با رعایت آداب روزه خود را به هدف کامل آن برسانیم

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: با نخوردن و نیاشامیدن و اجتناب از سایر مبطلات روزه، حد واجب روزه بدست می‌آید اما با رعایت آداب روزه‌داری ما به هدف کامل و تمام آن می‌رسیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدباقر علوی تهرانی» به مناسبت ماه مبارک رمضان در فضای مجازی درباره برنامه مراقبت در ماه رمضان، گفت: یکی از اعمال مهم در ماه مبارک رمضان مراقبت از روزه است.

وی با بیان اینکه روزه یک حکم شرعی است و وجوب آن در قرآن آیه ۱۸۳ سوره بقره آمده است، عنوان کرد:‌ « روزه بر شما واجب شده همانطور که بر کسانی قبل از شما هم واجب بوده تا شاید تقوا پیشه کنید».

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی افزود: در تفسیر آیه آمده که روزه فقط بر انبیاء امت‌های گذشته واجب بوده نه بر امت‌های آن‌ها، و تنها امتی که در این عمل با پیامبر خود مشترک است، امت اسلامی است و این افتخار بزرگی محسوب می‌شود.

استاد حوزه علمیه درباره فوائد روزه، اظهار کرد: یکی از فواید روزه روسیاهی برای شیطان است، پیامبر اسلام(ص) فرمودند روزه روی شیطان را سیاه می‌کند. کسی که از وسوسه شیطان روسیاه شده، با روزه فرصت پیدا می‌کند که شیطان را روسیاه کند.

وی با بیان اینکه از دیگر فواید روزه‌داری ورود ویژه به بهشت است، ابراز کرد: پیامبر اسلام(ص) فرمودند بهشت دری دارد به نام رَیّان که از این در جز روزه‌دار کسی داخل نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه کسب رحمت خداوند از دیگر فواید روزه است، گفت: امام صادق فرمودند سه چیز نماز شب ، ملاقات برادران دینی  و روزه‌داری سبب رحمت خداوند می‌شود.

استاد حوزه علمیه درباره خصوصیت‌های روزه عنوان کرد: پیامبر اسلام(ص) فرمودند اگر کسی در ماه رمضان روزه بگیرد این خصوصیات نصیب او می‌شود، حرام از پیکر او پاک می‌شود، به رحمت خدا نزدیک می‌شود، سختی‌های جان دادن بر او آسان می‌شود، در روز قیامت از گرسنگی و تشنگی در امان است، خداوند برگه برائت از آتش را به روزه‌دار می‌دهد، از بهترین ثمرات بهشت در اختیار او می‌گذارند.

وی درباره حد لازم روزه گفت: امام صادق (ع) می‌فرمایند روزه‌داری فقط دوری از خوردن و آشامیدن به تنهایی نیست، بلکه برای روزه، شرایطی وجود دارد که لازم است این شرایط رعایت شود تا اینکه آن روزه، یک روزه کامل و تمام باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی ادامه داد: با نخوردن و نیاشامیدن و اجتناب از سایر مبطلات روزه، حد واجب روزه بدست می‌آید اما با رعایت آداب روزه‌داری ما به هدف کامل و تمام آن می‌رسیم.

 

کد خبر 1046032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha