بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور وجود دارد

رضایی با بیان اینکه در کشور بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام داریم گفت: این درحالیست که جمع اعتباراتی که هر سال برای این بخش در نظر می‌گیریم بین ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از انزلی، «محمدرضا رضایی کوچی» امروز(پنج‌شنبه، ۱۹ فروردین) در حاشیه بازدید مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی از بندر انزلی با اشاره به وجود بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور اظهار داشت: این پروژه‌ها را تنها با منابع دولتی نمی‌توان به اتمام رساند و باید به‌دنبال ظرفیت‌های بخش خصوصی باشیم تا در پروژه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کنند. 

 


رییس کمسیون عمران مجلس با بیان اینکه متاسفانه تاکنون از این ظرفیت استفاده نشده است، تصریح کرد: در این بخش جاذبه‌ای ایجاد نشده و اعتمادی بین بخش خصوصی و دولتی شکل نگرفته است به همین جهت بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه گذاری ندارد به همین منظور درصددیم این ظرفیت را ایجاد کنیم. 

 


وی تاکید کرد: در این راستا کمیسیون عمران مجلس لایحه مشارکت بخش خصوصی را ارائه داد تا فرصت‌هایی را برای حضور پررنگ بخش خصوصی در کشور فراهم کند.

 

رضایی کوچی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت میلگرد، سیمان و قیر بالا رفته که علت آن صادرات بدون توجه به نیاز داخلی کشور است. قیمت قیر امروز به بالای هفت میلیون تومان در کشور رسیده است و خیلی از پروژه‌های زیرسازی شده نیاز به قیر دارند اما به علت افزایش قیمت آن نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم و در نتیجه بسیاری از پروژه‌های وزارت راه را رها کردیم. 

 

وی اضافه کرد: در کمیسیون عمران تلاش داریم قیمت‌ها را برای مصالح حوزه عمرانی مناسب کنیم و منابع مالی بیشتری در حوزه عمرانی تزریق کنیم تا بخش خصوصی حضورش در پروژه ها پررنگ تر باشد. 

 


نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی یاد آوری کرد: در بازدید انجام شده از مجتمع بندری انزلی علی‌رغم اینکه آماده صادرات و واردات است اما حداکثر از ۲۰ درصد ظرفیت آن استفاده می شود و ۸۰ درصد ظرفیت بندر استفاده نشده است.

 


وی افزود: بخشی از این مشکلات به دیپلماسی اقتصادی کشورهای همسایه باز می گردد که باید با این همسایه ها وارد وارد گفتگو شویم و بیشتر از این ظرفیت استفاده کنیم.

 
رضایی کوچی تصریح کرد: در سالی که تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نام‌گذاری شده باید فرصت‌هایی فراهم کنیم که تولیدکنندگان در کنار زیرساخت‌های دریایی، واحدهای تولیدی احداث کنند تا زمینه برای صادرات بیشتر فراهم شود. 

 


وی گفت: مجتمع بندری انزلی این قابلیت را دارد که از ظرفیت آن برای افزایش صادرات استفاده کنیم. بنادر به لحاظ اجتماعی به بافت شهر کمک می کنند و در بازدیدی که از خیابان‌های منتهی به مجتمع بندری به عمل امد متاسفانه آسفالت مناسب نداشتند و مسیرهای دسترسی به بندر که در مرکز شهر واقع شده، مناسب نیست.

 

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتصال مجتمع بندری به راه آهن سراسری گفت: این پروژه در دو سال اخیر سرعت بیشتری پیدا کرده و منابع مالی خوبی تزریق شده و ۶۰ درصد کار انجام شده است. در جلساتی که در مجلس با سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه برگزار شد تلاش کردیم سرعت کار را بالا برده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بندر انزلی را به شبکه ریلی کشور متصل کنیم.

 

وی در خصوص کمربندی شهر انزلی نیز اظهار داشت: به لحاظ مشکلات مالی سرعت پروژه کمربندی انزلی پایین است و با توافقات به‌عمل آمده باید بتوانیم‌ تسهیلات بانکی را به منابع مالی تزریق کنیم و از طرف دیگر به دنبال آنیم که این تخصیص را از طرف برنامه و بودجه افزایش دهیم تا شاهد سرعت بخشیدن به پروژه باشیم.

 


رییس کمیسیون عمران مجلس به مشکل انزلی در رابطه با تامین آب شرب نیز اشاره و تصریح کرد: آب این شهر از تصفیه‌خانه‌هایی تامین می‌شود که از پنج حلقه چاه برای تامین آب مورد نیاز آن کمک می گیرد. طی توافقاتی که با آبفای کشور صورت گرفته تا تابستان امسال آب شرب شهر از تصفیه‌خانه ها انجام شود، چاه‌ها مسدود شوند و ما شاهد افزایش کیفیت آب شرب در شهر انزلی باشیم. 

 


وی خاطرنشان ساخت: تصفیه‌خانه فاضلاب غرب شهر انزلی با حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی چند سالی متوقف شده است و در بازدیدی که انجام شده امیدواریم بتوانیم در شش ماه اول سال ۱۴۰۱ منابع مالی به این پروژه تزریق کرده و تا ۱۴۰۲ تصفیه‌خانه‌های غرب وارد مدار شود.

کد خبر 1044047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha