لزوم جبران کمبودهای بازار با مدیریت بهتر/ از تشکیل ۱۶۵ پرونده برای سودجویان بازار مرغ تا قیمت مصوب زولبیا و بامیه

مدیرکل صمت شمال استان کرمان با اشاره به تلاطم های اخیر بازار و ایجاد کمبودهای جدی در کالاهای اساسی مردم؛ ضمن عذرخواهی گفت: امیدواریم این کمبودها با مدیریت بهتر، تلاش بیشتر و کمک خود مردم جبران شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، مهدی حسینی نژاد چهارشنبه شب (25 فروردین) در گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز استان با موضوع «بررسی وضعیت کالاهای اساسی سبد خانوار از جمله روغن و مرغ در استان» ضمن تبریک آغاز ماه مبارک رمضان، در خصوص آخرین وضعیت تأمین کالاهای اساسی در استان گفت: براساس پیش بینی هایی که عموماً براساس سنوات گذشته از طریق کارگروه ستاد تنظیم بازار انجام می شود، پیگیری هایی شروع می شود تا بتوانیم برخی از اقلام اساسی که در سبد خانوار است را با کمک دستگاه های متولی تأمین کنیم که مردم دچار چالش ها و مشکلات نشوند.

 

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان ادامه داد: تلاش های خیلی زیادی در استان جهت فعال سازی کارخانه روغن نباتی گلناز شد که بتوانیم از طریق خود مجموعه کارخانه روغن نباتی گلناز برخی اقلام مورد نیاز مردم را تأمین کنیم.

 

 

وی اظهار کرد: ما برای ایام ماه مبارک رمضان روغنی را که برای صنف و صنعت پیش بینی و دنبال کردیم حدود 900 تن و خانوار حدود 3 هزار و 200 تن روغن است و همچنین شکر هم بیش از 2 هزار و 600 تن مجموعه صنف و صنعت و خانوار را در استان تأمین کردیم.

 

 

حسینی نژاد خاطرنشان کرد: نهایتاً برنج که یکی از کالاهایی است که به آن نیاز داریم الان حدود 700 تن برنج هندی هم برای سهمیه ماه مبارک رمضان در استان دنبال کردیم که در سطح بازار در حال توزیع هستند.

 

 

وی در خصوص بحث قیمت ها در ماه مبارک رمضان گفت: معمولاً یکی از اقلام اساسی که در ماه مبارک رمضان بیشتر مصرف می شود، به واسطه عرفی که شکل گرفته و ذائقه ای که عمومأ مردم دارند، زولبیا و بامیه است که همان ابتدای ماه مبارک و براساس مصوبات تنظیم بازار و جلسات کارشناسی که با اتحادیه مربوطه داشتیم، قیمت مشخص شد.

 

 

مدیرکل صمت شمال استان کرمان افزود: نهایتاً مصوب شد قیمت هرکیلو زولبیا در استان (برای کل استان) 30 هزار تومان، مخلوط هر کیلو 31 هزار تومان و قیمت هر کیلو بامیه به تنهایی 32 هزار تومان داشته باشیم البته این قیمت نسبت به استان های دیگر پایین تر است.

 

 

وی افزود: دلیل آن این است روغن مورد نیاز اتحادیه قنادان را می توان از محل روغن‌ نباتی گلناز در استان تأمین کرد تا با قیمت مناسب تر در اختیار قرار بگیرد و این موضوع کاملا" کنترل می شود و نظارت هم با کمک خود بازرسان اتحادیه و بازرسان سازمان و تعزیرات حکومتی و بسیج اصناف انجام می شود.

 

 

حسینی نژاد ادامه داد: اگر جایی مردم دیدند که اختلافی در قیمت زولبیا و بامیه وجود دارد حتماً با شماره 124 سازمان صمت و 135 تعزیرات حکومتی تماس بگیرند تا بلافاصله با آن ها برخورد شود.

 

 

وی در خصوص اقلام دیگر، گفت: یک نگرانی در بحث کمبود مرغ در استان است و باید تلاش کنیم که کمبود خیلی سریع تر جبران شود اما قیمت مصوب برای مرغ 24 هزار و 900 تومان است و الان هم با همین قیمت در حال توزیع است اما طبیعتاً نیاز داریم که از جاهای دیگر این کمبود را حل کنیم.

 

 

مدیرکل صمت شمال استان کرمان ادامه داد: گوشت منجمد را پشتیبانی امور دام تأمین کرده و با قیمت مصوب حدود 80 هزار تومان گوشت گوساله در حال توزیع از طریق عموماً فروشگاه های زنجیره ای و یا تعاونی ها است.

 

 

وی ادامه داد: در مجموع کالاهایی که عموماً در سبد خانوار است، براساس قیمت ‌های مصوب تنظیم بازار هم اکنون در حال توزیع است.

 

 

حسینی نژاد با اشاره به اخذمجوز برای تولید مرغ در استان گفت: شاید یکی از دلایلی که این کمبود را تشدید کرده و از استان‌ های دیگر مرغ به سمت استان ما نیامد، اصرار روی قیمت تنظیم بازار به صورت ملی بود؛ به طور مثال وقتی ما داریم قیمت تنظیم بازار و شاخص های قیمت تمام شده را رصد می‌کنیم، آیتم های مختلفی در آن تاثیرگذار است.

 

 

مدیرکل صمت شمال استان ادامه داد: از مهمترین آیتم هایی که می تواند تاثیر بزرگتری در قیمت تمام شده داشته باشد، هزینه حمل و نقل است که در استانی مانند کرمان که فاصله بین شمال و جنوب آن زیاد است، این موضوع تاثیر بسیار زیادی دارد و اگر روی این بحث تاکید زیاد داشته باشیم طبیعتاً باعث می شود آن میزان مرغی که حدود 35،  40 درصدی که از استان‌ های دیگر می‌ آوردیم، این اتفاق برای ما نیفتد که متاسفانه این هم تاثیرگذار بوده است.

 

 

 

وی افزود: به هر حال به نظر می ‌رسد روی بحث قیمت ‌گذاری هم در استان ‌ها باید یک کارشناسی بیشتری بکنیم و در کنار این در بحث توزیع چالش هایی داشتیم که تقریباً در این فاصله ما بیش از 165پرونده برای کسانی که سوء استفاده کردند، تشکیل دادیم و متاسفانه دیدید که صف هایی شکل گرفت و یا مغازه هایی احتکار داشتند که پرونده برای آنان تشکیل شد.

 

 

 

حسینی نژاد ادامه داد: در عرضه خارج از شبکه که به استان های همجوار می رفت هم حدود 16 پرونده تشکیل شد و جا دارد از نیروی انتظامی تشکر کنیم که با ما همکاری کامل داشتند و همچنین بسیج اصناف هم در این موضوع کاملاً با ما همکاری داشت.

 

 

وی از تشکیل پرونده برای دو کشتارگاه هم خبر داد و در خصوص گلایه مردم از اطلاع رسانی واحدهای توزیع مرغ اینکه همین مقدار مرغی که وجود دارد درست اطلاع رسانی نمی شود، گفت: برای  مدیریت کمبودی که به لحاظ تولید  وجود دارد، در کارگروه ستاد تنظیم بازار مصوب شد این کمبود به نسبت سرانه جمعیت بین شهرستان های کل استان توزیع شود.

 

 

 

وی توضیح داد: قرار است با کمک خود اتحادیه در مکان‌های عرضه با نصب بنر و اطلاع رسانی از طریق اتحادیه، همه هم استانی ها به صورت خاص بدانند که کجا الان میزان سهمیه ای که مختص شهر کرمان است، می توانند مرغ خود را تهیه کنند.

 

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان در پایان گفت: ما شرمنده مردم خوب کرمان هستیم به دلیل اینکه کمبود هایی را در حوزه بازار داریم اما تلاش کردیم همواره بتوانیم این کمبودها را با مدیریت بهتری و با تلاش بیشتری و با کمک خود مردم خوب، جبران کنیم.

کد خبر 1046183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha