لزوم فرهنگ سازی در زمینه مدیریت پسماند/ زباله دغدغه مدیران شهری باشد

فتح اللهی با بیان اینکه آموزش و فرهنگ سازی کاهش تولید پسماند در اولویت برنامه ها قرار گیرد گفت: زباله بایستی دغدغه مدیران باشد.‌

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «علی فتح اللهی» امروز (پنج شنبه، ۲۶ فروردین ) در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان رشت اظهار کرد: انباشت زباله در استان های شمالی، شرایط خاصی به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی دارد چرا که با کوچکترین زباله چهره سرسبز شهر دگرگون شده و شکل و ظاهر نامناسبی خواهد گرفت.‌



فرماندار رشت با بیان اینکه سطح آب زیرزمینی استان‌های شمالی بالاست و دفن زباله در این استان‌ها اثرات منفی زیست محطیی به جای خواهد گذاشت گفت: اثرات آلودگی در دریا، رودخانه و محیط زیست و همچنین در صید ماهی، کشاورزی و سفره‌های مردم به صورت زنجیروار به هم متصل است که اگر شناسایی و برطرف نشود مطمنا اثرات مخرب و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.‌

 


وی به تولید انواع زباله تر و خشک اشاره و اذعان کرد: در قالب مدیریت پسماند، سال‌هاست میلیاردها تومان سرمایه‌ گذاری می‌شود اما بازخوردی در جامعه ندارد.‌

 



فتح اللهی با تاکید بر فرهنگ‌سازی و آموزش در این حوزه ادامه داد: یک دستگاه دولتی به تنهایی قادر به حل این معضل زیست محیطی نیست بلکه نیازمند مشارکت همه دستگاه‌های ذی ربط و عموم مردم است.

 


فرماندار رشت با اشاره به اینکه آموزش در هر مرحله جز اولویت ها قرار دارد افزود: اصحاب رسانه می‌توانند با قلم شیوایشان کمک بسیاری در افزایش آگاهی، آموزش و فرهنگ‌ سازی همگانی داشته باشند.



وی با اشاره به اینکه با مشارکت های مردمی بسیاری از مشکلات حل می‌شود تصریح کرد: همه اقشار به نوعی با زباله در ارتباط بوده و خود تولیدکننده زباله در جامعه هستند. با آموزش و فرهنگ سازی می‌توان هزینه‌های این بخش را کاهش و زمینه بازیافت زباله را فراهم‌کرد.‌

 

فتح اللهی به طرح جمع آوری زباله کاغذ اشاره و اذعان داشت: با اجرای این طرح و جمع آوری زباله در سال ۹۸، یک مدرسه با هزینه‌های کاغذ باطله ساخته شد.

 


فرماندار رشت با اشاره به اینکه با مدیریت و برنامه‌ریزی بسیاری از مشکلات حل می‌شود گفت: تفکیک زباله و روستای بدون زباله برای نخستین بار در بخش کوچصفهان رشت اجرایی شد این طرح با موفقیت صورت گرفت‌ و این طرح در حال حاضر به کل استان های شمالی کشور ابلاغ شده است.



وی با تاکید بر اینکه زباله اکنون بایستی دغدغه مهم مدیران باشد خاطرنشان کرد: انباشت زباله در سراوان رشت یک دغدغه مهم در شهرستان رشت است که با تلاش می‌توان تولید زباله را کاهش داد.

 


فتح اللهی اضافه کرد: تفکیک از مبدا مورد توجه قرار گیرد، اگر در این راستا عملیاتی کار نشود یک معضل زیست محیطی به یک اتفاق امنیتی تبدیل می‌شود.

 


فرماندار رشت اذعان کرد: آنچه را که به عنوان برنامه اعلام می‌کنیم بایستی بدان عمل کنیم، تمامی تصمیمات و مصوبات جلسه با مدیریت و زمان بندی اجرایی شود.

 


وی به تصفیه خانه سراوان رشت اشاره و تاکید کرد: این طرح از اولویت‌های برنامه‌ها بوده و این پروژه بایستی با سرعت بیشتر اجرایی شود و مشکلات شناسایی و برطرف شود.

کد خبر 1046252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha