شعبان ۳۰ روزه است/ آغاز رمضان المبارک ۱۴۴۲ از چهارشنبه

بوژمهرانی گفت: کشورهای عربی اطراف و حتی بعضی از همسایه های شرقی ایران به تبعیت از عربستان سعودی ماه مبارک رمضان خود را از روز سه شنبه ۲۴ فروردین آغاز ولی این شروع ماه مبارک رمضان به هیچ عنوان به معنای رویت هلال ماه در این کشورها نیست.

«علیرضا بوژمهرانی» در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در خصوص آخرین وضعیت رویت پذیری هلال ماه مبارک رمضان 1442 گفت: مقارنه ماه مبارک رمضان که در حقیقت تولد ماه بر اساس احکام نجومی است، صبح روز دوشنبه 23 فروردین به وقت رسمی ایران حدود ساعت هفت صبح روی خواهد داد.

 

 عضو ستاد استهلال دفتر رهبری با بیان اینکه روز دوشنبه در ایران 29 شعبان می باشد تصریح کرد: بر همین اساس نخستین غروب خورشید بعد از مقارنه همین روز غروب روز دوشنبه است، منتهی شرایط ماه از نظر مختصات مداری به صورتی است که در پهنه ایران در غروب دوشنبه هلال ماه مبارک رمضان نه با چشم و نه با ابزار قدرتمند قابل رویت نیست، این امر نه تنها در ایران بلکه در کل قاره های اقیانوسیه، اروپا، آسیا و آفریقا قابل رویت با چشم یا ابزار دیگری نیست؛ بنابراین برای همه کشورها روز سه شنبه، آخرین روز ماه شعبان خواهد بود و ماه مبارک رمضان از روز چهارشنبه آغاز می شود. 

 

وی با اشاره به کشور عربستان سعودی اظهار کرد: نکته قابل توجه در مورد عربستان سعودی این است که ماه شعبان در این کشور یک روز زودتر از کشور ما شروع شده است؛ بنابراین روز دوشنبه در عربستان سعودی 30 شعبان محسوب می شود و چون ماه قمری بیشتر از 30 روز نخواهد بود لذا روز سه شنبه در عربستان اول ماه مبارک رمضان اعلام می شود.

 

بوژمهرانی در ادامه افزود: کشورهای عربی اطراف و حتی بعضی از همسایه های شرقی ایران نیز مانند قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان به تبعیت از عربستان سعودی ماه مبارک رمضان خود را از روز سه شنبه 24 فروردین آغاز خواهند کرد.

 

وی گفت: ولی این شروع ماه مبارک رمضان به هیچ عنوان به معنای رویت هلال ماه در این کشورها نیست.

کد خبر 1044528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha