بیش از ۷۰ درصد از روستاهای دوستدار کتاب دارای کانون فرهنگی هنری هستند

حیدری با اشاره به فعالیت بیش از ۱۳ هزار کتابخانه مسجدی در روستاهای کشور، گفت: بیش از ۷۰ درصد از برگزیدگان جشنواره «روستاهای دوستدار کتاب» کانون فرهنگی هنری به‌روز و فعال دارند.

«ابراهیم حیدری»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رونق کتابخانه های مساجد در مناطق روستایی، اظهار کرد: در روستاها بالغ بر 13 هزار کتابخانه مسجدی فعالیت می کند که می تواند به عنوان یکی از محفل ها و باشگاه های ترویج کتاب و کتابخوانی باشد و این نشان می دهد که مساجد نگاه خودشان را از طریق کتابخانه های مساجد گسترش می دهند.

 

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تجربه هفت ساله برگزاری جشنواره «روستاهای دوستدار کتاب» این موضوع را به ما ثابت کرده روستاهایی در این جشنواره موفقیت کسب کردند که دارای کانون فرهنگی هنری فعال و به‌روز بوده اند و هر سال نیز بیش از 70 درصد از برگزیدگان این جشنواره از روستاهایی هستند که کانون های قوی تر و فعال تری داشته اند.

 

حیدری تصریح کرد: در سال های آینده کانون های فرهنگی هنری مساجد پایگاه های فرهنگی، اجتماعی و کتاب و کتابخوانی می شوند تا با توجه به شرایط بومی و اقلیمی هر منطقه متناسب با اقشار مختلف جامعه بتوانند برنامه های خلاقانه ای را طراحی کنند و ضمن توجه به موضوع کتاب و کتابخوانی به بحث زیست بوم و فضاهای فرهنگی و اجتماعی هر منطقه نیز توجه داشته باشند، تا از درون روستاها نیروهای توانمند و مستعدی را برای کشور پرورش دهند.

 

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در سال های گذشته کانون های فرهنگی هنری مساجد نشان داده اند که به عنوان پایگاه های فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی نوع نگاهشان به مسائل به‌روز شده است و امروز حتی در شرایط بحران کرونا توانسته اند خود را با شرایط  روز تطبیق دهند.

 

 وی ادامه داد: مجموعه برنامه های کانون های مساجد در حال حاضرخلاقانه و به روز طراحی شده است و توانسته همه اقشار جامعه اعم از کودکان و نوجوانان و جوانان و خانواده ها را تحت پوشش قرار دهد و منشا اثر بوده است.

 

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: کانون های مساجد روستایی هم توانسته اند به عنوان مرکز و محفل فرهنگی، هنری و اجتماعی باشند و جوانان در روستاها با رویکرد مجازی در طراحی برنامه های خلاقانه برای کودکان و نوجوانان نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند.

 

 

کد خبر 1045414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha