سرمازدگی همه باغ های انار سرایان/۷۰ درصد درختان یاقوت سرخ کف بر می شود

مدیر جهاد کشاورزی سرایان با اشاره به اینکه امسال هیچ محصول اناری در شهرستان نخواهیم داشت، گفت: خسارات وارده به باغات انار سرایان بر اثر سرمازدگی ۴۰ میلیارد تومان تخمین زده می شود.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: سرمای بهاره سبب شد تا همه باغ های انار سرایان دچار سرمازدگی شوند که با اتفاق باید 70 درصد درختان یاقوت های سرخ شهرستان کف بر شوند.


سرمازدگی کمتر از 18 درجه بهار امسال بسیار از انارکاران دومین قطب تولید انار استان خراسان جنوبی «سرایان» را در بهت و اندوه از دست دادن سرمایه های شان قرار دارد چرا که مجبورند تا چهار سال آینده چشم انتظار به ثمر نشستن درختان انارشان بمانند.


بنا به برآورد یکی از کارشناسان سرمازدگی امسال بالغ بر 150 میلیارد تومان به باغات انار خسارت وارد کرده است.


وقوع این اتفاق گلایه انارکاران سرایانی را درپی داشت و خواستار ورود مسئولان برای جبران خسارت های وارده شدند تا مرهمی بر زخم وخیم سرمازدگی و کف بر شدن درختان انارشان باشد.

 

چهار سال بدون محصول

یکی از انارکاران آیسک که حدود یک هکتار باغ اناری دارد این طور زبان به گلایه گشود: خشکسالی شدید و بی سابقه امسال، کشاورزان سرایانی را به شدت در تنگنای معیشتی قرار داد و در این میان سرمازدگی باغ های انار نیز مزید برعلت شد و اوضاع درآمد کشاورزان را وخیم تر کرد.


«محسن مقدس» با بیان این که بیشتر محصولات باغی امسال بر اثر سرمازدگی خسارت دید، افزود: سرمای امسال به حدی بود که علاوه بر محصول، اصل درخت را هم نابود کرد و باغ داران سرایانی تا چهار سال آینده هیچ گونه محصولی را برداشت نخواهند کرد.


«حسن سروقد» دیگر کشاورز سرایانی هم این طور اعلام کرد که سرایان دومین قطب تولید انار در استان است و بخش اعظمی از درآمد باغداران از مسیر سرمایه گذاری و تولید انار تامین می شود.

 


یک دهه و دوبار کف برشدن 
وی در ادامه یادآور شد: طی یک دهه گذشته باغداران سرایانی شاهد دو مرتبه کف بر شدن باغات انار هستند که ضربات سنگینی بر پیکره نیمه جان کشاورزی این شهرستان وارد کرده است.

 


وی خاطرنشان کرد: کشاورزان سرایانی بعد از تحمل 20 سال قهر طبیعت، امسال نیز شدیدترین خشکسالی را تجربه می کنند و این موضوع تاثیر مستقیمی بر درآمد و معیشت کشاورزان و باغداران داشته است.

 


وی از مسئولان خواست تا در این شرایط بحرانی در حمایت از کشاورزان و دامداران تدبیری عاجل بیندیشند.

 

۴۰ میلیارد تومان خسارت

مدیر جهاد کشاورزی سرایان هم با اعلام این که همه باغ های انار شهرستان بر اثر سرما بهار آسیب دید، ادامه داد: شدت سرما به حدی بود که 70 درصد باغ های انار سرایان باید کف بر شود.

 


«رضا صفایی» با تایید مشکلات باغداران، از پیگیری ها در خصوص برآورد و پرداخت خسارات توسط صندوق بیمه خبرداد و گفت: این هفته کارشناسان مجموع خسارات وارده به باغات انار را ارائه می کنند.

 


او سطح باغ های انار سرایان را 800 هکتار اعلام و اظهار کرد: خسارات وارده بر اثر سرما زدگی ۴۰ میلیارد تومان تخمین زده می شود و امسال هیچ محصول اناری در شهرستان نخواهیم داشت.

 


به گفته او این شهرستان از نظر تولید انار در رتبه دوم استان قرار دارد که امسال از نظر تولید صفر خواهد بود و تا چهار سال آینده، باغ های انار این شهرستان محصولی نخواهد داشت.

 

 

 

کد خبر 1045348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha