اروپا و آمریکا به دنبال مهار ایران است نه حل مسئله

خوش چشم با اشاره به اینکه راهبرد آمریکا سیاست مهار است، گفت: اروپا و آمریکا نمی خواهند حل اختلاف کنند بلکه هدف آنها؛ مهار ایران است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سید مصطفی خوش چشم، کارشناس روابط بین الملل شب گذشته (چهارشنبه 25 فروردین) در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به خرابکاری در نطنز و با بیان اینکه هدف راهبردی آمریکا این است که ما را پله پله به توافق های پی در پی و متوالی ببرد تا کلاً قدرت جمهوری اسلامی ایران را مهار و محدود و سپس متوقف کند و رشد منفی بدهد، گفت: راهبرد آمریکا سیاست مهار است و علاوه بر این راهبرد، مانیفست حزب دموکرات در دوران تبلیغات ریاست جمهوری همین بود.

 

وی با اشاره به اینکه بایدن اصرار کرد که می خواهیم به برجام برگردیم و در پی توافقات بعدی باشیم، گفت: اما به محض این که او به قدرت رسید رفتار متضاد نشان داد یعنی اصلاً از ایران و برجام صحبت نمی کرد زیرا می خواست بگوید جمهوری اسلامی ایران و برجام اولویت من نیست و چین، روسیه و مسائل داخلی برایم اولویت است.

 

خوش چشم در ادامه به قانون مجلس مبنی بر اقدام راهبردی ایران اشاره کرد و با بیان اینکه غی سازی 20 درصد و کار بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته؛ سیاست بایدن را تغییر داد، گفت: با این کار آمریکایی ها پیشنهاد دادند که در قبال متوقف کردن این دو کار پول های بلوکه شده شما را آزاد می کنیم و چند تحریم را هم برمی داریم و ایران نپذیرفت و سپس حادثه خرابکاری رخ داد و این دو اهرم ما را مورد حمله قرار دادند.

 

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه آنها نمی خواهند با این کار مذاکرات را بر هم بزنند بلکه این کار در راستای مذاکرات و تقابل با ایران انجام می شود تا اهرم فشار ایران را تضعیف و قدرت چانه زنی ما را کم و دست برتر را پیدا کنند، افزود: اروپا و آمریکا نمی خواهند حل اختلاف کنند بلکه هدف آنها؛ مهار ایران است.

 

وی در ادامه به همکاری های آرمریکا با اسرائیل اشاره کرد و با تاکید بر اینکه اسرائیل شریک راهبردی آمریکا است، افزود: یک خوانش این است که آمریکا به اسرائیل دستور خرابکاری در نطنز را داده است زیرا اسرائیل به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد. خوانش دیگر این است که این اقدام اسرائیل در راستای اهداف آمریکا بوده است اما اسرائیل نمی خواهد مذاکرات را قطع کند و تلاش می کند نقش خود را در مدیریت این پرونده برای حفظ منافع خود, پررنگ تر و خودش را تحمیل کند.

 

خوش چشم ادامه داد: این دو خوانش نمی تواند درست باشد و خوانش من این است که آمریکا در دوران افول خود سعی می کند از متحدان؛ به ویژه متحد نزدیک خود برای پوشش نقاط ضعف خود استفاده کند.

 

وی با تصریح این نکته که آمریکا می خواهد برای رسیدن به اهدافش اسرائیل را به نوک پیکان در ائتلاف با چند کشورعربی بیاورد به این ترتیب موازنه تهدید را ایجاد می کند، افزود: در موضوع نطنز هم حتماً منافع راهبردی آمریکا و اسرائیل ایجاب می کند که باهم کار کنند. آن ها در خدمت هدف و منافع مشترک حداکثری با هم کار کردند و این اقدام را انجام دادند. آنها می خواهند برجام باشد اما هزینه ندهند و تحریم را برندارند.

 

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه جواب ایران باید در حوزه های سیاسی، هسته ای و نظامی باشد در غیر این صورت آنها گستاخ تر می شوند و سطح عملیات آنها بالا می رود، افزود: باید به زودی جواب بازدارنده درست و حسابی به آنها داده شود. مهم است که در این تقابل راهبرد، کشورمان یکپارچه این تقابل را با روایت واحد انجام دهد.

 

خوش چشم با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی همیشه مکمل آمریکا بودند و نقش پلیس خوب و بد را بازی می کردند، افزود: آنها با ژست مواضع متفاوت سیاسی بدون دادن هزینه و کار اقتصادی، می خواهند ایران را پایبند و برجام را زنده نگه دارند. اروپایی ها در طول مذاکرات؛ تحریم می کنند و این نشانه بدی است.

 

 

کد خبر 1046220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha