تولید ۱۷ درصد گوشت قرمز گیلان توسط عشایر/راه های عشایری نیازمند مرمت و بازسازی است

همتی با بیان اینکه با پرداخت ارزش افزوده و اعتبارات تملک سازی در کمیته برنامه ریزی شهرستان می توان کار مرمت و بازسازی راه های روستایی را انجام داد گفت: از جمله اهداف ما برای عشایر افزایش تولید، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و تامین نهاده های دامی است.

«حسن همتی» با اشاره به وضعیت آماری تعداد کل عشایر استان گیلان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: تا سال گذشته حدود ۸۰۰ خانوار در استان گیلان معرفی شده بودند که با چندین نوبت اعتراض در تهران و رسیدگی به این موضوع توانستیم، ۲ هزار و ۱۰۵ خانوار عشایری را برای استان گیلان معرفی و راستی آزمایی کنیم و اکنون به این تعداد خدمات می دهيم.

رییس اداره امور عشایر استان گیلان، تالش، رضوانشهر، ماسال، فومن، شفت، صومعه سرا، رودبار، املش، رودسر و سیاهکل را از جمله شهرستان های عشایر نشین گیلان دانست و بیان کرد: محصولات عمده عشایر استان تولید گوشت قرمز و شیر است.

وی میزان تولید گوشت قرمز را حدود یکهزار و ۲۲۹ تن و تولید شیر را چهار هزار و ۲۱۰ تن عنوان کرد و افزود: ارزش ریالی این مقدار گوشت قرمز ۱۲۳ میلیارد تومان و شیر ۴۲ میلیارد و یکصد تومان است.

 همتی گفت: در حال حاضر میزان دام سبک عشایر ۲۰۸ هزار راس و میزان دام سنگین ۶ هزار و ۶۰۰ راس می باشد.

وی اذعان کرد: با توجه به هزار و ۲۲۹ تن گوشت قرمز، ۱۷ درصد گوشت قرمز استان گیلان توسط عشایر تولید می شود.

همتی در ادامه، پرداخت یکسری تسهیلات زنجیره گوشت، تامین و توزیع نهاده های دامی (جو، کنستانتره، سبوس، ذرت) و آبرسانی در مناطق ییلاقی در سال گذشته به ارزش ۸۵۰ میلیون تومان، مرمت راه های عشایری که توسط ارزش افزوده شهرستان تالش و ماسال انجام شده، تامین سوخت عشایر (هم کپسول و هم نفت) و بیمه تامین اجتماعی را مهمترین اقداماتی دانست که در یکسال گذشته برای عشایر استان انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه راه های روستایی باید از طریق ارزش افزوده و اعتبارات استانی تامین شوند بیان کرد: عشایر فقط ۳۰ درصد راه مناسب دارند که می توانند از آن حمل و نقل و رفت و آمد داشته باشند و بقیه راه ها نیاز به ترمیم و تکمیل جاده ها دارد.

همتی اظهار کرد: در سال گذشته فقط حدود ۵۰ کیلومتر از محل ارزش افزوده و اعتبار استانی برای راه تالش و ماسال، انجام شده است.

وی بیان کرد: راه این روستاها نیز قبلا احداث شده بود و ما فقط جاده هایی که احتیاج به مرمت، بازسازی و شن ریزی دارند و یا بازسازی جاده ای که ریزش داشته را انجام می دهیم.

همتی در ادامه با اشاره به تحقق بخشیدن به شعار سال اظهار کرد: هدف ما نیز برای عشایر افزایش تولید، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و تامین نهاده های دامی است.

وی بیشترین نیاز عشایر را توجه و رسیدگی به راه های روستایی عنوان کرد و افزود: تسهیلات را از تهران دریافت کرده و به عشایر پرداخت می کنیم و به لطف خدا در سال ۹۹ در تامین نهادها هیچ مشکلی نداشتیم و در همه شهرستان ها توزیع کردیم.

کد خبر 1045677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha