تبدیل دستگاه قضایی فارس به یک برند با حضور قضات فرهیخته

آیت الله دژکام گفت: حضور قضات فرهیخته در استان باعث می شود تا از ظرفیت های شخصی برای تبدیل دستگاه قضایی فارس به برند شدن استفاده کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، آیت الله «لطف الله دژکام»، امروز (دوشنبه 23 فروردین) در دیدار نوروزی با رئیس کل دادگستری فارس، دادستان و معاونین اداره کل دادگستری فارس گفت: در دستگاه قضایی بیشتر از مجموعه اجرایی کشور به اعتماد مردم نیاز داریم و اگر جایگاه دستگاه قضایی از این جهت در ذهن مردم همان جایگاه مناسب خودش باشد مردم به سایر قوا نیز اعتماد خواهند کرد.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: اگر اعتماد به دستگاه قضایی مناسب باشد این تفکر در ذهن مردم وجود دارد که در سایر قوا حداکثر این است که خلافی اتفاق می افتد و در مجموعه قضایی درست می شود ولی اگر دستگاه قضایی این جهت را خوب نتواند ایفا کند و این ذهنیت فراگیر نشود با مشکل برخورد می کنیم.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: اگر در عرصه واقعیت بخواهیم این موضوع را تحلیل کنیم، آمارهایی سالیانه در سطح ملی ارائه می شود تا وضع واقعی دستگاه قضایی را نشان دهد و نمی گوییم م دستگاه قضایی کاملا پاکی داریم ولی در مجموعه قضایی جهان، دستگاه قضایی ایران از بهترین هاست.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) تاکید کرد: آمارها نشان می دهد دستگاه قضایی ما از بهترین ها در دنیا است اما یک واقعیت مجازی می سازند تا یک تصویر از قوه قضاییه در اذهان داشته باشیم که آن تصویر با واقعیت خارجی اصلا وفق ندارد.

وی ادامه داد: تلاش مخالفین جمهوری اسلامی این است که تصور مردم از دستگاه قضایی تصور خوبی نباشد و خیلی هم برای این قضیه ابزار و امکانات خود را به کار گرفته اند و شدیدا تبلیغ می کنند که البته حضور آیت الله «رئیسی» در راس قوه قضاییه و حرکت هایی که اخیرا دستگاه قضایی داشته مقداری این قضیه را ترمیم کرده ولی اصلا آنچه که در فضای مجازی هست با آنچه دلمان می خواهد تطبیق ندارد.

آیت الله دژکام اضافه کرد: اگر می خواهیم نظام جمهوری اسلامی را محکم کنیم باید جایگاه قوه قضاییه را در نگاه مردم بالا ببریم و بر روی این موضوع باید کار شود و این کار در معاونت فرهنگی باید دنبال شود و متناسب با نیاز امروز برنامه ریزی کند.

وی با اشاره به نام نیک به عنوان یک فن بیان کرد: ما قضاتی می خواهیم که فرهیختگی، علمیات و شئون اجتماعی آنها مثال زدنی باشد و اگر کسی که واقعا فن مسئله را بلد است وارد میدان شود می تواند عده ای که از نظر شرایط شخصی در این حد هستند را برند کند و از ظرفیت های شخصی برای تبدیل دستگاه قضایی فارس به برند شدن استفاده کند.

امام جمعه شیراز ادامه داد: این برند سازی را فردوسی در تاریخ ما در مورد رستم انجام داده است و همه دنیا امروز رستم را می شناسند و رستم ساخته دست فردوسی است.

وی اضافه کرد: مقصود ما از کلمه برند که یک واژه خارجی است، همان نام نیک است و لازم است در مسائل سیاسی وقتی یک نفر چهره است و ظرفیت این را دارد که به نحوی ساخته شود و به حد برند برسد خود باید مراعات کند که زیاد وارد این جریان های سیاسی و تحزب نشود و به نفع گرایش خاصی نباشد.

آیت الله دژکام تصریح کرد: بحث برند سازی در دستگاه قضایی یکی از مهم ترین مسائل است که رای طرف رای قوی باشد و روی این موارد باید بسیار مانور داده شود.

وی ادامه داد: اگر به رای قاضی اعتماد داشته باشیم معلوم می شود رای قوی صادر می کند و این موضوع را باید در استان فارس جا بیندازیم و متاسفانه میبینیم برخی به رای داده شده قانع نیستند و مدام به دادگاه های دیگر شکایت می شود و حتی رای دیوان عالی را هم پیگیری کرده اند و رای آن را شکسته اند.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: رای قاضی ما در استان فارس باید چنان قوی باشد که اگر به دیوان عالی نیز رفت مورد تایید قرار بگیرد و بگویند رای فلان قاضی عادلانه و قاطع است و کسی نمی تواند رای را بشکند.

وی با اشاره به مسئله بازآموزی قضات گفت: این موضوع نیز باید به جد مدنظر قرار گیرد تا به نقطه ای برسیم که به کار همه قضات اطمینان صد در صد داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: حرکت های خوبی مثل آزادسازی زندانی های جرایم غیر عمد و ... در استان فارس شروع شده است که آرامش فضا را ایجاد می کند و مردم می بینند که سخت نمی گیرید و اگر برندسازی نکنیم نمی توانیم به این جاها برسیم.

وی اضافه کرد: اگر پشت میز محکمه کشش به مثقال است و چاره ای نیست و در مقام قضاوت و داوری باید قانون اجرا شود اما خیلی وقت ها می توانید نگذارید کار به جایی برسد که اعمال قانون شود و آنجا بخشش به خروار است.

آیت الله دژکام تاکید کرد: این دست شما است زمانی که مسئله حاد نیست اگر به میز محاکمه برسد مثقالش هم باید جواب دهد ولی می توان با یک تذکر مسئله را حل کرد و به محاکمه نرسید.ا

وی تصریح کرد: باید احساس آرامش را به جامعه برگردانیم، چیزی که دشمن تلاش دارد با سیاه نمایی این امنیت خاطر و آرامش را از مردم بگیرد و ایجاد آرامش یک رکن مهم  دستگاه قضایی است.

کد خبر 1045322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha