تناسب نیازهای جامعه و مفاهیم آموزشی

نیازهای جامعه امروز با محتواهای آموزشی در حال اجرا چقدر تناسب و هماهنگی دارد و بر اساس نیازها شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، گذر زمان همواره با تحول روبروست که این روزها و سال ها این گذر با تنوع در سلایق، ذائقه، رویدادها و تغییرات گسترده ای نسبت به دهه های گذشته روبرو بوده که بسیاری از رفتار و اعمال تغییر کرده است.

 

تغییرات سیستم اداری و پایه گذاری بر مبنای اینترنت و الکترونیکی سازی نمونه ای از آن است که البته موارد دیگر مثل آموزش الکترونیکی، تغییر در مدل های حمل و نقلی و تاکسی های اینترنتی که البته پس از آن تاکسی های بدون سرنشین نیز در آستانه حرکت هستند، نیز مطرح و بسیار با آن روبرو بوده ایم.

 

این تحولات گسترده تنها در حوزه خدمات رسانی نبوده بلکه رفتارهای اجتماعی ما نیز تحت تاثیر خود قرار داده و نیازمند آموزش های جدیدی مثل مدیریت فردی، سواد رسانه ای، کسب مهارت های جدید متناسب با توسعه بوده ایم که باید با سلاح و دانش در فضای مجازی و حقیقی روبرو بشویم.

 

همین مسائل و دغدغه ها نیازمند فراگیری آموزش هایی متناسب با تحولات و توسعه جامعه است و باید برنامه ریزی جدی در این خصوص انجام شود چرا که کاهش دانش و اطلاعات آسیب هایی را ایجاد و از طرفی نیز کمبود مهارت و دانش مانع از بهره گیری از فرصت های برای توسعه در بخش های مختلف خواهد شد.

 

نطام آموزشی یکی از اصلی ترین نهادها در توانمندی و ایجاد آگاهی مردم به ویژه نسل های جوان و نوجوان دارد که انتظار می رود بر این مسئله توجه داشته و برنامه جدید ارائه کنند.

 

نیازهای جامعه امروز با محتواهای آموزشی در حال اجرا چقدر تناسب و هماهنگی دارد و بر اساس نیازها شکل گرفته است که بررسی این موضوع نیازمند تدوین چشم انداز و تحلیل به جا و به موقع می باشد.

 

*فراگیری آموزش های مثبت نیاز امروز جامعه

 

رئیس انجمن روانشناسی مثبت گرا ایران با اشاره به ضرورت توانمند سازی و آموزش اقشار مختلف اجتماعی گفت: جوانان ما برای کسب مهارت و کارکرد خوب و بهینه خود به فراگیری آموزش های اجتماعی نیاز دارند.

 

«علیرضا معماریان» با اشاره به اینکه بسیاری از دغدغه های اجتماعی ناشی از نبود آگاهی است، تصریح کرد:  فراگیری آموزش های مثبت نیاز امروز جامعه است که آسیب ها و دغدغه ها کاهش یابد  و بتوانیم از فرصت های خود بیشترین استفاده را ببریم.

 

وی ادامه داد: بسیاری از جوانان و نوجوانان آموزش های اجتماعی را فرانگرفته و از روی بی آگاهی دچار آسیب هایی جدی و چالش های بزرگ اجتماعی می شوند که نظام آموزشی کشور بیشتر بر تربیت نیروی متخصص و آموزش تئوری فرصت گذاری می کند و کمتر بر مسائل اجتماعی و نیازهای روانشناسی تحلیل و فرصت سازی کرده است.

 

*نیاز به تحول در سرفصل های آموزشی

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تحول در نظام آموزشی را مهم بیان کرد و گفت: سرفصل ها و برنامه های آموزشی مدارس متناسب با تغییرات جامعه باید متحول بشود.

 

حجت الاسلام «حسین میرزایی» با بیان اینکه سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش چشم انداز و برنامه ای برای این حوزه است خاطرنشان کرد: بر اساس تحولات جامعه، تغییرات در برنامه ها و نظام آموزشی مورد انتظار است.

 

وی ایده پردازی و رفع مشکلات جامعه با توان و دانش نسل جدید محقق شدنی است، تصریح کرد: فرصت های استثنایی را بر اساس استعداد و خلاقیت دانش آموزان و دانشجویان می توانیم خلق کنیم که این موضوع نیازمند برنامه ریزی و هدف گذاری منطقی است.

 

*کارآمدی نیازمند گذر از تحولات

 

برای اینکه به واقعیت ها برسیم و از بسیاری از ناکارآمدی و مشکلات بگذریم و البته توسعه دو چندان داشته باشیم باید تحول ایجاد کنیم و روش های سنتی و مفاهیمی قدیمی را متناسب با نیاز و اقبال عمومی امروز عرضه کنیم و همین موضوع پویایی مطالب را خواهد داشت.

تمام تلاش و کوشش مسئولان بر این حوزه یعنی آموزش و فرهنگی باید بر مبنای نیازهای جامعه باشد که بخش زیادی از آن متوجه آموزش و پرورش و دانشگاه ها است.

کد خبر 1044979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha