرا می شود اما به صورت مشترک در بین کلیه کانون طرح یاریگران زندگی و سفیران اجتماعی مدیریت می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نیستانی» افزود: در «طرح ملی ایران قوی» بیش از 700 نفر در دوراه آموزشی یاریگران زندگی و بیش از 500 نفر در طرح سفیران اجتماعی شرکت کرده اند و آموزش های غیرحضوری را فراگرفته و از خدمات آن بهره می برند.

وی ادامه داد: طرح تواتمندسازی اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مناطق خاص با همکاری وزارت کشور اجرا شده که این پروژه توسط کانون ها بر اساس برنامه وزات کشور در خوربیابانک عملیاتی شده است.

 

*آموزش و آگاهی بخشی مردم در مساجد

 

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس با بیان اینکه آموزش همگانی و ارتقای دانش عمومی مردم از برنامه های پلیس است، تصریح کرد: این اقدام فرهنگی و آموزش در مساجد با همکاری تشکل های فرهنگی اجرا می شود که بر اساس شرایط کرونا محدود شده ولی فعالیت های آموزشی مجازی ادامه دارد.

 

سرهنگ «جواد درستکار» افزود: نیروی انتظامی با همکاری نهادهای فرهنگی مثل کانون های فرهنگی و هنری مساجد برنامه آموزشی و فرهنگی در سراسر استان اصفهان دارند.

*اقدامات گسترده توانمندسازی اجتماعی کانون امام حسن مجتبی(ع) تیران

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون با اشاره به اینکه آموزش و افزایش آگاهی عمومی از برنامه های کانون های مساجد است، تصریح کرد: اقدامات گسترده توانمندسازی اجتماعی توسط کانون امام حسن مجتبی(ع) تیران در طول سال برای گروه های مختلف سنی اجرا می شود.

«اقبال صالحی»، آموزش عمومی جوانان با موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی، آموزش های پیش از ازدواج، کنترل هیجان های مثبت و منفی، آموزش خانواده ها در فرزند پروری، آموزش اوقات فراغت، طرح ربوترافیک در راستای پیشگیری از تصادفات و تولید محتواهای چند رسانه ای در این حوزه ها را از اقدامات این کانون فرهنگی و هنری بیان کرد.

 

کد خبر 1043174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha