مدیریت بحران آب در انتظار اصلاح روش

مدیریت وضع بحران آب، در انتظار اصلاح روش مصرف در بخش های تولید، خانگی و مصارف عمومی است که در یک وحدت همگانی به نتیجه واقعی و عملیاتی خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آب؛ واژه ای همیشه آشنا و مایه حیات که زندگی انسان به این نعمت الهی وابسته است. و سلامت، تامین غذا، خوراک و پوشاک و بسیاری از نیازهای انسان و حتی حیوانات به آب وابسته است.

 

رشد گیاهان، زندگی حیوانات و انسان ها به این موضوع مهم وابسته بوده و باید در تعاملات زیست محیطی به گونه ای پیش برویم که آسیبی به هیچ گروهی وارد نشود و البته که رفتارهای انسان در تغییر اکوسیستم اثرگذاشته و میزان بارش ها را تحت تاثیر قرار داده و یا با مصرف بالای آب به طیبعت صدمه زده است.

 

صنعت که در اختیار انسان است و وابسته به آب است، به دلیل مدیریت نادرست و استفاده از آب آشامیدنی و سالم به جای پساب فاضلاب به منابع آب آسیب زده که البته این موضوع سال هاست مورد بررسی قرار گرفته و در حال اصلاح است.

 

کشور ایران بیشتر موقعیت کویری دارد و با وجود کاهش بارش ها و شرایط سخت، به موضوع مدیریت مصرف آب و رعایت الگوهای صحیح نیاز دارد تا در جنگ آب با چالش کمترین روبرو باشد و شرایط برای زندگی دشوار نشود و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار ندهد.

 

اسراف و بی توجهی به مصرف صحیح آب به دلیل ارزانی عرضه این نعمت آسیب دیگری است که مبانی دینی آن را مورد تاکید و توجه قرار داده و نباید تبذیر داشته باشیم و همواره در انجام اعمال دینی، مصرف و یا هرگونه بهره برداری از منابع آبی باید الگوی مصرف را مدنظر داشته باشیم.

 

مدیریت وضع بحران آب، در انتظار اصلاح روش مصرف در بخش های تولید، خانگی و مصارف عمومی است که در یک وحدت همگانی به نتیجه واقعی و عملیاتی خواهد رسید که تحقق این موضوع مهم به همکاری عمومی و فرهنگ سازی و اجرای سیاست های  هدفمند نیاز دارد.

 

*مدیریت مصرف آب در تمامی عرصه ها

 

موضوع الگوی مصرف آب و مدیریت مصرف آن تنها متوجه منازل و رفتار خانگی نیست بکه در صنعت و کشاورزی نیز باید مورد توجه قرارگیرد و نباید اسراف صورت بگیرد بلکه با روش های مکانیزه این موضوع مدیریت شود.

 

استاندار اصفهان با انتقاد از روش آبیاری غرقابی و کاشت گیاهان پر مصرف گفت: الگوی کشت متناسب با الگوی کشت و آمایش سرزمینی باید کشت و کار انجام پذیرد.

 

«عباس رضایی» ادامه داد: بهره گیری از روش های نوین در آبیاری لازم و باید مسئولان روی آن سرمایه گذاری و این مدل را گسترش دهند و کشاورزان نیز از آن استفاده کنند.

 

وی با اشاره به الگوی کشت که در استان تدوین و محصولات متناسب با این شرایط کاشت خواهد شد، تصریح کرد: تعادل تولید و توجه به کشت هایی با مصرف کم آب لازم است.

 

*پیش بینی طرح تشویقی برای مشترکین

 

طرح «آب امید» در راستای فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب و تشویق مشترکین برتر در این حوزه است که به تدبیر دولت از سال گذشته اجرا شده و تخفیف 100 درصدی به این دسته از خانوارها اختصاص یافته است.

 

163 هزار واحد مسکونی استان اصفهان مشمول این طرح شده اند تا از تخفیف بهره برده و بهای آب آنان رایگان بشود.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان گفت: بیش از یک میلیون و 700 هزار مشترک خانگی آب در این استان وجود دارد که 9 درصد آن ها جز گروه با کمترین مصرف آب و یا رعایت الگوی مصرف بوده اند.

 

«هاشم امینی» با بیان اینکه فرهنگ سازی و استفاده از روش های نوین در مدیریت مصرف نقش آفرین است، خاطرنشان کرد: مشترکین پر مصرف مورد اخطار قرار می گیرند و آنچه چالش کمبود آب را تشدید می کند، استفاده از آب شرب برای آبیاری مزارع و غیر از مصارف خانگی است.

 

*ضرورت قاعده مندی در مصرف گرایی

 

همواره انسان ها در حال مصرف منابع مختلف آفریده شده هستند و این برای بقا زندگی آن ها مثل دیگر موجودات لازم است اما آنچه به این اصل صدمه می زند، بی قانونی و نبود قائده های صحیح می باشد.

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تاکید بر ضرروت رعایت قانون و قواعد در مصرف اظهارداشت: قاعده مندی در مصرف گرایی لازم بوده و افراد باید پایبند به این اصول باشند.

 

حجت الاسلام «محمد قطبی» ادامه داد: حاکمیت نیز علاوه بر عموم جامعه باید نقش نظارتی و فرهنگسازی خود را نیز انجام دهد چرا که این مسئله چرخه الگوی مصرف را تکمیل می کند.

 

وی کار روحانیون در این امر را مهم بیان کرد و خاطرنشان ساخت: فعالیت های فرهنگسازی نباید عادی و برای رفع تکلیف باشد بلکه نظریه های مراجع دینی و تبیین این دسته از واقعیت ها و ضرورت ها برای نیاز بوده و در مصرف انرژی، آب و سایر موارد مورد دقت و توجه می باشد.

 

 

کد خبر 1045425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha