عکس های کربلای معلی زینت بخش نمایشگاه «شهرهای اسلامی» در ازبکستان

یک روزنامه ترکیه ای از برگزاری نمایشگاه هنری «شهرهای اسلامی» در شهر ترمذ در جنوب ازبکستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از c-karbala، روزنامه ترکیه ای «دیلی صباح» گزارش داد: « اورهان دورگوت» عکاس ترکیه ای نمایشگاه هنری را درباره سرزمین مشترک و ارزش های مشترک در جهان اسلام در شهر ترمذ در جنوب ازبکستان به برگزار می کند.

 

در این گزارش آمده است: این نمایشگاه دومین پروژه دورگوت درباره شهرهای اسلامی است. این پروژه پس ازمشاهداتش درشهر مکه مکرمه که مسلمانان از شهرهای مختلف به آنجا می آیند، انجام شد. دورگوت گفت: مسلمانان هنگامی که در مکه مکرمه گردهم می آیند، یکدیگر را دوست دارند و کمک می کنند و به خوبی بایکدیگر ارتباط برقرار می کند، اما به مجرد اینکه مکه مکرمه را ترک می کنند، به نزاع و مشاجره می پردازند. به همین دلیل هدف از راه اندازی این پروژه معرفی جهان اسلام به یکدیگر است.

 

وی ادامه داد: عکاسی درعربستان آغاز شد و پس از آن در استان های حلب و دمشق در سوریه انجام شد. یک گروه متخصص فیلم و عکس نیز در شهرهای بغداد، نجف اشرف، کوفه و کربلا در عراق و مصر، تونس، مراکش، مالی و سومالی اقدام به عکاسی کردند.

 

این عکاس ترکیه ای گفت: 100 شهر در 40 کشور جهان که در تاریخ اسلام قدمت دارند، مشخص کرده است، به طوری که تاکنون عکاسی از 64 شهر به پایان رسیده است. نمی توان از طریق آن کل جغرافیای اسلامی را ارایه کرد، اما می توان طیف گسترده ای از شهرهای اسلامی را معرفی کرد.

 

این روزنامه ترکیه ای به نقل از دورگوت نوشت: گروهش کار پروژه «اطلس قرآن کریم» را به موازت پروژه شهرهای اسلامی آغاز کرده است. این گروه آلبومی از تصاویر مکان های ذکرشده در قرآن کریم به خصوص در کشورهایی خاورمیانه که به آنجا سفر کردند، تهیه خواهد کرد.

 

وی افزود: مردم قرآن را نمی فهمند مگر زمانی که به زبان عربی می خوانند. بنابراین باید معنی و تفسیر آن را بخوانند. ضروری است که چیزهایی را که خوانده ایم و درک کرده ایم، تصور کنیم. به همین دلیل ما آلبومی برای منبع می خواهیم.

 

اروهان دورگوت گفت: نخستین نمایشگاهش در استان بخارا درا زبکستان برگزار شد. نمایشگاه دیگر در تاشکند برگزار می شود. علاوه براین، دو نمایشگاه دیگر به طور همزمان در شهرهای الخلیل و قدس در فلسطین راه اندازی می شود.

کد خبر 1043335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha