لزوم ​کمک به محرومان و دستگیری از نیازمندان در ماه مبارک رمضان

حجت‌الاسلام نژاد صفری با بیان اینکه در دین مبین اسلام به امر مواسات به معنای تقسیم مال بین افراد نیازمند جامعه سفارش شده است گفت: یکی از فلسفه‌های مهم روزه‌داری در ماه مبارک رمضان دست‌گیری از فقرا و نیازمندان و کمک به آن‌ها است.

حجت‌الاسلام «علی اکبر نژادصفری»‌ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، در پیش بودن ماه مبارک رمضان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: یکی از فلسفه‌های مهم روزه‌داری در ماه مبارک رمضان دست‌گیری از فقرا و نیازمندان و کمک به آن‌ها است و در دین اسلام هم به امر مواسات به معنای تقسیم مال بین افراد نیازمند جامعه سفارش بسیار زیادی شده است.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیرکوچه رشت با بیان اینکه ماه مبارک رمضان ماه رحمت، مغفرت و ماه برکات الهی است عنوان کرد: همانطور که نبی مکرم اسلام(ص) در خطبه شعبیانیه فرمودند؛ ماه رمضان در نزد خداوند متعال بهترین ماه، روزهایش از بهترین روزها، شب‌هایش از بهترین شب‌ها و ساعت‌هایش از بهترین ساعت‌ها است.

 

نژاد صفری با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان همه انسان‌ها به سمت و سوی ضیافت خداوند دعوت شده‌اند تصریح کرد: گاهی اوقات انسان باید عملی انجام دهد تا خداوند به او ثواب بدهد اما در ماه مبارک رمضان می‌بینیم بدون اینکه انسان عملی انجام دهد برای فرد روزه‌دار ثواب نوشته می‌شود.

 

وی به فرمایش پیغمبراکرم(ص) که فرمودند؛ "در ماه مبارک رمضان خداوند نفس‌های شما را به عنوان ثواب و تسبیح می‌نویسد" اشاره کرد و گفت: حتی فرموده‌اند در این ماه پرخیر و برکت خواب انسان و نفس کشیدن او که اعمالی غیر ارادی هستند نیز ثواب دارد و عمل فرد روزه‌دار در ماه مبارک رمضان مقبول است.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیرکوچه رشت افزود: یکی از کارهایی که مؤمنین و مؤمنات در این ماه انجام می‌دهند، افطاری دادن به روزه‌دار است و نبی مکرم اسلام(ص) در همین خطبه شعبانیه فرمودند که "اگر می‌توانید در این ماه به افرادی که روزه‌دار هستند افطاری بدهید و اگر این کار را انجام دهید خداوند باری تعالی ثواب آزاد کردن بنده و آمرزش گناهان را برای شما می‌نویسد".

 

نژاد صفری به دیگر برکات ماه مبارک رمضان نیز اشاره کرد و یادآور شد: برخی از اصحاب از نبی مکرم اسلام(ص) سؤال کردند که یا رسول‌الله شاید همه ما قدرت افطاری دادن را نداشته باشیم اما حضرت در جواب فرمودند؛ از آتش جهنم بپرهیزید به افطار دادن روزه‌دار، یعنی شما اگر بتوانید این کار را انجام دهید از آتش جهنم دور می‌شوید.

 

وی با بیان اینکه شرایط امروز هم به همین صورت است و متاسفانه به علت وضعیت بد معیشتی و عملکرد ضعیف برخی از مسئولان شرایط معیشت مردم نامطلوب است عنوان کرد: این وضعیت تا بدان جا است که شاید برخی از افراد نتوانند به بستگان خود، مؤمنین و مؤمنات افطاری بدهند در حالی‌که طبق بیانات نبی مکرم اسلام(ص) این افطاری حتی اگر کوچک و ساده هم باشد، جایگاه والایی در نزد پروردگار دارد.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیرکوچه رشت اضافه کرد: رسول‌الله(ص) در باب اهمیت و جایگاه مهم افطاری دادن به اصحاب خود فرمودند حتی اگر این افطاری دادن به نصف دانه خرما باشد و یا حتی یک جرعه آب، برای فرد افطاری دهنده ثواب نوشته می‌شود و در واقع خداوند متعال نگاه خاص و ویژه‌ای به چنین افرادی دارد.

 

نژاد صفری یکی از فلسفه‌های روزه‌داری در ماه مبارک رمضان را دست‌گیری از فقرا و نیازمندان و کمک به آن‌ها دانست و گفت: مقام معظم رهبری در همین ایام سخت شیوع ویروس منحوس کرونا دستور دادند، مواسات و کمک به محرومان و نیازمندان در دستور کار قرار گیرد و دیدیم که مشارکت مردم در این امر چقدر خوب بود.

 

وی با بیان اینکه مواسات به معنای تقسیم مال بین افراد نیازمند بوده و این امر در دین مبین اسلام بسیار سفارش و تاکید شده است تصریح کرد: بعد از مقام مواسات، ایثار قرار دارد و برخی از افراد و یاران پیامبر اکرم(ص) در عصر رسول خدا(ص) در زمانی که مهاجرین وارد مدینه شدند تمام اموال خود را به افراد نیازمند اهدا می‌کردند.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیرکوچه رشت تهیه و توزیع کمک‌های معیشتی در بین نیازمندان که امروزه رواج پیدا کرده را متذکر شد و اظهار داشت: رسیدگی به تمام نیازمندان شاید از توان ما بر نیاید اما خداوند متعال دستوری داده و آن روزه گرفتن است بنابراین همگان از این فرصت ماه مبارک رمضان باید استفاده کنیم تا با کمک هم به افراد نیازمند کمک‌های لازم را برسانیم.

 

نژادصفری با اشاره به اینکه فلسفه حقیقی ماه مبارک رمضان و روزه‌داری عبور از نگاه مطلق داشتن به خویشتن و به فکر دیگران بودن است خاطرنشان کرد: انسان باید این را بداند که هر چیزی که امروز در راه خداوند متعال می‌دهد و انفاق می‌کند خداوند نیز همه آن را برای انسان نگه می‌دارد و انشالله روزی به همه ما بر می‌گرداند.


 

کد خبر 1045468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha