محراب مساجد در معماری اسلامی،  الهام بخش معماری در سراسر جهان

محراب مساجد منبعی الهام بخش در معماری اسلامی هستند و طراحی های بیرونی و داخلی آنها پر از الهام برای افرادی است که علاقه مند به معماری در سراسر جهان هستند.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: محراب های مساجد منبعی الهام بخش در معماری اسلامی هستند و طراحی های بیرونی و داخلی آنها پر از الهام برای افرادی است که علاقه مند به معماری در سراسر جهان هستند.

 

قبل از طراحی بلندگوها برای مساجد، محراب ها موجب انعکاس صدای امام جماعت در مساجد بودند که توجه نمازگزاران را به ایستادن در صفوف برای نماز جلب می کردند.

 

یارا حاتم ، استادیار و مدرس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه حلوان در این باره می گوید: به همین دلیل محراب یک عنصر اساسی در فضای داخلی هر مسجد به شمار می آید.

 

حاتم همیشه شیفته محراب ها به ویژه محراب های مسجد غوری و مسجد واقع در خیابان المعظ در قاهره قدیم بوده است.


وی در این باره می گوید: این دو محراب دارای همه زیبایی ها از جمله طرح های هندسی و گل  و با مواد متنوع و متاثر از مکاتب هنری مختلف هستند.

 

شیفتگی حاتم به این دو محراب او را بر آن داشت تا به فکر همه الهامات احتمالی باشد که طرح های داخلی و خارجی معاصر می توانند از معماری غنی اسلامی بگیرند.

 

به گفته حاتم ، مسئله این است که واقعا طراحی ها را بفهمیم. این بدان معنی است که شما می توانید طرح را به خطوط اصلی آن تغییر دهید و سپس بتوانید با این خطوط در ترکیبات متنوعی بازی کنید.

 

وی افزود: معماری اسلامی در اصل همیشه بسیار انعطاف پذیر بوده است ؛ هم در پذیرش تأثیرات و هم در بازی با مواد و فنون مختلف و این همیشه در حال تکامل بوده است.

 

حاتم همچنین گفت: مشكلی كه ما در مصر شاهد بودیم به عنوان مثال در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 مربوط به فقدان تخیل است زیرا در بیشتر موارد ما به جای الهام گرفتن یا تأثیرگذاری شاهد نمونه های كپی بوده ایم.

 

وی گفت: در این شرایط کسی مجموعه ای از موارد را کپی کند و آنها را با هم جمع می کند که این مسئله فقط منجر به راکد شدن معماری اسلامی می شود.

 

حاتم در خیابان های محله های قدیمی هلیوپولیس قدم می زند و استفاده هوشمندانه از طرح ها و فنون معماری اسلامی رادر محراب های مساجد مشاهده و یادداشت می کند.

 

محراب هایی با قوس های ساده و به شکل  ستاره شش ضلعی که امکان نفوذ نور خورشید را دارد و طرح هایی که در یک ترکیب در محراب مسجد و دیگری در شیشه های رنگی روی دیوارها ظاهر شده اند و به دقت طراحی شده اند تا نور خارجی را هم در روز و هم در شب امکان پذیر کنند،همگی از الهام های معماری اسلامی هستند.

کد خبر 1044106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha