امامزاده سیدجمال الدین (ع) در روستای فش کنگاور

بنای امامزاده سید جمال الدین ابن جعفر(ع) یکی از بنای مذهبی استان کرمانشاه در روستای فش شهرستان کنگاور و از نوادگان امام جعفر صادق (ع) است .

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، امامزاده سید جمال الدین را فرزند امام جعفر صادق (علیه السلام) ‏معرفی می کنند (کرمانشاهان: ج۱، ص ۱۸۲ـ ۱۸۳) که ظاهراً شهرت محلی باشد.

 

علامه نسابه عمیدی از جمله ساکنین در دینور را سید محمد بن طاهر بن علی حدوثه بن محمد الاصغر بن علی الدینوری بن ‏حسن بن حسین الاکبر بن حسن الافطس بن علی الاصغر بن امام سجاد (علیه السلام) معرفی می کند که از فقهای بنام دینور ‏بوده و فرزندانی در مصر، طبرستان مدینه و دینور داشته است.‏ (المشجر الکشاف، ج۱: ص ۸۹۰)

 

این امامزاده که از نوادگان امام جعفر صادق (ع) است در بین اهالی منطقه و به ویژه مردم روستای فش شهرستان کنگاور دارای احترام خاصی می باشد.

 

 

‏  برخی تصور نموده اند که جسد وی از غزنه به ‏این مکان انتقال داده شده که این ادعا منشأ صحیحی ندارد. اما از همین خانواده و پسر عموی دو شخصیت مذکور فوق، در دینور ‏نواده ای دارد به نام سید جمال الدین بن محمد بن علی بن محمد بن حسن بن زید بن داعی بن مهدی بن اسماعیل بن ‏حسن بن محمد بن یحیی بن اسماعیل بن علی الدینوری بن حسن بن حسین الافطس بن علی الاصغر بن امام سجاد ‏‏(علیه السلام) که در قرن هشتم هجری می زیسته است و به احتمال قوی در این مکان آرمیده است.‏ (المشجر الکشاف ج۱: ص ۸۹۱، دایرة المعارف بقاع متبرکه ج ۳: ص ۱۸ـ ۱۹۰‏)آستان امامزاده سیدجمال الدین (علیه السلام) در روستای فش شهرستان کنگاور قرار دارد.‏

 

داریوش یاوری رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان کنگاور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: بنای آجری امامزاده از بیرون به صورت چهار ضلعی و از داخل مدور به قطر۴/۶۷ متر است و گنبد بنا نیز مدور و با آجر ساخته شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: درب ورودی بقعه در ضلع شمالی است و به ایوان کفش کن باز می شود. درگاهی که درب ورودی بقعه در آن قرار گرفته دارای طاقی هلالی است. 

 

یاوری تصریح کرد: در داخل کفش کن و صحن حیاط امامزاده، دو سنگ قبر وجود ‏دارد، تاریخ یکی از آنها ۱۲۱۱ه ق و دیگری۱۲۴۲ ه ق است .

 

 

رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان کنگاور افزود: در داخل بنا ضریح چوبی ساده که بر روی این سنگ قبر نوشته هایی با خطوط کوفی است که به علت ساییدگی خوانا نیست.‏

 

وی اظهار کرد: اخیراً بقعه مبارکه امامزاده جمال الدین فش مورد نوسازی و تجدید بنای اساسی قرار گرفته است. و حرمی بصورت مربع مستطیلی ‏با تیرآهن و آجر و سیمان و گچ و کاشی هفت رنگ انجام شده است.

 

یاوری در پایان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تشدید آن زائران این بقعه تمامی پروتکل های بهداشتی را حین زیارت رعایت می کنند.

 

 

 

کد خبر 1043304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha