شیب تند ابتلاء به کرونا در پیک چهارم

عادی انگاری شرایط و بی‌توجهی به هشدارهای بهداشتی آتش زیر خاکستر کرونا را شعله ورتر کرده است و در حال و هوای بهاری، وضعیت قرمز و نارنجی را به شهرهای خراسان جنوبی بازگرداند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ امروز بیست و یکمین روز از فروردین ماه را در حالی سپری می کنیم که همچنان خبرهای خوبی از وضعیت کرونایی در ایران و جهان به گوش نمی رسد و این سریال دنباله‌دار گویی خیال ندارد به نقطه پایان برسد.

 

کرونا همچنان می تازد و هر روز شمار زیادی از افراد را گرفتار می‌کند و تعدادی دیگر را نیز ناباورانه جان می‌ستاند و این داستان تکراری و تلخی است که می توان با اندکی توجه و احساس مسئولیت جلوی آن را گرفت. اما در حالی که در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم رصد اخبار نشان می دهد که شیب صعودی کرونا در بیشتر مناطق کشور بعد از تعطیلات نوروز همچنان ادامه دارد و طبق اعلام متخصصان امر آثار عدم محدودیت‌ها و توجه به پروتکل های بهداشتی روز به روز بیشتر نمایان می شود.

 

 

به گفته مسئولان وزارت بهداشت و متخصصان ادامه روند بیماری با وضعیت کنونی شرایط بدی را رقم خواهد زد. متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته با فوت ۱۵۵ نفر از بیماران کرونایی، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۴ هزار و ۳۹ نفر رسیده است.

 

سرعت بی‌سابقه شیوع کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از پنج شنبه تا جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۴۷۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۵۶۷ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۲۹ هزار و ۴۱۲ نفر رسید.

 

سیما سادات لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۴ هزار و ۳۹ نفر رسید.

 

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، در حال حاضر ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 

بر اساس آمارها، سرعت موارد بستری بیماران در موج جدید بیماری حدود ۳.۷ برابر مدت مشابه در موج‌های دوم و سوم است و این سرعت افزایش از ابتدای سال ۹۹ بی سابقه است.

 

خراسان جنوبی وارد موج چهارم کرونا شد

شیوع ویروس کرونا با سه رقمی شدن آمار بیماران جدید شناسایی شده طی یک روز، زنگ خطر تند شدن سرعت سرایت بیماری کووید-۱۹ را برای استان به صدا درآورد و استان وارد پیک (موج) چهارم کرونا شده است.

 

روند صعودی شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی از اوایل هفته دوم فروردین امسال آغاز شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است به طوری که هفته گذشته مرکز استان بعد از مدت‌ها در وضعیت نارنجی و از سه روز گذشته به همراه ۲ شهرستان دیگر استان در وضعیت قرمز قرار گرفت.

 

 

«محمد دهقانی فیروزآبادی» در روز (۱۴ فروردین) با اشاره به وضعیت کنونی کرونایی استان اظهار می کند که موارد مثبت کرونا (تعداد مبتلایان روزانه) در خراسان جنوبی نسبت به هفته آخر اسفند سال گذشته افزایش یافته است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در هفته آخر اسفند ۹۹، متوسط تعداد مبتلایان روزانه‌ی کرونا در خراسان جنوبی ۲۰ نفر در روز بود، می افزاید: این آمار اکنون به ۱۶۱ نفر در روز افزایش یافته است و طی هفته اخیر بیماران بستری تنفسی نسبت به هفته آخر اسفند ماه در استان  افزایش ۵۲ درصدی داشته است.

 

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه افزایش ۱۸۸ درصدی بیماران بستری کرونا مثبت واقعا جای نگرانی دارد که در صورت تداوم این وضعیت، بیمارستان‌های ما مملو از بیمار خواهد شد، می گوید: موارد مثبت شناسایی شده نسبت به هفته آخر اسفند پارسال افزایش هست برابری دارد و  این آمار نشان دهنده شروع خیز چهارم در استان خراسان جنوبی است و اگر همیاری، همکاری و تعامل مردم نباشد قطعا با موج بسیار سختی مواجه خواهیم شد.

 

از بی توجهی ستاد ملی مقابله با کرونا تا عادی انگاری مردم

مشکل دیگری که این روزها درباره خیزش و شیوع بیماری کرونا مطرح می شود، عادی انگاری این ویروس است اغلب مردم در مراسمات عزادارای شرکت می کنند، بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در خیابان ها و معابر در حال رفت و آمدند و دیگر مثل سابق در مقابل این ویروس مهلک توصیه های بهداشتی را به کار نمی گیرند و همین بی خیالی باعث شده تا همچنان کووید ۱۹ قربانی بگیرد و بیخ گوشمان جولان دهد. البته در کنار برخی بی‌توجهی‌ها از سوی مردم در برگزاری تجمعات و مهمانی‌ها و... نباید از نقش برخی اقدامات ستاد ملی مقابله با کرونا در این موضوع از جمله آزاد گذاشتن سفرهای نوروزی علیرغم هشدار کارشناسان غافل شد.

 

یکی از شهروندان جوان بیرجندی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند در خصوص وارد شدن استان به موج چهارم کرونا می گوید: عادی انگاری دلیل اصلی شیوع بیماری کرونا است البته نمی‌توان جامعه و مردم را مقصر موج چهارم کرونا در کشور و مرگ‌های سه رقمی روزانه دانست.

 

«مریم قاسمی» که مبتلا به بیماری زمینه ای است در ادامه با تأکید فراوان می افزاید: در این فقره به هیچ عنوان مردم مقصر نیستند و اگر در نوروز امسال با بی تدبیری و بی خیالی این حجم از سفرها اتفاق نمی‌افتاد و جاده‌ها به طور رسمی و حقیقی بسته می‌شدند و بسیاری از اگرهای دیگر، حالا با این  روند صعودی بیماری و وضعیت خطرناک شهرها مواجه نمی بودیم.

 

 

یکی از آقایان کارمند بیرجندی که نمی خواهد نامی از او برده شود در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند می گوید: متأسفانه با تجمعات آخر اسفند و بازارهای شلوغ و سفرهای نوروزی اکنون شاهد افزایش شدید بیماری هستیم، اما به نظرم این بار دیگر مردم مقصر نبودند چون اگر مسئولان در این موضوع با جدیت تصمیم می گرفتند و جاده ها را می بستند همین مردم در نوروز ۱۴۰۰ نیز در خانه‌های خود می ماندند تا امروز آتش زیر خاکستر کرونا شعله‌ور نشود.

 

او با بیان اینکه تا زمانی که مردم هم خطر کرونا را جدی نگیرند، این ویروس همچنان در جامعه جولان خواهد داد، می افزاید: متاسفانه استفاده از ماسک در شهرستان کاهش یافته و رعایت فاصله اجتماعی کمتر شده که نتیجه آن تاکنون افزایش آمار بیماران و شیوع کرونا بوده است.

 

سهم ۶۵ درصدی ابتلا به کرونا در دورهمی‌های خانوادگی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز درباره عوامل گسترش ویروس کرونا می گوید: بیش از ۶۵ درصد موارد راه انتقال، خانوادگی است یعنی در دورهمی‌ها و تجمعات خانوادگی و شب نشینی‌ها انتقال ویروس اتفاق افتاده است.

 

«کامبیز مهدی‌زاده» در ادامه می‌افزاید: روند بروز بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی مانند بسیاری از استان‌ها افزایشی شده و از آنجایی که گردش ویروس کرونا تابع رفتار مردم است کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خوش‌بینی، سهل‌انگاری و عادی‌انگاری باعث این روند شده است.

 

وی با اعلام آخرین آمار بیماران کرونایی در خراسان جنوبی بیان می کند: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۸۵ آزمایش تشخیص کرونا در سطح استان انجام شده است که در مجموع ۱۰۷ بیمار شامل ۱۴بستری و ۹۳ نفر سرپایی شناسایی شد.

 

مهدی زاده به تفکیک موارد مثبت تست PCR در خراسان جنوبی اشاره می کند و می افزاید: از این تعداد ۵۰ نفر در بیرجند، بشرویه یک نفر، درمیان هفت نفر، زیرکوه ۱۸ نفر، سرایان هشت نفر، طبس ۲ نفر، فردوس ۹ نفر، قاین ۸ نفر و نهبندان ۴ نفر بوده است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به وضعیت فعلی بیماران مبتلا به کرونا در استان ادامه می دهد: هم اکنون ۲۳۲ بیمار بستری تنفسی، ۱۰۰ بیمار بستری مثبت، ۱۶ نفر بیمار مثبت بستری در آ‌ی سی یو، یک نفر بستری بدحال و ۱۶ هزار و ۲۵۵ بیمار مثبت بهبود یافته (قرنطینه خانگی) در بیمارستان ‌های استان وجود دارد.

 

به گفته وی، در شبانه روز گذشته، با ثبت یک مورد فوت جدید بیماران کرونایی، تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۷۷۴ نفر رسید.

 

مشاغل سه‌گانه در مناطق قرمز خراسان جنوبی اجازه فعالیت ندارند

متاسفانه روند افزایشی و نگران‌کننده ابتلا، بستری و فوتی کرونا همچنان در استان و سطح کشور ادامه دارد و افزایش آمار بیماران مبتلای ورودی به مراکز درمانی بر شدت این نگرانی ها افزوده است. بر این اساس محدودیت‌های کرونایی از امروز شنبه ۲۱ فروردین ماه برای اصناف در گروه‌های شغلی ۲ و سه و چهار متناسب با وضعیت در شهرستان‌های مختلف اعمال شد.

 

رئیس اتاق اصناف مرکز خراسان جنوبی روز گذشته در گفتگو با رسانه ها گفته است پیرو تصمیمات ستاد ملی کرونا و اعلام وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) برای تمامی مراکز استان‌ها و به دلیل روند افزایشی شیوع کرونا؛ فعالیت مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار به مدت ۲ هفته در بیرجند و شهرستان‌های قرمز تعطیل خواهد بود.

 

«رضا علیزاده بیرجندی» گفت: همچنین براساس این تصمیمات در شهرهای با وضعیت نارنجی (پرخطر) فقط فعالیت گروه‌های شغلی یک و دو همچنین در شهرهای زرد فعالیت گروه‌های یک، دو و سه ادامه دارد.

 

به گفته وی هرگونه تغییرات در این زمینه مجدد اطلاع‌رسانی می‌شود از روسای اتحادیه‌های استان خواست با اهتمام جدی نسبت به اطلاع‌رسانی سریع به اصناف و نظارت بر اجرای محدودیت اقدام کنند تا با یاری خداوند و همراهی و همکاری آحاد جامعه بتوانیم هرچه سریعتر نسبت به ریشه‌کن کردن این‌ ویروس منحوس گام‌های موثر برداریم.

 

رئیس اتاق اصناف مرکز خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه مقابله با این ویروس نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها و مردم دارد، افزود: از مسئولان توقع داریم به جز اصناف سایر دستگاه‌ها نیز نسبت به اعمال محدودیت‌های لازم در مراکز تجمعی خود اقدام کنند و از هرگونه تجمع و دورهمی پرهیز شود.

 

و اما اینکه این محدودیت ها و تعطیلی اصناف چه میزان رعایت شود خود جای سوال است چون بسیاری از واحدهای صنفی تسهیلات کرونا را با توجه به نرخ ۱۲ درصد سود و بازپرداخت ۲۴ ماهه آن دریافت نکردند و اکنون با ابراز نگرانی معتقدند این محدودیت ها بار دیگر ضربه های مالی سنگینی به آنها می زند.

 

سخن پایانی

به هر حال آنچه کرونا را در ایران و استان خراسان جنوبی به موج چهارم رسانده و مرگ‌های سه رقمی روزانه را از سر گرفته، مجموعه‌ای از عوامل در کنار یکدیگر است. عواملی مانند بی توجهی به هشدارهای بهداشتی وزارت بهداشت و بی خیالی جامعه و روند بسیار کند واکسیناسیون.

 

بدون شک مسئولیت پذیری اجتماعی در بحران کرونا باید تا پایان این بحران تداوم داشته باشد، در غیر این صورت این ویروس مرگبار در سایه کم توجهی مسئولان و عادی انگاری شهروندان به رعایت ضوابط بهداشتی با سرعت و شدت بیشتر، هر روز تعدادی را به قربانیان خود اضافه می کند.

 

 

کد خبر 1044288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha