رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب در هفته هنر انقلاب/ «جمعه سیاه لاهیجان» چاپ شد

پرحلم رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب منتشر شده توسط حوزه هنری را از شاخص‌ترین برنامه‌های حوزه هنری برای هفته هنر انقلاب اعلام کرد و گفت: کتاب"جمعه سیاه لاهیجان"مربوط به خاطرات شاهد عینی بمباران هوایی لاهیجان توسط قوای شوری به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «محمد پرحلم» امروز(سه‌شنبه، 17 فروردین) در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در پیش بودن هفته هنر انقلاب و رونمایی از 20 عنوان کتاب منتشر شده توسط حوزه هنری را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: کتاب"جمعه سیاه لاهیجان"مربوط به خاطرات شاهد عینی بمباران هوایی لاهیجان توسط قوای شوروی به چاپ رسیده و در هفته هنر انقلاب رونمایی می‌شود.
 
 
معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری گیلان با بیان اینکه تاریخ شفاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه خود را پیدا کرد ابراز داشت: حوزه هنری به مناسبت 20 فروردین سالروز شهادت سید شهدای اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی همه ساله برنامه هفته هنر انقلاب را در کشور برگزار می‌کند و دبیری اجرای آن را برعهده دارد.
 
 
پرحلم از انتشار سه عنوان کتاب با موضوع انقلاب توسط حوزه هنری استان گیلان خبر داد و بیان داشت: خاطرات حاج حمید کامران‌زاده با عنوان «به همین سادگی» از جمله این کتاب‌ها محسوب می‌شود و از معدود آثاری است که به انقلاب در گیلان و اتفاقاتی که پس از انقلاب در آن به وقوع پیوست اشاره دارد.
 
 
وی کتاب "به همین سادگی" را بخشی از شناسنامه گیلان از سال 57 دانست و با بیان اینکه رخدادهای ثبت شده در آن در کمتر جایی دیده می‌شود اضافه کرد: تکاور ویژه مربوط به خاطرات محمد ویژه نواز تکاوری که در مقاومت 34 روزه خرمشهر حاضر بود دیگر کتابی است که به زودی توسط حوزه هنری گیلان رونمایی می‌شود.
 
 
معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری گیلان از رونمایی کتاب «جمعه سیاه لاهیجان» خبر داد و یادآور شد: این کتاب مربوط به خاطرات افرادی است که در تاریخ 7 شهریور 1320 شاهد عینی بمباران هوایی لاهیجان توسط قوای شوری بوده‌اند که طبق پژوهش‌های انجام شده 19 نفر در آن حادثه شهید شدند.
 
 
پرحلم از برگزاری صبح خاطره در مزار شهدا در هفته آینده توسط حوزه هنری گیلان سخن گفت و اظهار داشت: در این برنامه سعی داریم پژوهشگران بخش تاریخ شفاهی را به مزار شهدا ببریم تا علاوه بر عطرافشانی مزار شهدا خاطرات شفاهی رزمندگان در طول عملیات‌های مختلف بازگو شود.
 
 
معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری گیلان افزود: کتاب کاشف‌السلطنه که چای را از هندوستان به ایران آورد و باعث شد در لاهیجان کشت شود، آیین‌ها و آداب سوگواری در گیلان، مجموعه شعر طنز با عنوان "رایه فاندرم"، دو عنوان کتاب شعر کودک تالشی، تاریخ چای در ایران به روایت تصویر که کتابی عکس محور و همراه با پژوهش است و صنعت چای ایران از آغاز تا سال‌های انقلاب از جمله آثاری است که به زودی رونمایی می‌شود.
 
 
پرحلم انتشاد کتابی در مورد مشاغل قدیمی و کهن گیلان با همکاری پژوهشگران حوزه هنری را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: کتاب پوسترهای سینمای ایران و کتاب فهرست نسخ خطی دانشوران گیلانی از جمله کتاب‌هایی که قرار است فروردین امسال رونمایی شود از طرفی سعی کردیم همه آثار مربوط به گیلان را در یک کتاب کوچک گردآوری کنیم تا مورد استفاده پژوهشگران استان قرار گیرد.
 
 
وی به انتشار کتاب "جنبشی که به انقلاب تبدیل شد" به همت حوزه هنری گیلان همزمان با یکصدمین سال از قیام میرزا کوچک جنگلی اشاره کرد و یادآور شد: اگر خواهان آشنایی بیشتر با قیام میرزاکوچک هستیم مطالعه این کتاب بسیار مفید است.
 
 
معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری گیلان به دیگر برنامه‌های هفته هنر انقلاب اشاره کرد و افزود: قصد داریم علاوه بر تجلیل از تعزیه‌خوان برجسته گیلان در این هفته از پرتره زنده یاد محمدتقی میرابوالقاسمی هم رونمایی کنیم وی از جمله افرادی است که در کنار محمد بشرا و جعفر خمامی زاده پدر پژوهش گیلان هستند.
 
 
پرحلم از زمینه‌سازی برای تولید چندین نماهنگ توسط حوزه هنری گیلان در سال 1400 خبر داد و اضافه کرد: کتاب نادر، کتاب خاطرات زلزله سال 69، کتاب رزمنده کتانی پوش، خاطرات تیمور گرگین، خاطرات فریده توکلی و خاطرات مصطفی سیاهکلی از جمله کتاب‌هایی است که امسال منتشر می‌کنیم.
 
 
معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری گیلان به برنامه‌های این نهاد در سال 1400 اشاره کرد و بیان داشت: سال گذشته آثار خوبی را با موضوع پسماند و آسیب‌های آن در قالب موشن‌گرافی تولید کردیم و قصد داریم امسال نیز با جدیت در این راستا حرکت کنیم و امیدواریم رسانه‌ها نیز با ما در این حیطه مشارکت داشته باشند.
 
 
وی با بیان اینکه در چهار پنج ساله اخیر به شکل میانگین سالی 50 اثر توسط حوزه هنری استان گیلان منتشر شده است خاطرنشان کرد: حوزه هنری گیلان در میان کلیه دستگاه‌های استان گیلان از حیث دریافت اعتبارات و منابع همواره در انتهای لیست قرار داشته و با کمترین نیرو و پرسنل به کارهای خود می‌پردازد.
 
کد خبر 1043406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha