طرح جامع مقابله با بیابان‌زایی در طبس اجرا می شود

نصرآبادی از تهیه و اجرای طرح جامع مقابله با بیابان‌زایی در شهرستان طبس خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «پرویز گرشاسبی» معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل ها امروز (17 فروردین) از پروژه های آبخیزداری و بیابانزدایی شهرستان طبس بازدید کرد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این مراسم گفت: طرح آبخیزداری و آبخوان داری حوزه نهرین شهرستان طبس با مساحتی برابر با ۱۸ هزار و ۳۳۰ هکتار در خراسان جنوبی در فاصله ۲۵ کیلومتری شرق طبس واقع شده است.

 

نصرآبادی با بیان اینکه در حوزه نهرین از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال ۱۳۹۷ با اعتباری بالغ بر ۹ هزار و ۱۷۹ میلیون ریال حجمی برابر سه هزار و 527  متر مکعب شامل ۱۰ سازه (چهار سازه سنگ و ملات یک سازه گابیون و پنج سازه مرمتی) اجرا شده است، افزود: این حوزه توانسته به میزان ۶۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب حجم آبگیری سازه های حوزه را افزایش دهد.

 

وی ادامه داد: این میزان عملیات یک منبع آبی و یک روستای اصلی با جمعیت بیش از ۲۲۵ نفر را در راستای کنترل سیلاب و تغذیه منابع آبی پایین دست پوشش می دهد که سبب تثبیت شغل برای یک‌هزار و ۱۱۴ نفر نیز شده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: در این حوزه تاکنون تعداد ۵۸۹ سازه آبخیزداری با حجم ۳۶ هزار و ۸۶۳ متر مکعب و سطحی برابر با ۳۰ هزار و ۳۹۴ هکتار عملیات بیولوژیک اجرا شده است.

 

نصرآبادی بیان کرد: علاوه بر تغذیه منابع آبی روستای خرو با توجه به قرارگیری در بالادست سد نهرین و سفره آب زیرزمینی دشت طبس از طریق کنترل سیل و رسوبات موجب افزایش عمر مفید سد نهرین (حجم آبگیری ۴.۸۶ میلیون مترمکعب) و همچنین تغذیه منابع آبی دشت طبس می شود.

 

وی گفت: افزایش سفره آب زیرزمینی دشت طبس، کنترل سیل و رسوبات، افزایش عمر مفید سد نهرین، جلوگیری از کاهش ظرفیت ذخیره سازی آب مخزن سد، تثبیت پروفیل طولی رودخانه، تعدیل شیب طولی رودخانه و کاهش حمل رسوبات به مخزن سد از جمله اهداف اجرای این طرح آبخیزداری در شهرستان طبس بوده است.

 

وی از تهیه و اجرای طرح جامع مقابله با بیابان‌زایی شهرستان طبس خبر داد و گفت: استان خراسان جنوبی با مساحت حدود 15 میلیون هکتار حدود ۹ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است که مساحتی حدود ۱۴ و نیم میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه از کل عرصه‌های طبیعی استان، ۳۶ درصد را از عرصه های بیابانی و ۵۰ درصد را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل می دهد، افزود: به بیانی دیگر استان خراسان جنوبی با حدود ۱۳ میلیون هکتار از اراضی بیابانی و کم تراکم بیابانی، دومین استان بیابانی کشور است که با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی ۸۶ درصد مساحت استان را شامل می‌شود.

 

وی تصریح کرد: این موضوع سبب پیدایش فرسایش بادی در اراضی تپه ها و پهنه های ماسه ای شده است و در نتیجه هجوم ماسه های روان به اراضی کشاورزی مناطق مسکونی و تاسیسات و راه‌های مواصلاتی شده و از طرف دیگر یکی از بحرانی ترین و دشوارترین عرصه ها و اراضی را جهت احیا و بیابان زدایی پدید آورده است.

 

گفتنی است وسعت منابع طبیعی شهرستان طبس بیش از پنج میلیون هکتار است که از این سطح حدود دو میلیون هکتار آن را اراضی مرتعی، بیش از ۵۱ هزار هکتار اراضی جنگلی و بیش از سه میلیون هکتار را پدیده های بیابانی تشکیل می دهد.

 

 

کد خبر 1043383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha