راه دسترسی مناسب، پاشنه آشیل امامزاده شاخص فاروج است

پاشنه آشیل بنای امامزاده جعفر(ع) روستای سیاهدشت به عنوان امامزاده شاخص شهرستان فاروج، راه دسترسی آن است که به رغم توسعه این بنا، رسیدن به مقصد آن با خطراتی همراه است.

 خبرگزاری شبستان _فاروج؛ زیارتگاه ها را می توان مهمترین پایگاه تجلی آموزه های دینی و معنوی دانست و بقاع متبركه امامزادگان در برنامه ریزی های كلان مهندسی فرهنگی، یكی از مراكز ثقل و كانون اصلی تحولات فرهنگی ایران اسلامی به شمار می رود.

 

زیارت به عنوان یكی از عناصر مهم فرهنگ ساز، تاثیر زیادی در بهبود وضعیت روحی فرد و مناسبت های اجتماعی افراد جامعه دارد و از این حیث از چند سال قبل رهبر معظم انقلاب بر تبدیل بقاع متبركه امامزادگان كشور به قطب های فرهنگی تاكید داشته اند.

 

به حق هم این رویه در خصوص امامزاده شاخص شهرستان فاروج به منصه ظهور رسیده و بسیاری از زیر ساخت ها در فضای بنای امامزاده جعفر(ع) روستای سیاهدشت ایجاد و گام های بلندی برای تحقق فرمان رهبر انقلاب در زمینه تبدیل این بقعه به قطب فرهنگی برداشته و این آستان مقدس به پایگاهی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی تبدیل شده است.

 

اما پاشنه آشیل این مرکز فرهنگی، راه دسترسی آن است که دیر زمانی راه بین مزارع بوده و به مرور همان مسیر کم عرض آسفالت شده و به رغم تردد بالای مسافران و گردشگران و بومیان این روستا و اهالی آبادی های همجوار، این محور پر خطر در همان عرض کم باقی است.

 

یکی از زائران این امامزاده گفت: سالهاست که در مناسبت های مختلف در این فضای معنوی حضور می یابم و علاوه بر تبرک جویی از حرم، به زیارت اهل قبور همجوار امامزاده می روم.

 

«علی قربانی» افزود: هر سال شاهد فعالیت های توسعه ای در بنای امامزاده هستیم که استفاده از این فضا را تسهیل می کند.

 

وی گفت: شاید مهم ترین مشکل، راه دسترسی به امامزاده است که منشعب شده از جاده است و با توجه به دو طرفه بودن جاده، تردد بالای خودروها و کم عرض بودن راه روستایی، همیشه رسیدن به فضای امامزاده توام با خطر است.

 

یکی از اهالی روستای سیاهدشت هم گفت: بنای امامزاده در ابتدای روستا و با فاصله از جاده است و با توجه به راه بین مزارع بودن مسیر دسترسی به امامزاده، تردد تراکتور، ماشین آلات کشاورزی، موتور و دام، کم عرض بودن راه برای اهالی و زائران همیشه مشکل آفرین بوده است.

 

«حسن جعفری» افزود: به ویژه در مناسبت هایی که با فصل رونق فعالیت های کشاورزی تقارن می یابد، مشکلات تردد بیشتر می شود.

 

وی گفت: خطر تردد در این محور در شب با توجه به قرار داشتن باغات اهالی در کنار راه دسترسی به امامزاده، چند برابر می شود.

 

یکی دیگر از زائران گفت: در هر مناسبتی كه سری به این امامزاده بزنید بوی آش و آبگوشت مشام را می نوازد از آن رو كه بسیاری از مردم منطقه نذورات خود را در این بنا كه دارای شبستان های تازه سازی است، ادا می كنند.

 

«فاطمه نگاری» افزود: روزهای تعطیل با توجه به وجود آرامستان، اهالی بسیاری از روستاهای پیرامون در مجاورت این امامزاده، شاهد حضور افراد بسیاری برای انجام آئین های ویژه مربوط به اهل قبور هستیم.

 

وی گفت: هرساله آیین تحویل سال در این فضا با حضور اهالی روستای سیاهدشت و بسیاری از روستاهای دهستان شاه جهان برگزار می شود اما با همه این برنامه ها، بنای امامزاده راه دسترسی مناسبی ندارد.

 

یک گردشگر هم گفت: دهستان شاه جهان فاروج که روستای سیاهدشت و بنای امامزاده جعفر (ع) در آن واقع شده با توجه به نزدیکی آن به جاده آسیایی، وجود بازار شناخته شده در روستاهای سیاهدشت و سه گنبد، واقع شدن دو روستای گردشگری استاد و خسرویه در ادامه این مسیر و... ظرفیت مناسبی برای رونق گردشگری در شاخه های مختلف است.

 

«مسعود شریفی» افزود: در این دهستان با توجه به کم بودن فاصله روستاها و وجود ظرفیت های مختلف برای ماندگاری مسافر و گردشگر، راه دسترسی مناسب یک ضرورت غیر قابل چشم پوشی است.

 

وی گفت: گردشگران بعد از استفاده از تفرجگاه های دو روستای استاد و خسرویه، صرف بستنی و شیرینی روستای مایوان، خرید از بازارهای سیاهدشت و سه گنبد، به گزینه مناسبی برای ادامه برنامه گردشگری خود پیش از عزیمت به شهرشان دارند، آنهم وجود بنای امامزاده جعفر (ع) است که به فاصله چهار کیلومتری از جاده آسیایی واقع شده است.

 

وی افزود: علاقه مندان به بازدید از معماری اسلامی می توانند این فضا را مقصد نهایی خود پیش از اتمام سفرشان ببینند از سویی ساخت شبستان و ایجاد فضا برای استراحت، جذب زائر و مسافر را در این فضا بیشتر کرده اما، مناسب نبودن راه دسترسی، آفتی است که می تواند ظرفیت های بنا را کمرنگ کند.

 

اماكنی با چندین كاركرد

 

یک کارشناس فرهنگی هم گفت: اماكن مذهبی كاركردهای چندگانه ای برای گردشگران دارند که نخستین آن، مسائل معنوی و توسل جستن است كه افرادی را از این جهت جذب می كند.

 

«شهاب احمدی» افزود:  ضمن اینكه معماری این اماكن هم به دسته دیگری از گردشگران برای بازدید انگیزه می دهد و ممكن است برخی به خاطر تماشای یك شاهكار معماری در سقف و ستون و یا دیگر موارد بنا، مشتاق این اماكن باشند.

 

وی، دیگر كاركرد اماكن مذهبی را كه بیشتر از سوی جامعه روستایی مورد توجه است، گذران یك روز تعطیل در كنار بقاع متبركه عنوان کرد و افزود:  مردم دوست دارند در كنار زیارت این اماكن، از یك مكان تفریحی هم بهره ببرند و به همین خاطر امكانات رفاهی كه در برخی از امامزاده ها وجود دارد، بیشتر مورد توجه علاقه مندان است.

 

وی افزود: در بنای امزاده جعفر (ع) روستای سیاهدشت این ظرفیت ها فراهم است اما راه رسیدن به این امکانات و ظرفیت، مناسب نیست و این شاخص اثر گذاری، در رونق بخش های مختلف دیگر است.

 

احمدی گفت: جاده دو طرفه است و علاقه مند به حضور در این مکان باید مُترصد فرصتی باشد که بتواند خود را بدون خطر به شانه خاکی راه برسانند و بعد وارد مسیر جاده بین مزارع شده و در همین حین هم باید نگران خودرو و ماشین آلاتی که از سمت امامزاده به سوی جاده روستا در حرکت هستند، باشد.

 

وی افزود: عرض مسیر به اندازه عبور دو خودرو از کنار هم نیست و در صورت وجود دو دستگاه در مسیر مخالف هم، یکی باید خودرویش را به کنار باغات اهالی برساند تا خودروی روبرویی عبور کند.

 

 

بزرگترین مشکل امامزاده شاخص شهرستان، راه دسترسی است

 

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فاروج گفت: امامزاده شاخص شهرستان، در ابتدای روستای سیاهدشت واقع شده که زیر ساخت های مناسبی در بنای این امامزاده ایجاد شده است.

 

«رضا رحیمی» افزود: مسیر ورودی به این بنا، بی خطر نیست و خطرات آن در شب بیشتر هم می شود.

 

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فاروج گفت: برگزاری نشست با مالکان مسیر ورودی از جاده روستا را در دستور کار قرار داده ایم تا با جلب موافقت آنان و یاریشان، مسیر بازگشایی شود.

 

 رحیمی گفت: اگر مالکان برای بازگشایی همراهی کنند بنای امامزاده چشم انداز خوبی در آینده خواهد داشت.

 

وی افزود: بازگشایی این محور، گام بلندی است که در ارتقا شاخص های این بنا تا 50 درصد کمک می کند.

 

وی با اشاره به وجود راه خاکی از سمت فاروج به سمت این بنا که هرساله افراد بسیاری از آن برای رسیدن به این امامزاده استفاده می کنند و بسیاری از همایش های پیاده روی در این محور پیش بینی می شود، گفت:  امیدواریم قرار گرفتن این محور به عنوان جاده سلامت، زمینه ارتقا آن را به شرایط مناسب تر فراهم کند.

 

رحیمی از مردم خواست با بلند نظری در بازگشایی محور همراهی کنند که این روند، رونق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را برای روستای سیاهدشت و روستاهای همجوار به همراه خواهد داشت.

 

بارگاه امام زاده جعفر از نوادگان حضرت امام حسن (ع) در قسمت شمال سیاهدشت و در هشت کیلومتری جنوب شرقی شهر فاروج واقع است که به آقا امام معروف بوده و فاصله آن تا جاده آسیایی چهار کیلومتر استبارگاه این امام زاده دو مناره و یک گنبد طلایی دارد؛ ضریح آن هم از داخل آیینه کاری و بر روی آن از نقوش و آیات قرآنی استفاده شده که آینه و کاشی کاری این فضا هم می تواند علاقه مندان به معماری اسلامی را جذب کند.

 

گلزار 27 شهید این دهستان و روستاهای دیگر شهرستان در فضای امامزاده واقع شده است.

 

 

 

کد خبر 1043859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha